Clementine 0 Postad 6 September , 2022 Hej. Efter att ha kört på tomgångsvarvtal ett tag hackar motorn när jag ökar gaspådraget. Det märks bara när motorn är belastad och driver propellern. Har haft tanken på rengöring och bytt alla bränslefilter så problemet borde inte bero på stopp i bränslesystemet. Vore tacksam för tipps på vad mer som skall kollas . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henge9 1 Postad 14 Oktober , 2022 Har du löst det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clementine 0 Postad 14 Oktober , 2022 Nej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henge9 1 Postad 14 Oktober , 2022 Har lite svårt att förstå vad hackar betyder. Det finns ett felsöknings kapitel i service manualen. Den kan du hitta här -> http://j30.us/files/YanmarGM&HMWorkshopManual.pdf På sida 32 börjar felsökningen av bränslesystemet. Har du kollat ifall det är undertryck i tanken när det hackar? Ibland sätter luftfiltret till tanken igen och då kan det bli jobbigt för motorn att få fram bränsle. Du kan ju avlufta bränslesystemet igen så du är säker på att det inte är det som är knas. Du kan ju också testa bränslepumpen sida 150 i manualen. Luftfiltret till motorn kan ju också vara igensatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clementine 0 Postad 14 Oktober , 2022 Hej Henge9. Har rengjort tanken. Bytt alla bränslefilter. Bytt luftfiltret. Luftat bränslesystemet. Kollat att återledning av överblivet bränsle från spridarna funkar. Motorn startar omedelbart och går mjukt och fint. Ökar jag gaspådraget utan belastning, frikopplad från propellern, går den utmärkt. Börjar tro att det är något med kraftöverföringen som inte funkar som det ska. Har du förslag på vad vore jag tacksam för tipps. Tack för ditt engagemang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henge9 1 Postad 14 Oktober , 2022 Jag skulle ha gjort så här: Läst manualen, länkad ovan. Ifall du inte vill/kan göra det så kommer en kort lista att kolla: Kolla vad det är för färg på avgaserna. Se till så att det kommer in luft i tanken. Det händer ganska lätt att luftfiltret till tanken sätter igen. Du kan ju öppna tanklocket när motorn hackar om du inte hittar luft slangen. Gå igenom hela bränslesystemet från tank till bränslepumpen, det är undertryck där och det behöver inte läcka för att vara knas, det kan suga in luft genom gamla rör. Ser det gammalt ut byt ut det. Kolla så det inte läcker på högtrycksidan. Det är det farligaste med en dieselmotor. Avlufta systemet igen. Det kan ju vara värt att kolla de enkla sakerna först så att man inte börjar riva i det krångliga i onödan. Sen så brukar motorer bli glada av att bli ompysslade så det skadar ju inte. Ifall du är lika stollig som jag och tycker det är kul att läsa manualen när du meckar så hade jag fortsatt kolla bränslepumparna, insprutningsventilerna, stoppspaken och dekompressionsventilen. Annars hade jag lämnat in den på verkstad. Du kan ju kika på tråden länkad nedan där de pratar om systemet innan bränslepumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clementine 0 Postad 15 Oktober , 2022 Tack för tippsen. Vad jag tycker är konstigt är att om jag gör gaspådrag när jag backar inträffar inte problemet. Vad tror du om det beror på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 15 Oktober , 2022 1 timme sedan skrev Clementine: Tack för tippsen. Vad jag tycker är konstigt är att om jag gör gaspådrag när jag backar inträffar inte problemet. Vad tror du om det beror på? Jag är inte motorexpert men... En dieselmotor har en varvtalsregulator som begränsar varvtalet. (Uten belastning så tar den nästan ingen soppa) När motorn går tungt så vill den ha mer effekt/=diesel. Propellern är effektivare vid körning framåt än på backen. Jag misstänker att dieselflödet är tillräckligt vid backning men inte vid körning framåt. Jag skulle felsöka i bränsletillförseln (propp i bränslerör - har du blåst bakåt, något skräp som satt sig i något litet munstycke eller liknande, stopp i tankavluftningen, mm mm En modell för att kolla tanksystemet är att koppla en slang direkt från en dunk till insprutningspumpen för att avgöra om felet är före eller efter pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clementine 0 Postad 15 Oktober , 2022 Tack för tippset. Blir att kolla när båten är åter i sjön, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser