Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
patrikflink

Brand i båt pga batterier (Lifepo4).

Rekommendera Poster

Är med i en grupp på FB gällande dessa batterier då jag själv är sugen på att byta någon gång i framtiden samt lära mig och förstå vilka misstag som kan göras osv.

Känns spontant att det måste uppstått något fel då ägaren har haft dessa batterier med BMS i 3 år. Läser man vidare på hans kommentarer så började det ryka lite lätt, sedan blir båten övertänd på 30 sekunder enligt kameran som ska finnas i närheten. Ingen laddning från landström och solceller var inkopplad.

Några teorier?

Screenshot_20220901-192933.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första frågan jag ställer mig är: vad var det för tillverkare och kvalitet på batterierna?

Många fritidsbåtar i Sverige har bensinmotorer, där det kan smälla om man har otur. Lite ångor och en gnista, sen pang. Samma sak med gasol, en läcka och sen en gnista och sen är det flisor kvar.

Inget sätt att lagra energi för fritidsfordon i kemisk form är nog idiotsäkert. Folk fortsätter med bensinmotorer och gasolkök i båtar. Några gånger per år smäller det, men det får inte alla att plocka bort bensinmotorer eller gasolinstallationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev raol:

Första frågan jag ställer mig är: vad var det för tillverkare och kvalitet på batterierna?

Många fritidsbåtar i Sverige har bensinmotorer, där det kan smälla om man har otur. Lite ångor och en gnista, sen pang. Samma sak med gasol, en läcka och sen en gnista och sen är det flisor kvar.

Inget sätt att lagra energi för fritidsfordon i kemisk form är nog idiotsäkert. Folk fortsätter med bensinmotorer och gasolkök i båtar. Några gånger per år smäller det, men det får inte alla att plocka bort bensinmotorer eller gasolinstallationer.

Framgår tyvärr inte vilken tillverkare av batterierna.

Men att döma av bilden så är det en utombordare på akterspegeln, självklart kan det finnas en fast tank som batterier bor bredvid. Dålig information än sålänge, men återkommer med alla kommentarer från FB.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade inte att bensintanken exploderat. Det kan den ha gjort, men det jag menade var mer att bensintank och gasol i sig sannolikt är jämförbara i risk med, eller kanske mer riskfyllda än, ett modernt LiFePO4-batteri. Förmodligen finns ingen bra statistik än, eftersom såna batterier fortfarande är ganska ovanliga jämfört med bensin och gasol i båtar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...