Thompan 0 Postad 28 Augusti , 2022 Hej, jag har ett mindre läckage uppe på motorn. Det rinner ut lite bensin. Jag tryckte till den med fingrarna och då verkar det ha slutat, men jag har inte kört så långt efter det, så det kan ju komma tillbaka. Vad heter delen och är det lätt att byta? Känns som en gummipackning som inte håller tätt. Gummipackningar kan ju ha en tendens att med tiden torka ut, eller kan det vara något annat som orsakat läckan? Alla värden på mätare ser ok ut och oljan i motor är full, så allt verka ok i övrigt.. ja, jag är grön på motorer.. 🙃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 28 Augusti , 2022 (redigerade) Det där är vevhusventilationens anslutning till ventilkåpan. Där kan det inte komma bensin. Däremot kan det läcka lite olja. Kladdigt men absolut inte farligt. Oljan som kommer ut kan möjligen vara blandad med kondenserat vatten. Redigerad 28 Augusti , 2022 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thompan 0 Postad 1 September , 2022 Tack för svaret, är den svår att byta, kan man göra det själv? Svårhetsgrad, för normalhändig? Antar att kanske packningen har torkat med åren, motor från 2007. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 1 September , 2022 Det där byter man antagligen helt utan verktyg om man vill. Fast det verkar helt onödigt. Torka upp om det blir kladdigt och gå vidare. 15 år är ingen ålder alls på sådana grejor. Mina är 30 år äldre och har inte bytts än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser