Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024

Rekommendera Poster

Vet någon med en bra modell av en segelbåt som kanske är ca 1 m lång eller något mindre? 

 

Tanken är att modellen skall ha med det väsentliga man behöver för att använda den för träning /utbildning. 

 

Rigg, segel, de olika stagen, vinschar, vantskruvar mm. 

 

För mig med drömmar och mål att skaffa en egen segelbåt vore det en intressant möjlighet för självstudier /träning och för att få en lite mer 3D känsla för båten än att bara läsa teori. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns radiostyrda modeller att köpa, men det kanske inte var sådan du funderade på?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar att du ska lära dig att hantera en segelbåt genom att pilla på en modellbåt så tror jag du misstar dig.

 

Jag tror isåfall det.är långt mer lärorikt att hänga med någon bekant ut på sjön, och även att vara med på sjösättning och  upptagning, och då såklart på och avlastning.  Kanske även dom saker som görs när båten väl är uppe på land.

Redigerad av No_jah
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev No_jah:

Om du menar att du ska lära dig att hantera en segelbåt genom att pilla på en modellbåt så tror jag du misstar dig.

 

Jag tror isåfall det.är långt mer lärorikt att hänga med någon bekant ut på sjön, och även att vara med på sjösättning och  upptagning, och då såklart på och avlastning.  Kanske även dom saker som görs när båten väl är uppe på land.

Tror mer att det kan vara en hjälp att ha en modell,mer ett komplement. 

 

Att göra saker i miniatyr, förstå båtens principiella uppbyggnad. Använda modellen för att lära sig segelbåtens "anatomi", se de olika delarna framför dig. Se hur allt hänger ihop. 

 

Det kan inte skada. 

 

Såklart är det bästa att vara med på en segelbåt. 

 

Men allt det är ju beroende av att sådana möjligheter finns. 

 

 

 

 

Redigerad av Falklandsvatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En modellbåt och specifikt en radiostyrd är till närmelsevis absolut inte identisk med en riktig båt. Att radiostyra en båt görs på enklaste vis med linor från servo till roder eller skotvinsch och har mycket lite med verkligheten att göra. Att lära sig segla görs isåfall lika bra genom att läsa en bok eller som redan sagts, åk med en båt ut med kunnigt folk. Eller gå en seglarkurs, där pratar vi om utbildning på riktigt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det fanns är det nog billigare att köpa en begagnad upp till ca 22 fots segelbåt. Det är ju numera vrakpris på sådana även om de flyter.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Paul_Schtek said:

Även om det fanns är det nog billigare att köpa en begagnad upp till ca 22 fots segelbåt. Det är ju numera vrakpris på sådana även om de flyter.

Håller med. Marieholm MS/AC20, Maxi 68/77 och andra för under 20k finns i mängder. En Stortriss byter nog ägare för samma pengar som en fin modellbåt på höstkanten? 

Klart enklast att köpa någon med inombordare förvisso.

 

Jag gillar idén förvisso men nej. Ofta har man satt en föreställning om vad för båt man vill ha. Har TS en sådan? Vi ska byta upp oss igen och då finns vissa premisser som ska/bör uppfyllas. Men allt är en avvägning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En modell på ca 1 m av en vanlig fritisdsegelbåt är inte helt vanligt, frånsett de radiostyrda. "Prydnadsmodeller" av det lite mer seriösa slaget av en "normal" segelbåt är oftast inte större än 40-50 cm och oftast inte så detaljerade som det jag uppfattar du är ute efter. Som nämndes tidigare så är radiostyrda ofta inte verklighetstrogna alls på däck och riggdetaljer eftersom de är skapta för att kunna radiostyras.

 

Ett förslag är att bygga en egen modell, man lär sig mycket på det. Jag byggde en Engelsk kutter för 20 år sedan (första och enda bygget hittills). Kunde inget om modellbygge eller riggning av kuttrar, eller andra segelskutor för den delen. Åkte och fotade några i verkligheten och googlad rigg och segelsättnings. Blev ett kul projekt och lärorikt. Och förvånansvärt bra resultat🙂6F7BC073-1B6C-4927-8727-7DFF6BC28F35.thumb.jpeg.8fccbd543afaf65d538f10d12c59ea31.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan sagts, man kan väl i princip lära sig seglingens grunder med en radiostyrd modellbåt, men inte mer än så.

Att lära sig segla och lära sig vara på sjön i en båt kan bara göras i en riktig båt i skala 1:1... 

 

vad som däremot är bra med modellsegelbåtar... när man seglat klart lycter man upp den, hastar av den och stoppar in den i bilens bagageutrymme.

Fullstora båtar kräver en permanent båtplats i en hamn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Som redan sagts, man kan väl i princip lära sig seglingens grunder med en radiostyrd modellbåt, men inte mer än så.

Att lära sig segla och lära sig vara på sjön i en båt kan bara göras i en riktig båt i skala 1:1... 

 

vad som däremot är bra med modellsegelbåtar... när man seglat klart lycter man upp den, hastar av den och stoppar in den i bilens bagageutrymme.

Fullstora båtar kräver en permanent båtplats i en hamn...

Det roliga med radiosegling är att med minst två båtar på vattnet då växer hornen ut i pannan, iallafall är det så på mig att jag ständigt har sårig panna.👹

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev pseudonym:

Det roliga med radiosegling är att med minst två båtar på vattnet då växer hornen ut i pannan, iallafall är det så på mig att jag ständigt har sårig panna.👹

Om detta bara gällde för radiostyrda segelbåtar vore allt lugnt.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...