thomtenius 1 Postad 5 September , 2022 Har en örnvik 610 med en 60hk tvåtakt mariner på. Kör jag över 25knop med max nertiltad motor så börjar den "hoppa" och slå även fast det är vindstilla. Ju mer jag gasar ju mer vill den lyfta fören. Har kikat runt efter en kilformad akterspegelplatta att ha mellan akterspegeln och motorfästet för att kunna trycka ner fören lite. Den brantaste vinkeln jag har hittat är 2grader ungefär. Skulle det göra någon skillnad med två graders extra lutning eller måste jag installera trimplan eller något i den stilen istället? Motorn ser ut att vara på rätt höjd ska jag tillägga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 5 September , 2022 Eftersom det gått lite tid sedan du ställde frågan utan att du fått några svar så delar jag mina funderingar. Vanligtvis så trimmar man ju ut motorn när båten kommit upp i plan. Vad händer med din båt om du gör det? Sen kan jag kanske tycka, utan att veta något om din båt, att 60 hk låter lite klent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 6 September , 2022 Jag känner inte till någon Örnvik 610 med utombordare, och efter sök på nätet kan jag inte hitta någon bild på någon? Den modell jag hittar, som har inombordare, är definitivt inte byggd för hastigheter runt 25kn. Det skrovet ska nog ha en marschfart runt 16-17kn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 72 Postad 6 September , 2022 Kör bara i 20 knop! Problemet löst, billigare driftskostnader, mer kvalitetstid på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 6 September , 2022 3 timmar sedan skrev Alanningen: Jag känner inte till någon Örnvik 610 med utombordare, och efter sök på nätet kan jag inte hitta någon bild på någon? Den modell jag hittar, som har inombordare, är definitivt inte byggd för hastigheter runt 25kn. Det skrovet ska nog ha en marschfart runt 16-17kn. Jag gissar att det är den gamla styrpulpetvarianten, som på bilden, som såvitt jag vet är samma bår i grunden som den med inombordare, och den är nog tänka att ha 20-25hk, och som sagt inte tänkt att köras i några högre hastigheter. En nödlösning skulle kanske kunna vara att montera trimplan, tex Nauticus Smart Tabs, som som är ett slags passiva trimplan. https://nauticusinc.com/products/smart-tabs-sx/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser