Ronnienr10 107 Postad 8 September , 2022 Har varit i Danmark några veckor , Tankat på Danska sjömackar för en kostnad av 27 kronor litern ,denna diesel är Grön, syns i vattenfilter .om jag får kontroll på diesel hur blir det då.Har ungefär 60 liter förbrukar ca 15 liter per år . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 8 September , 2022 Jag kan inte svara på din egentliga fråga, men jag är nyfiken på varför du tankade i Danmark om du bara använder en kvarts tank per år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 8 September , 2022 Pga stiltje 7 timmars motor till Läsö .Sedan gick jag upp i Limfjorden .Du måste ha bränsle så att du klarar dig, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 8 September , 2022 Du får väl spara kvittot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 8 September , 2022 Funderade på det betalade med kontokort det måste gälla jag har ju betalat skatt på bränslet .men det tar 4-6 år innan jag förbrukat detta bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 8 September , 2022 (redigerade) "Förbudet gäller dock inte om oljeprodukten har förts in till Sverige i bränsletanken och fyllts på i ett land där bränsletanken får innehålla en sådan produkt (2 kap. 9 § andra stycket LSE)."https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.9/323440.html#h-Forbud-mot-anvandning-av-markta-oljeprodukter Redigerad 8 September , 2022 av raol 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 8 September , 2022 Tack Raol Om jag läser det rätt ligger inte min båt inom dessa normer 11meter lång 2,45 bred Kan det bli et problem o ca 5 år om jag får en bränslekontroll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 8 September , 2022 3 minuter sedan skrev Ronnienr10: Tack Raol Om jag läser det rätt ligger inte min båt inom dessa normer 11meter lång 2,45 bred Kan det bli et problem o ca 5 år om jag får en bränslekontroll Om du har tankat utomlands är det sak samma hur stort fartyget är. Om din båt är 11 m lång och 2.45 m bred, är den med god marginal inom definitionen för "båt" i lagens mening. Men regeln jag citerar gäller oavsett storlek. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 16 September , 2022 2022-09-08 vid 23:12 skrev Ronnienr10: Tack Raol Om jag läser det rätt ligger inte min båt inom dessa normer 11meter lång 2,45 bred Kan det bli et problem o ca 5 år om jag får en bränslekontroll Nu börjar jakten.....😀 https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/fler-kontroller-av-gron-diesel-vantas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 140 Postad 16 September , 2022 Jag tankar alltid i Danmark - Jag har aldrig fått grön diesel. Dragör, Lynetten* och Skovhoved*. (*) Om jag kan tankar jag Shell GTL, som är som Ecopar syntetisk diesel gjord på naturgas. Det kostade i sommar 24 svenska riksdaler per liter - helt transparent, luktfri och rökfri. I Dragör var det marin rykdiesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 16 September , 2022 Hej jag tankade på Läsö grön diesel ,sedan i fredrikshamn också grön diesel .Jag ligger i Tångudden Göteborg .På andra sidan piren ligger Polisen och kustbevakningen .det är ca 15 meter mellan oss, om dom vill göra en kontroll har dom en promenad på ca 5 minuter runt staketet.Därför denna fråga ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser