NickeJson 0 Postad 8 September , 2022 Hej! Jag har en Tamd41b motor som läcker olja vid vevhusventilationsfiltret. Det kommer inte ur hålen i själva filtret utan från mellan filtret och motorn. Av någon anledning är det alltid extremt svårt att få filtret på plats varje år när jag byter det. Det är som om gängorna inte passar, men man får tvinga dit det ändå. Det är m a o fullt möjligt att filtret inte sitter på ordentligt, men frågan är om det ändå är rimligt att det skall rinna ut olja där vilket alltså händer när jag kör motorn med last en stund. Inga övriga symptom, motorn går bra och kylan håller sig fint. Alltså, är det rimligt att det rinner olja ur vevhusventilationsfiltret om det inte sitter på som det skall? Är det normakt att det komma såpass mycket olja upp dit? Om inte, vad kan vara fel? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swadop 10 Postad 8 September , 2022 Jag har själv en AQAD414 där det är ett känt problem att olja kommer ut ur vevhusventilatiosfiltret och sätter igen luftfiltret. Enligt vissa är det ett tecken på för högt tryck i vevhusventilationen, det man kan göra då är att skruva av oljepåfyllningslocket när motorn är igång och känna om det "puffar" ut luft. Gör det så är trycket för högt. Min puffar inte och ändå skjuts det ut olja där Mer än så har jag inte undersökt. Men för att motverka igensatta luftfilter har jag monterat en tredjepartssats där vevhusgaserna går ner i kölsvinet istället. Vevhus-kit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 September , 2022 (redigerade) 2022-09-08 vid 08:53 skrev Swadop: Jag har själv en AQAD414 där det är ett känt problem att olja kommer ut ur vevhusventilatiosfiltret och sätter igen luftfiltret. Enligt vissa är det ett tecken på för högt tryck i vevhusventilationen, det man kan göra då är att skruva av oljepåfyllningslocket när motorn är igång och känna om det "puffar" ut luft. Gör det så är trycket för högt. Min puffar inte och ändå skjuts det ut olja där Mer än så har jag inte undersökt. Men för att motverka igensatta luftfilter har jag monterat en tredjepartssats där vevhusgaserna går ner i kölsvinet istället. Vevhus-kit Intressant… men jag vet inte om jag skulle vilja ha ned denna olja i kölsvinet. Men den svarta insatsen i ventilkåpan är väl en oljefälla? På bilden ser det ju ut som om man eventuellt i en tidigare version skulle kunnat ansluta till laddluftkylaren istället. Redigerad 10 September , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 10 September , 2022 Se till att få tätt vid filtrets packning först, lite olja kommer alltid upp i filtret. Sen kan det läcka där oljetrycksröret går in i vipparmsaxeln eller i toppen, för att kolla det behöver du ta av locket till bakre ventilkåpan eller hela kåpan så att du ser röret. Kör sen på tomgång, då ska inget sippra ut där röret är anslutet. Detta kan annars göra att olja kommer ut på fel ställe och som kan komma ut via vevhusventilationen. Men har motorn hängt med länge och det är tryck i vevhuset är det nog mest troligt att felet ligger i kolvringar, kolvar och/eller cylinderlopp, tyvärr. Röret syns till vänster i bild. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser