Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
bjofo461

Huvudströmbrytare i batteriutrymme

Rekommendera Poster

Hej!

Tack till alla som svarat på mina tidigare frågor! Nu kommer jag till det allra sista när det kommer till att dra om elen i min IF - huvudströmbrytare!

- Är det absolut förbjudet att sätta strömbrytaren i samma utrymme som batteriet?

Har ett luftigt men ej ventilerat utrymme där jag har ett AGM-batteri och en solcellsregulator. Det vore absolut smidigast att även sätta strömbrytaren där, både vad gäller att nå strömbrytaren men även eftersom det är brist på lämplig plats i resten av båten (trångt och kabeln går bakom tapeten överallt).

- Bör jag ha en huvudsäkring mellan batteriet och strömbrytaren?

I dagsläget går det en 6 mm kabel från batteriet till en säkringshållare med 10 A säkringar. Förbrukarna är ett antal LED-lampor (väldigt liten förbrukning) och en kylbox (drar som absolut mest 8A korta stunder). Planen är i framtiden att även lägga till en gps plotter. Bör jag sätta dit t.ex. an säkringshållare ANL med en 30A säkring på 6 mm kabeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bjofo461:

Är det absolut förbjudet att sätta strömbrytaren i samma utrymme som batteriet?

Nej.

Men det finns olika tolkningar och skolor om detta, inte minst vad som är definitionen på "utrymme". Olika skrifter förtäljer att man måste ha minst ett skott emellan o.s.v. men det har funnits (och finns) många skolor och "tolkningar", där många av dem lägger mycket krut på att tala om hur illa det kan gå om man inte följer just deras version.

Inne i en batterilåda är givetvis inte lämpligt om huvudbrytaren är av större modell, men i samma "utrymme" i ett maskinrum är ju en helt annan sak.

Går man till Transportstyrelsens CE.-handbok så står där:

"Huvudbrytaren ska vara placerad så nära batteriet (batterigruppen) som det är praktiskt möjligt och så att batteriets pluspol är lättåtkomlig"

Tolkningen av denna text är snarare att det är en fördel om den sitter så nära som i samma "utrymme", men får inte sitta så nära att den skymmer eller försvårar in/urkoppling av batteriets poler.

Själv har jag en ny CE-godkänd båt där batterierna sitter i en egen balja, men direkt på skottet ovanför sitter hela raden av huvudbrytare.

20220625_181029.jpg

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...