FRH 1 Postad 13 September , 2022 Hej, Ny i forumet och söker hjälp med min installation av vindrutetorkare. Jag har två av Biltemas torkarmotorer, treläges, och en strömbrytare för torkare med belysning från Watski. Problemet är att torkarna stannar inte oavsett läge på brytaren. Säkert enkelt när man kan men inte för en lekman som jag. Tacksam för tips, Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 13 September , 2022 (redigerade) Var det inte med något kopplingsschema med motorerna? Redigerad 13 September , 2022 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FRH 1 Postad 13 September , 2022 Jo, bifogar kopplingsschemat här. Notera att två motorer är tänkta till samma brytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 13 September , 2022 Om båda torkarna får ström från samma brytare kan det vara återgångdfunktionen i ena torkarmotorn som matar den andra torkarmotorn bakvägen. Det gäller alltså att vänta tills båda torkarna är i perfekt synk och stänga av i exakt rätt ögonblick 😀 Det kan antagligen lösas med dioder också... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FRH 1 Postad 13 September , 2022 Just nu skrev Faderullan: Om båda torkarna får ström från samma brytare kan det vara återgångdfunktionen i ena torkarmotorn som matar den andra torkarmotorn bakvägen. Det gäller alltså att vänta tills båda torkarna är i perfekt synk och stänga av i exakt rätt ögonblick 😀 Det kan antagligen lösas med dioder också... Låter smidigare med dioder. Var och vilka dioder kopplar man in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 46 Postad 14 September , 2022 10 hours ago, FRH said: Låter smidigare med dioder. Var och vilka dioder kopplar man in? Prova så här. Dioder (2st): https://www.elfa.se/en/rectifier-diode-200v-5a-200ns-axial-leaded-diotec-by500-200/p/17000028?trackQuery=diod+5+a&pos=2&origPos=22&origPageSize=50&track=true 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 14 September , 2022 16 timmar sedan skrev Faderullan: Om båda torkarna får ström från samma brytare kan det vara återgångdfunktionen i ena torkarmotorn som matar den andra torkarmotorn bakvägen. Det gäller alltså att vänta tills båda torkarna är i perfekt synk och stänga av i exakt rätt ögonblick 😀 Det kan antagligen lösas med dioder också... 5 timmar sedan skrev K_Haddock: Prova så här. Dioder (2st): https://www.elfa.se/en/rectifier-diode-200v-5a-200ns-axial-leaded-diotec-by500-200/p/17000028?trackQuery=diod+5+a&pos=2&origPos=22&origPageSize=50&track=true Känt problem. Antingen kopplar man över ett relä, en kraftig diod (uppskattningsvis bör den nog tåla minst 5A) som i figuren ovan eller så kopplar man med separata strömställare, en för varje torkarmotor. Återgångsfunktionen kallas oftast för "självparkeringsläge". Om du söker en del på forumet så vet jag att jag ritat ett och annat kopplingsschema för att lösa detta problem,. men jag har då använt mig av relä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 14 September , 2022 Varför göra någonting enkelt när man kan krångla till det(?) Så här kopplade jag, jag använde Rocas treläges vridströmställare, 0 -låg hastighet - hög hastighet. Dessutom en timerkrets för intervalltorkare, men den är ju extra, inget man nödvändigtvis måste ha. På schemat är bara en torkare med sina båda relä utritad, men det går att addera i princip hur många sektioner med relä och torkarmotor som helst, men det är väl sällan som fritidsbåtar har fler än tre vindrutor. Relä kan vara Biltemas billiga standardrelä. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FRH 1 Postad 14 September , 2022 Tack för tipsen! Provar nog med dioder annars blir det separata brytare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 15 September , 2022 15 timmar sedan skrev FRH: Tack för tipsen! Provar nog med dioder annars blir det separata brytare. Det är annars aldrig fel med relän. Med dioder, tänk på att torkarmotorn kan dra rätt så mycket ström inledningsvis då den kanske även skall svepa torkaren över en torr vindruta. Jag säkrade först upp mina American Bosch-kopior från Biltema med 5A säkring, men det visade sig vara för snålt, nu har jag 10 A och dom håller, men mina torkararmar är korta, och jag har 30 cm torkarblad, ju längre torkarblad man har desto mer ström drar motorerna, om nu någon tvivlar på det. Här är en diod som tål 10 ampere och 200 volt, kanske något överdimensionerad, beroende då på den mekaniska trögheten i motor, friktion mellan torkarblad och vindruta etc. Men 11,30 kr styck plus frakt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 46 Postad 15 September , 2022 7 minutes ago, Georg_Ohm said: Det är annars aldrig fel med relän. Med dioder, tänk på att torkarmotorn kan dra rätt så mycket ström inledningsvis då den kanske även skall svepa torkaren över en torr vindruta. Jag säkrade först upp mina American Bosch-kopior från Biltema med 5A säkring, men det visade sig vara för snålt, nu har jag 10 A och dom håller, men mina torkararmar är korta, och jag har 30 cm torkarblad, ju längre torkarblad man har desto mer ström drar motorerna, om nu någon tvivlar på det. Här är en diod som tål 10 ampere och 200 volt, kanske något överdimensionerad, beroende då på den mekaniska trögheten i motor, friktion mellan torkarblad och vindruta etc. Men 11,30 kr styck plus frakt... Jag kan garantera att den diod jag föreslog kommer att hålla. Den har en peak surge current 200A (10ms) och en peak current 20A vid 15Hz. Däremot är det möjligt att det kan behövas back-dioder på fler anslutningar än enbart parkeringsanslutningen, beroende på hur lindningarna är kopplade internt i motorerna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 15 September , 2022 2 timmar sedan skrev K_Haddock: Jag kan garantera att den diod jag föreslog kommer att hålla. Den har en peak surge current 200A (10ms) och en peak current 20A vid 15Hz. Däremot är det möjligt att det kan behövas back-dioder på fler anslutningar än enbart parkeringsanslutningen, beroende på hur lindningarna är kopplade internt i motorerna. Det brukar räcka med en diod i framriktningen mot självparkeringen, om den är kopplad på plussidan, vilket den är på Biltemas torkarmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser