Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Hybro

GPS-störningar. Anledning till oro?

Rekommendera Poster

Tydligen har flygtrafik och annat påverkats av störningar

I GPS-understödd navigering utefter ryska gränsen mot Finland och Norge. 

Tydligen har även stöldligor tillgång till störutrustning. 

Till vilken nytta vet jag inte. 

Men kommer detta att kunna påverka oss sjöfarare?

Och på vilket sätt? 

Finns det larm för pågående störningar

o s v? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minimal risk i Sverige. Störsändarna påverkar bara inom deras räckvidd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drönare med störsändare nämndes på nåt ställe. 

Undras just på räckvidden med nåt sånt. Höjden har ju viss betydelse. 

Motsvarande signalnivåer från satelliter i sammanhanget är ju mycket låga. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Hybro:

Drönare med störsändare nämndes på nåt ställe. 

Undras just på räckvidden med nåt sånt. Höjden har ju viss betydelse. 

Motsvarande signalnivåer från satelliter i sammanhanget är ju mycket låga.

Nu avtar ju signalstyrkan rejält med avståndet, och en drönarbaserad GPS-störsändare - om nu någon sådan skulle finnas och användas - kan inte sända mycket effekt och speciellt länge innan den dimper i backen. Skulle inte komma långt innanför gränsen, och dessutom har luftförsvaret ganska bra koll även på små saker som kommer österifrån. OM den nu skulle göra det.

Men en drönarbaserad GPS-störare finns nog bara i journalisters fantasi och i teorin.

Störutrustning kan man t.o.m. köpa på nätet, det är ingen nyhet. Men det är mycket svårare att störa ut vissa saker än man kan tro, just för att störsändaren måste vara mycket lokalt och stark.

Men är det väldigt dålig kvalitet på radiolänken som är målet så GÅR det naturligtvis. Många hemmalarm (även "finare" märken) opererar på 433MHz-bandet och med radiolänk som knappt är värd att sitta i leksaker. Den kan ofta enkelt störas ut av en tjuv som befinner sig alldeles i eller vid huset, med utrustning som kan köpas nästan överallt.

Fast det beror på att dessa larm opererar med synnerligen låg effekt (typiskt 10mW), så det krävs inte orimligt hög uteffekt på störsändaren kanske placerad intill men utanför huset. Att de dessutom har usel störtålighet (använder en mycket lättutstörd moduleringsmetod av bärvågen) gör inte saken bättre. Snarare har de ett filter som kräver ett stort antal missade beacon från sensorerna innan de tycker sig vara utstörda, just för att (för kunden) maskera hur otroligt dålig överföringen är i vanliga fall.

Med GPS och GSM o.s.v. är det något helt annat. Men det är klart, ligger du bredvid en rysk båt i farleden kan man ju aldrig veta....😛

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte signalstyrkan är värst hög som når antennen på min plotter från en satellit. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan skrev Hybro:

Tror inte signalstyrkan är värst hög som når antennen på min plotter från en satellit. 

Nej, men trots att den är låg är den fortfarande väldigt mycket starkare (ett stort antal tiopotenser) än från en störsändare i Ryssland eller en (teoretisk) drönare lite hitom gränsen. Även om du mot förmodan skulle slussa dig ut i Östersjön och åka till Gotland och på så sätt komma närmare.

Dessutom gör jordens krökningsradie och den höga frekvensen (GHz) att signalen inte ens teoretiskt kan nå hit om den inte är flygburen. Och då måste den dessutom fortfarande vara enormt stark eftersom den är så långt bort.

Visst skulle man kunna tänka sig att ryska satelliter skulle kunna användas för att spy ur sig GPS-störningar. Men dels har landet inget sådant, dels kan GPS-mottagaren lätt sortera bort detta och välja en "riktig" satellit eftersom de inte kommer vara starkare än de riktiga satelliternas signaler. Och kan därmed inte störa deras signal genom principen "dränka dem".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ooooh, förstår allt detta. 

Kan sova lugnt i natt😀

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, Hybro said:

Erfarenheter från Svarta havet visar att man definitivt kan störa ut och ge falska positioner via GPS-systemet på relativt långa avstånd till sjöss.

Och risken med störare som är nära visade sig i våras då färjan från Rönne blev försenad två timmar eftersom de inte kunde få någon GPS-position. Det löste sig när de började lasta av lastbilarna.

Så risken finns, även om den nog är liten för fritidsskeppare. Men att ha tillgång till sjökort och att ha en egen uppfattning om var man befinner sig är alltid bra till sjöss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Abbe2:

Så risken finns, även om den nog är liten för fritidsskeppare

Håller med om att man kan störa ut men att risken är liten.

I synnerhet som denna tråden gällde farhågor för det som finns utefter ryska gränsen, eller - som jag skrev - om man har ett suspekt fartyg från öst bredvid sig i farleden, kanske.

Det är en ganska lång bit till ryska gränsen. Dessutom ligger den en bit under horisonten 😛

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ja.... Förstår er frustration... att det ju är

oöverskådligt långt till landet i öst. 

Men nu tänkte jag lite vidare. 

Finns det risk att plottrar mm

totalt ballar ur, säg runt Gotland? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan skrev Hybro:

Ja, ja.... Förstår er frustration... att det ju är

oöverskådligt långt till landet i öst. 

Risken finns nog alltid, men jag skulle inte oroa mig. Ryska handelsfartyg trafikerar området, och de vill nog inte riskera att de egna drabbas.
Dessutom skulle en mer storskalig operation få... ...konsekvenser för den som störsänder. Det finns sätt att få signalerna att upphöra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minutes ago, Hybro said:

Väldigt låg en vanlig sommardag. 

Lite högre i samband med en större militärövning från rysk sida, speciellt om den utgår från Kaliningrad.

Och ännu högre om det blir krig i närområdet.

Om man vill få en uppfattning om hur vanligt det är med GPS/GNSS-störningar, så kan man titta på gpsjam.org . De loggar hur ofta flygplan har rapporterat problem på olika ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet att ryskt fartyg gick på grund i Lurö skärgård för 10 år sedan. 

Den gången berodde det på vodka och ett urrivet kartblad ur en telefonkatalog som sjökort. 

Undras just om de hade plotter ombord? 

De kanske kör med papperskorg än i dag? För att vara på den säkra sidan. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...