bjofo461 1 Postad 23 Augusti , 2022 Hej Jag har en strömbrytare i båten som går till lanternorna. Där var pluskabel förgrenad med sockerbitar så att strömbrytaren kontrollerade 3 lanternor. Kablarna var rätt så oxiderade. Jag har nu bytt sockerbitarna till wago men hur fungerar egentligen wago i marin miljö (det är inombords i båten men det blir ju fukt där med)? Bör jag ordna med någon bättre förgrening istället och i så fall vad? /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 23 Augusti , 2022 Till att börja med för du använda förtennade kablar, sen brukar klämmhylsor vara bästa sätter att skarva kablarna. Och sedan förseglar du med krympslang med smältlim. På det viset får du skarvar som står emot korrosion på ett bra sätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjofo461 1 Postad 23 Augusti , 2022 (redigerade) Ja, det har jag använt på andra ställen i båten men vilka klämhylsor finns det för att koppla samman fler kablar än två? Alla klämhylsor/kabelskor som jag har hittar verkar bara vara för att skarva ihop två kablar, inte t.ex. för att göra så att en kabel går till två eller tre kablar som är smidigt att göra med en wago. Är det kopplingsplint som gäller i så fall? Förtennad kabel använder jag iaf. Redigerad 23 Augusti , 2022 av bjofo461 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 24 Augusti , 2022 (redigerade) Jag har bytt ut sockerbitar och en del andra suspekta kopplingar mot Wago ombord, men då bara inombords, "inomhus". Wago fungerar väldigt bra! Egentligen har det varit för tillfälliga kopplingar som mer eller mindre blivit permanenta. "Utomhus" på hyttaket har jag en sköljtät kopplingsbox med en flatstiftslist, dit lanternor, tuta och kanske någonting annat kopplas på, eller kopplas av då min targabåge måste monteras bort innan upptag, och på efter sjösättning. Det fungerar bra, inga tecken på oxid. Kopplingsplintar med skruvar för ringkabelskor är enligt min mening överlägsna. En del förgreningar 1 till 2 kablar, där har jag använt flatstiftskabelskor och en tredelad flatstiftshane, en sådan där "Y-förgrening"... si så där bra, funkar om det är torrt. Jag brukar använda krympslang ofta med lim, över kabelskor, men det funkar inte i dessa inplastade förgreningar. Klämhylsor i skarvar brukar jag undvika, om möjligt drar jag hellre om en kabel än att skarva den... jag har haft en del problem med sådana skarvhylsor, då kablarna lossnat trots korrekt krympning. Men "sockerbitar" skall man undvika ombord, man kan ju ha dem i kaffet eller i te, men då är det en annan sorts sockerbitar... 🤪 Dessa "sockerbitar" eller kopplingslister med skruv har en himla bra förmåga att samla på sig oxid och glappkontakt då det är lätt att krossa kabelns kareler om man nu försöker montera en för klen kabel i en då för stor kopplingslist. Men alltså, jag har nu haft en del Wagokopplingar i fem-sex år och är positivt överraskad över hur bra dessa fungerar. Redigerad 24 Augusti , 2022 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjofo461 1 Postad 24 Augusti , 2022 Tack för utförligt svar! Då lutar jag nog åt att ha kvar wago-kopplingarna där. Bakgrunden är väl egentligen att de befintliga kablarna inombords i båten (som går bakom innerväggarna) är rätt så korta och gör det svårt att komma åt att klämma dit kabelskor ordentligt - då var det väldigt smidigt att sätta dit ett par wago för att samla ihop och förlänga 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser