Brunnsviken 296 Postad 26 Augusti , 2022 Jag har ett par stolstativ som varit med båten i ett par-tre år, av den här typen https://www.seasea.se/bord-stolar/stolstativ/stolstativ-columbia En irriterande sak med dem är att de knarrar mycket i planingsfart och lite sjö. Nu väger jag 90+ kg så det är klart att de får lite stryk, men finns det något jag kan göra förutom att byta ut dem helt och hållet t ex mot fjädrande stativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 27 Augusti , 2022 Det kanske är så att stativet är utslitet? Vet du exakt var det knarrar? man kanske tillfälligt kan avhjälpa detta med ett fetta in eventuella ytor som har friktion mot varandra. Jag har ett liknande som knarrar litet, men det är teleskopiskt och lätt fjädrande som på en kontorsstol, där är det en friktion mellan det inre och yttre röret som "gnirpar" litet, men du har väl bara en rörsektion i ditt stativ? Det finns ju svindyra helt avfjädrande stativ avsedda för snabba båtar i krum sjö... kanske kan vara någonting att satsa på? På några av dessa kan man också ställa in sin egen vikt för att få en anpassad fjädring och dämning av densamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 27 Augusti , 2022 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Det kanske är så att stativet är utslitet? Ja, det är så klart möjligt, verkar inte vara toppkvalitet. 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Vet du exakt var det knarrar? man kanske tillfälligt kan avhjälpa detta med ett fetta in eventuella ytor som har friktion mot varandra. Nej, jag har inte riktigt lokaliserat det eftersom det mest sker när man ligger i 25 knop och studsar över vågorna. Jag anar att delarna helt enkelt sitter ihop dåligt, men lite fett är nog alltid bra. 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag har ett liknande som knarrar litet, men det är teleskopiskt och lätt fjädrande som på en kontorsstol, där är det en friktion mellan det inre och yttre röret som "gnirpar" litet, men du har väl bara en rörsektion i ditt stativ? Mitt ska vara gasfjädrande men det innebär bara att det trycks uppåt av sig själv när man justerar, inte att det fjädrar på något sätt. Jag ska ta isär det hela vid tillfälle, jag misstänker också ett det är två rördelar som glappar för mycket (pga dålig kvalitet, gissningsvis). 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Det finns ju svindyra helt avfjädrande stativ avsedda för snabba båtar i krum sjö... kanske kan vara någonting att satsa på? På några av dessa kan man också ställa in sin egen vikt för att få en anpassad fjädring och dämning av densamma. Precis! Det här är alternativet. Jag startade en separat tråd om ett för att de om de är värda investeringen, men inga svar än 😢 Det finns också svenska http://www.seatsuspension.systems som har hyfsat rykte men de säljer bara till båttillverkare. Sen har vi X-craft och Öhlins också som men de är svindyra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 28 Augusti , 2022 Jo, jag har också ett gasfärdat enbent stolstativ, inköpt hos Hjertmans... tja... inte direkt värdens bästa stativ. Jag har lokaliserat ett "gnirpande" ljud i bussningen mellan det yttre och det inre röret. Här, mellan dessa teleskopiska rör är det för mycket spel, men om det var bättre passning, snävare tolerans skulle det nog inte fungera. Jag fettade in det övre röret och sköt ihop stativet så långt det gick, och lät det expandera, visst det blev tyst, i flera dagar... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser