Jdissler 0 Postad 6 September , 2022 (redigerade) Jag har köpt en segelbåt, Trio 80, och med bland alla prylarna så fanns en lös Pulstronik Battman. I medföljande instruktionsbok står det att den ska ha en shunt som klarar 100A kontinuerligt och 500A max i en kort puls/stund vid start m.m. Dock så kan jag inte hitta om den ska vara 50mV, 75 mV eller 100 mV. Dålig som jag är på detta vet jag inte vilken roll mV spelar för att mätaren ska fungera korrekt. Finns det någon som vet vilken shunt jag ska köpa för att kunna koppla in mätaren? Redigerad 6 September , 2022 av Jdissler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 175 Postad 6 September , 2022 (redigerade) Troligen den spänning som krävs för att instrumentet ska visa 100 A. Alltså måste du veta vilken shunt det ska vara. Ett sätt kan vara att låna en eller flera shuntar. Häng på en tångamperemeter på grova ledningen intill shunten. När båda visar nöjaktigt samma värde, har du en brukar shunt. Om det kommer att flyta stora strömmar, t ex 400 A, så måste shunten klara detta. Redigerad 6 September , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 89 Postad 6 September , 2022 Ingen idé att fixa det gamla instrumentet, köp en victron smart shunt istället mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jdissler 0 Postad 6 September , 2022 Tack för svaren! Det lutar nog åt att köpa en smart shunt istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TT-65 0 Postad 3 timmar sedan Är det någon som har själva displayen kvar? Min display håller på att ge upp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser