Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
Robbish

Vilken båt är det här?

Rekommendera Poster

Jag tror aldrig att jag sett en sån, men den var ovanligt plattbottnad så den bör ju vara gjord för skyddade vatten snarare än öppet hav, så varvet/ tillverkaren kanske finns/fanns i såna trakter med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Jag tror aldrig att jag sett en sån, men den var ovanligt plattbottnad så den bör ju vara gjord för skyddade vatten snarare än öppet hav, så varvet/ tillverkaren kanske finns/fanns i såna trakter med?

 

 

Ser ut att vara en halvplanande modell? Dessa var väl vanliga runt 70-talet? Men det som skiljer denna båt från Jofa, Ryds camping (o.d) och Terhi är den märkliga upphöjningen under vindrutan - det får mig att misstänka att det kan vara ett hemmabygge? I alla fall den överbyggnaden som inte linjerar med resten av skrovet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var en väldigt plattbottnad båt. Är det aluminiumramar runt rutorna, eller ser det bara svartmålat?

Det ser ju nästan ut som man har tagit överbyggnaden från en Ockelbo HT 19.

 

Förresten ser det ut som  stegen på akterspegel är monterat upp och ned, den typen brukar ju fästas i nederkant så att den sticker ner under båtens botten när den är nerfälld?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja stegen är verkligen monterad upp och ner. Fånigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Det ser ut som en sådan här, notera den negativa linjen i skrovet (droppar mot aktern). Någon försöker få det till en Ockelbo DC21, vilket det inte är (tror jag, de har annat skrov och inombordare?)
https://citiboard.se/tranas/ockelbo-dc-21,4225545
bild.png.4aeeba116a5709f3603f97d8315fb828.png

Det där ser som sagt inte ut som en Ockelbo DC21, däremot är det nog en Ockelbo DC19.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev No_jah:

Det där ser som sagt inte ut som en Ockelbo DC21, däremot är det nog en Ockelbo DC19.

Fast skrovet stämmer ju inte med en DC19 heller?

 

Samma båt, va?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast skrovet stämmer ju inte med en DC19 heller?

 

Samma båt, va?

 

 

Ja, det där ser ju faktiskt ut att vara DC-varianten av trådskaparens båt, men undra vad det är för fabrikat.

Det hade ju varit intressant att även se hur botten såg ut på den där, om den är så platt som på trådskaparens bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-29 vid 09:54 skrev Makro:

Jag tror aldrig att jag sett en sån, men den var ovanligt plattbottnad så den bör ju vara gjord för skyddade vatten snarare än öppet hav, så varvet/ tillverkaren kanske finns/fanns i såna trakter med?

Troligen är det en köl under på säg 20 cm eller nått som slutar en bit in från aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...