Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
AnnaW

VP aq145 går inte på höga varv

Rekommendera Poster

Vi har problem med vår VP aq 145. Den går fint på låga varv, men på över 3 500 går den felfritt i ca 15 sekunder innan den säckar ihop: Varvtalet störtdyker och vid mer gas lägger motorn av helt. Startar dock utan problem vid omstart. Med friläge går den fint på alla varvtal. 
Vi har bytt bränslepump, gått igenom alla slangar och rör. Förgasarna är nyss rengjorda och renoverade. Testat extern tank med fräsch bensin, ingen skillnad. Nu söker vi tips om vad som ligger närmast tillhands att gå vidare med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspole, kondensator.

 

Är fördelaren sliten kan det bli konstiga fenomen

 

 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för tips, vi testar att byta de delarna 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snarare att motorn inte får tillräckligt med bränsle på högre varv och då den belastas, eftersom den då blir törstigare.

Om det är fel i tändsystemet brukar det märkas på att motorn går dåligt på de flesta varvtalen. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Huvudmunstycket kanske delvis är igensatt eller felkalibrerat, kanske man skall sätta in ett huvudmunstycke med större inre diameter? Nålventilen under flottören är väl bytt (dessa brukar finnas med i renoveringssatserna) ett bränslefilter kan vara delvis blockerat, kanske kommer det inte upp tillräckligt med bensin ur tanken? stigröret? eller om det finns en anslutning längre ned i tanken. I installationer med bensinmotor brukar det också finnas en bränslekran (kanske ett krav?) är den ordentligt öppen? eller kanske det samlats skräp i eller innan den?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men nu har dom ju testat med lös tank, förgasarna är rengjorda och renoverade, pump bytt så i princip är hela bränslekedjan genomgången.

Dock är det inte helt klart om förgasararbetet  gjordes tidigare innan problemen dök upp.

Så det som kvarstår är ju tändningen eller elfel.

Men håller med att dom felsymtomen brukar tyda på bränslestrul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasararbetet gjordes innan just detta problem uppstod. Förgasarna togs omhand av mekaniker, så vi förutsätter att de är korrekt genomgångna och hanterade. 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev AnnaW:

Förgasararbetet gjordes innan just detta problem uppstod. Förgasarna togs omhand av mekaniker, så vi förutsätter att de är korrekt genomgångna och hanterade. 
 

Ok, men då kan nog problemet sitta i förgasarna ändå. Har motorn fungerat efter förgasarrenoveringen eller började problemen direkt efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemen började direkt efter. Behöver dubbelkolla om nålventil verkligen är bytt. Huvudmunstycke borde ju rimligen vara genomgånget, men det där med större huvudmunstycke har jag hört om tidigare, kanske kan vara en idé. Annat vi kan felsöka om vi ger oss på förgasarna?

Tusen tack för era bra svar! Som ni märkt är vi nybörjare, väldigt värdefullt med dessa råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev AnnaW:

Förgasararbetet gjordes innan just detta problem uppstod. Förgasarna togs omhand av mekaniker, så vi förutsätter att de är korrekt genomgångna och hanterade. 
 

 

2 timmar sedan skrev AnnaW:

Problemen började direkt efter. Behöver dubbelkolla om nålventil verkligen är bytt. Huvudmunstycke borde ju rimligen vara genomgånget, men det där med större huvudmunstycke har jag hört om tidigare, kanske kan vara en idé. Annat vi kan felsöka om vi ger oss på förgasarna?

Tusen tack för era bra svar! Som ni märkt är vi nybörjare, väldigt värdefullt med dessa råd!

Nålventilerna, de som påverkas av flottören kan vara luriga även som nya.

Jag har de senaste åren renoverat en massa Solexförgasare, och flera gånger har det visat sig att den nya nålventilen i ren.satsen inte funkat så bra. Några gånger har jag spänt upp den rörliga delen i en Dremel och liksom slipat in ventilen en kort stund, det har hjälpt, andra gånger har jag satt tillbaks den gamla nålventilen.

Men om det nu är så att nålventilen inte släpper fram tillräckligt med bränsle kan de bli symptyom som du beskriver, men det borde då också vara så att motorn har svårt att återhämta sig när du sänker varvtalet.

Om det är tvärtom,. att nålventilen inte sluter tätt, eller om flottören läcker och har sjunkit ned i flottörhuset, blir det en överflödning och då kan det hända att det blir en för fet bränsleblandning, ofta tjöver sig då motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det ligger bös i inloppet till nålventilen. 

Alltså före sätet, från utsidan där bränsleslang / rör är anslutet. 

 

Det gjorde det på min hoj. 

Blev exakt samma. 

 

Passa bara så TT inte själva sätet ramlar dän. Flera av mina har varit av typ silicone gummi. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både på tomgång och vid högre varv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack igen allihop! Vill ju gärna tro att problemet inte sitter i förgasarna då de är nyligen fullt genomgångna, men det låter ju ej orimligt efter vad ni skriver. Nu har vi ändå beställt ny tändspole och kondensator, de gamla har nog ändå ett gäng år på nacken. 
Om byte av dessa inte hjälper blir det nog till att kolla förgasare enligt era tips. Återkommer efter helgen med rapport!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om stiften är ok. Har en bekant som råkat ut för samma sak, visade sig att stiften var slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev LEA:

Har du kollat om stiften är ok. Har en bekant som råkat ut för samma sak, visade sig att stiften var slut.

Det har vi faktiskt inte kollat. Tack, ska göras!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet troligen hittat. Lät brorsan ta en titt på förgasarna och det visar sig att en fjäder satt på fel sida om membranet till acc-pumpen på den ena. Måste ha hänt när de monterades ihop på verkstaden efter renovering. Så mycket riktigt satt nog problemet i förgasarna trots allt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...