markejden 0 Postad 25 Augusti , 2022 Vill bara kolla med er som kan det här med båtar :) Jag är själv ganska ny på motorbåtar, har seglat mycket men det är ju en annan historia. Köpte en liten styrpulpet med en honda 4-takt 30 hk och det var ju kul men båten är lite liten så nu blir det byte. Har span på en yamarin 4730 som det sitter en suzuki df70 (2002) på. Ägaren har haft båten i många år och säger sig vara mkt nöjd med den motorn på (bytte upp sig från 50hk). Han har monterat trimplan. Vad tror ni, är den motorn ok på den båten eller är den för tung? Någon som har erfarenhet och kan dela med sig? Tusen tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 26 Augusti , 2022 Kan inte säga att jag ”kan det här med båtar” men jag har en Yamarin 490 (alltså ett litet snäpp större än 4730) som jag har en 70 hk på. Det är i tyngsta laget. Speciellt när jag har två dunkar à 24 liter soppa under aktertoften. Tycker du ska prova båten och belasta den med två tunga gubbar i aktern. Rinner det in vatten via självlänsarna är det för tungt. Välkommen till MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 12 September , 2022 Kollar man snabbt så verkar Yamarin tycka att 60 hk är max på denna båt. Vet inte riktigt årsmodell, men förutsätter dom antyder en 2-taktare då vi pratar 90-tal? Så, får hålla med ovanstående talare om att det blir för tungt med en 70 hk 4-takt. 70 hk 2-takt hade kanske funkat, men hade nog varit taket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 203 Postad 13 September , 2022 On 8/25/2022 at 9:38 PM, markejden said: Vill bara kolla med er som kan det här med båtar Jag är själv ganska ny på motorbåtar, har seglat mycket men det är ju en annan historia. Köpte en liten styrpulpet med en honda 4-takt 30 hk och det var ju kul men båten är lite liten så nu blir det byte. Har span på en yamarin 4730 som det sitter en suzuki df70 (2002) på. Ägaren har haft båten i många år och säger sig vara mkt nöjd med den motorn på (bytte upp sig från 50hk). Han har monterat trimplan. Vad tror ni, är den motorn ok på den båten eller är den för tung? Någon som har erfarenhet och kan dela med sig? Tusen tack! Om ägaren haft båten i flera år med den där motorn och är nöjd så funkar det säkert. Du kan behöva anpassa din körning och hur du lastar båten. Yamarin tål i regel större motorer än vad som är rekommenderat som max motor. Du behöver ut och prova båten och se hur den beter sig. Det finns en risk att den galopperar om du lastar för mycket bak i båten. Men det kan enkelt lösas med att flytta fram last. Jag har en 150hk 4t på en Buster XL och får ofta höra att den är för tung. Men jag har inte några problem alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser