Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
magnus27

Easy Connect på D4 VP

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag undrar om det är någon som lyckats installera en Easy Connect på en D4-260 från 2008 utan att ha Trip Computer för att få ut motordata, t.ex. förbrukning m.m.

Jag provade att koppla upp den mot motorns 8-poliga kontakt som sitter på babordsida genom en Ydeg-04 8-pin adapter men det fungerade inte. Fick inte utan någon data alls då. 

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade in Yacht Devices YDEG-04N med en adapterkabel direkt på motorn utan tripcomputer och fick på så vis fram bränsleförbrukningen. D4 260 -07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev magnus27:

Hej, 

Jag undrar om det är någon som lyckats installera en Easy Connect på en D4-260 från 2008 utan att ha Trip Computer för att få ut motordata, t.ex. förbrukning m.m.

Jag provade att koppla upp den mot motorns 8-poliga kontakt som sitter på babordsida genom en Ydeg-04 8-pin adapter men det fungerade inte. Fick inte utan någon data alls då. 

Mvh

Magnus

Det kan vara lite trixigt att koppla in Ydeg-04 beroende på hur din intallation ser ut. Utan adaptrar förslår manulen att man kopplar 6-pinnar kontakten i serie med vartalsräknare. I min båt såg det inte ut så. Jag kopplade till HCUns Multilink port istället. Där fick man bygga om kabeln lite. Efter det så funkade det. Jag får motordata till en Garmin GPSMAP-plotter.
Vad är de för 8-pin adapter du har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Min granne provade varvtalsräknare men där fås ingen motordata. 

Minns du hur du byggde om kabeln? 

Bifogar bild på 8pin adaptern. 

/Magnus

8EVC-Vodia.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev magnus27:

Hej,

Min granne provade varvtalsräknare men där fås ingen motordata. 

Minns du hur du byggde om kabeln? 

Bifogar bild på 8pin adaptern. 

/Magnus

Här förklarar jag hur man bygge om kabeln. 
I den här tråden förklar jag hur jag byggde om kabeln. Det står också i manualen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...