Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
LottaN

Plastschackel vs band till segeltravare

Rekommendera Poster

Köpte ny stor till vår Maxi magic för några år sedan. Klagade på att den var tröghissad och behövde hjälp för att komma ner och fick svaret att det tar ett tag för travare att slitas in. Tycker inte det blivit bättre. Den gamla storen hade seldéns plastschackel till travarna, denna har band som är fastsydda i travare och löper genom öljetter i seglet. Banden har alltså någon liten rörlighet i förhållande till seglet men inte till travare (de är lika breda som öglan i travare och stumt sydda). Även vid (full-)lattorna sitter det band. Varför väljer man en sådan lösning och hur stor betydelse har det? Har det stor betydelse känns det som reklamationsfall. Tillverkaren kan skicka plastschackel men varnar att avståndet mellan mast och segel, som nu är optimalt, kan bli sämre. Tacksam för synpunkter. Vill ju vara säker på att det är rätt väg innan vi börjar klippa bort banden. En variant vore att byta banden bara vid lattorna där ju momentet på travarna blir som störst, men då gäller det att schacklen håller samma avstånd som banden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörjde likränna med B T PTF-spray (teflon) kladdar inte. Rättare sagt tryckte jag i en bit av en disktrasa med en tråd på mitten. Och sen smörjde jag ordentligt med PTF. 

Drog trassnutten upp och ned några gånger, smörjde eftersom. 

Förseglets framkant, med ett snöre i sprayade jag direkt med PTF-spray. 

Så köpte jag två Rulltravare, som monterades mitt för de genomgående lattorna. 

Behövde modifiera lite, för att de skulle rulla fritt i likrännan

Hissar lätt storseglet. Och det rasar ned självt. 

Har funkat mycket bra de dryga 120 dagar jag seglat i sommar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Hybro:

Smörjde likränna med B T PTF-spray (teflon) kladdar inte.

PTFE-torrspray gör stor skillnad, så pröva det innan du gör något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...