Gå till innehåll
söndag 15 december 2024
olsv

Bodø - Umeå, från Nord-Norge till Västerbotten

Rekommendera Poster

Då fortsatta studier med största sannolikhet kommer få mig att flytta från Norge och hem till Sverige föddes en tanke om att segla hem till Umeå.

Resa: Bodø - Umeå (Se bild)

Distans: c:a 1800 nm “raka vägen”  = snarare 2250 i praktiken

Tid: C:a 16 veckor

Båt: Jeanneau Aquila (Rush 84), 28 fot

Mina förhoppningar är att ha tid för att hänga en hel del på land (Snowboard, Löpning, Skateboard som står på schemat). Detta borde vara möjligt då en snitthastighet på 3,8 knop skulle ge drygt 37 h segling i veckan. 

Det finns mycket att planera innan resan:

• Import av båten till Sverige, alla papper klara
  • Service, Underhåll och uppgraderingar av båten
  • Båtplats i Umeå
  • Komma in på rätt masterprogram i Umeå
  • Spara pengar

Jag och båten har en relativt kort historia. Jag köpte henne, Viljen som hon heter, i Juli i år och seglade hem henne från Trondheim till Bodø. Efter att ha ägnat en dag åt genomgång av båten och bygge av en tillfällig elcentral i skafferiet gav jag mig ut på Trondheimsfjorden. Under 3 veckor avverkade jag 470 sjömil (41h segling per vecka) och hann se och göra betydligt mer än jag förväntat mig. Att segla Bodø - Umeå är en resa som är närmare 5 gånger så lång, men jag har också en hel höst och vinter på mig att förbereda allt som behöver förberedas. 

Jag hoppas denna tråden kan vara en kanal för mig att dela kunskaper och dårskaper men också få hjälp med de saker som kan sätta fiskenät i propellern för hela projektet. 

Lite frågor till att börja med:

Några tips längs resans väg? 

Någon som har erfarenhet av att gå in i någon av de längre fjordarna på Vestlandet? (Är det värt tiden? , Hur är det att segla i dom?)

Import av en äldre båt (1982), finns det några problem som kan uppstå? 

Frame_1.jpg

301054012_369149158709752_333389513912680918_n.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Det låter som en fantastisk resa på många plan och det ska bli spännande att följa dig.

Jag tror det är rätt oproblematiskt att importera en äldre båt från Norge till Sverige, men kolla med Tullen vad som gäller exakt för dig.

https://www.tullverket.se/privat/paresan/handlaiettannatland/kopaellersaljabatoversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e71078c.html

Om jag skulle importera en norsk båt skulle jag vara tvungen att betala 25 % moms plus några procent tull, men det kan kanske finnas undantag om man tar med båten som flyttgods efter att ha bott i Norge.

Kolla även med Norska tullen om det är något du ska göra när du exporterar båten.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...