Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Blirtis

Anchormatic trassel

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av Anchormatic ankarspel? Har lyckats få trassel på bandet så nu går det inte att få ut ankaret. Jag behöver antagligen montera bort trumman så att jag kan ta några meter av bandet från sidan. Någon som vet hur detta görs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har liten erfarenhet av de spelen.

Funderar på om du verkligen måste ha bort trumman. Har du inget slack längst ut på bandet så du kan ta bort ankaret, föra in linan och lätta på trasslet därigenom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev ChristerN:

Har liten erfarenhet av de spelen.

Funderar på om du verkligen måste ha bort trumman. Har du inget slack längst ut på bandet så du kan ta bort ankaret, föra in linan och lätta på trasslet därigenom?

Tänkte som dig först men på bandet finns en ögla som inte går igenom linföraren. Yttre varvet av linan har tryckts ut mot spolkanten och grävt sig ner. Går inte att dra med handkraft. Har försökt rucka genom att vända med mejsel, men det sitter.

Redigerad av Blirtis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev Brorzan:

Kontakta Anchormatic. De har grymt bra support. 

Ok! Får prova att ringa på Måndag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eller praktisera själv, jag har inte behövt prova nya supporten iofs .   B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I förra båten hade jag ett sådant ankarspel av en tidig version.

Det var det bästa ankarspel jag haft!

Endast en gång råkade jag ut för trassel, eller egentligen var det bandet som hade kilat fast sig längts ut på rullen mot rullens ena kant. På det spelet kom man åt frikopplingen på spelats ena gavel, hoppas det är så än idag..? 

Det gick iallafall att frikoppla trumman rent mekaniskt genom att dra eller om det var genom att trycka på armen mellan solenoiden och frikopplingen, så att jag kunde vrida rullen så att jag med en större skruvmejsel kunde peta ut bandet igen. 

Om du inte kommer åt frikopplinen så be någon trycka på nedåtknappen en stund, men se upp så att du inte får fingrarna i kläm!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...