Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Georg_Ohm

Var läcker det vanligast olja på KAD43?

Rekommendera Poster

Inte nog med att  havet vill få tillträde till utrymmet under motorn, nu bildas det en oljepöl också, men bara ibland.

Jag kan inte se att det runnit eller skvätt olja någonstans,.

Då oljan flyter ut på vattenytan i slagvattnet under motorn ser det mer ut än det är.

Ingen minskning på oljestickan, nivån i servobehållaren och i trimpumpens behållare är oförändrad, även lagom olja i kompressorn.

Vad jag hört kan oljetycksgivarna gå sönder och läcka, men om det är den givaren som sitter nära oljefiltret så är där torrt, likaså visar oljetryckmätaren adekvata värden. Det är även tort runt oljefiltret.

Då jag har bytt turbon misstänkte jag att det läcker i oljerören till denna, det gjorde det inledningsvis när jag provkörde efter turbobytet (hade förväxlat skruvarna), men det fixade jag då, och nu är det torrt där.

Möjligen är det kanske litet söligt ovanpå flänsen vid oljesumpen på motorns babordssida, men jag vet inte... den andra sidan kommer jag inte riktigt åt att inspektera.

Det konstiga är också att det är bara ibland som det läcker, och en gång förra säsongen fick jag torka upp litet olja, men i år har det varit två gånger.

Oljesugsdukarna gör ett bra jobb.

Sedan har den där lilla slangen från vevhusventilationen, den från en av ventilkåporna, ramlat bort x flera, gummigrejen har blivit slapp  (nu sitter den fast med en slangklämma), och jag vet inte riktigt var den slangen skall mynna ut, i luftfiltret??

 

Ja det är smutsig svart motorolja, och inte diesel.

 

Så här svårt att svara på, men har KAD- serien några kända ställen där det kan läcka olja?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, vart tar vevhusventilationen vägen. Min sugs upp i insuget. Jag köpte en liten "slang"-kamera för att filma i svåra lägen - kostade några hundra hos Ali.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Hmm, vart tar vevhusventilationen vägen. Min sugs upp i insuget. Jag köpte en liten "slang"-kamera för att filma i svåra lägen - kostade några hundra hos Ali.

Ok… insuget. Min slang är ganska styv, låter sig inte böjas så lätt, jag hoppas ju att det är ett enkelt fel.

Jag vet att den slangen försvunnit ned någonstans bakom luftfilterburken. Jag skall kolla om det står någonting i verkstadshandboken.

38 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Hmm, vart tar vevhusventilationen vägen. Min sugs upp i insuget. Jag köpte en liten "slang"-kamera för att filma i svåra lägen - kostade några hundra hos Ali.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Inte nog med att  havet vill få tillträde till utrymmet under motorn, nu bildas det en oljepöl också, men bara ibland.

Jag kan inte se att det runnit eller skvätt olja någonstans,.

Då oljan flyter ut på vattenytan i slagvattnet under motorn ser det mer ut än det är.

Ingen minskning på oljestickan, nivån i servobehållaren och i trimpumpens behållare är oförändrad, även lagom olja i kompressorn.

Vad jag hört kan oljetycksgivarna gå sönder och läcka, men om det är den givaren som sitter nära oljefiltret så är där torrt, likaså visar oljetryckmätaren adekvata värden. Det är även tort runt oljefiltret.

Då jag har bytt turbon misstänkte jag att det läcker i oljerören till denna, det gjorde det inledningsvis när jag provkörde efter turbobytet (hade förväxlat skruvarna), men det fixade jag då, och nu är det torrt där.

Möjligen är det kanske litet söligt ovanpå flänsen vid oljesumpen på motorns babordssida, men jag vet inte... den andra sidan kommer jag inte riktigt åt att inspektera.

Det konstiga är också att det är bara ibland som det läcker, och en gång förra säsongen fick jag torka upp litet olja, men i år har det varit två gånger.

Oljesugsdukarna gör ett bra jobb.

Sedan har den där lilla slangen från vevhusventilationen, den från en av ventilkåporna, ramlat bort x flera, gummigrejen har blivit slapp  (nu sitter den fast med en slangklämma), och jag vet inte riktigt var den slangen skall mynna ut, i luftfiltret??

 

Ja det är smutsig svart motorolja, och inte diesel.

 

Så här svårt att svara på, men har KAD- serien några kända ställen där det kan läcka olja?

Tjena Georg!

När du skriver att slangen från vevhuset har släppt npgra gånger tänker jag av egen erfarenhet på högt tryck från vevhusventilationen. Det var så mitt ras startade. 
 

har du olja i luftfiltret? Med motorn på, ångar det mycket om du tar bort oljelocket på kåpan samt från ventilkåpan fär slangen sitter?

 

Högt vevhustryck beror inte sällan på skadad cylle och olja kan bl a tryckas ut från vevhusventilationen,  intercoolern och oljestickaröret (har varit med om de tre ställerna själv)

 

Kör ett leakdowtest för att kolla kompet. Är värdena bra blir det väl att kolla vevaxeltätningarna. Läcker det i framkant slungas oljan runt då det hamnar på multiremmen, baktill rinner det ned i kölsvinet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Fredric_sthlm:

 

Högt vevhustryck beror inte sällan på skadad cylle och olja kan bl a tryckas ut från vevhusventilationen,  intercoolern och oljestickaröret (har varit med om de tre ställerna själv)

Jag har även varit med om utkast av olja från packboxen vid vevaxel med påföljd att olja trängdes ut ovankant svänghjulshåpan vid för högt tryck i motorn. Hur det ser ut på en AQ kontra TAMD vet jag inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Inte nog med att  havet vill få tillträde till utrymmet under motorn, nu bildas det en oljepöl också, men bara ibland.

Jag kan inte se att det runnit eller skvätt olja någonstans,.

Då oljan flyter ut på vattenytan i slagvattnet under motorn ser det mer ut än det är.

Ingen minskning på oljestickan, nivån i servobehållaren och i trimpumpens behållare är oförändrad, även lagom olja i kompressorn.

Vad jag hört kan oljetycksgivarna gå sönder och läcka, men om det är den givaren som sitter nära oljefiltret så är där torrt, likaså visar oljetryckmätaren adekvata värden. Det är även tort runt oljefiltret.

Då jag har bytt turbon misstänkte jag att det läcker i oljerören till denna, det gjorde det inledningsvis när jag provkörde efter turbobytet (hade förväxlat skruvarna), men det fixade jag då, och nu är det torrt där.

Möjligen är det kanske litet söligt ovanpå flänsen vid oljesumpen på motorns babordssida, men jag vet inte... den andra sidan kommer jag inte riktigt åt att inspektera.

Det konstiga är också att det är bara ibland som det läcker, och en gång förra säsongen fick jag torka upp litet olja, men i år har det varit två gånger.

Oljesugsdukarna gör ett bra jobb.

Sedan har den där lilla slangen från vevhusventilationen, den från en av ventilkåporna, ramlat bort x flera, gummigrejen har blivit slapp  (nu sitter den fast med en slangklämma), och jag vet inte riktigt var den slangen skall mynna ut, i luftfiltret??

 

Ja det är smutsig svart motorolja, och inte diesel.

 

Så här svårt att svara på, men har KAD- serien några kända ställen där det kan läcka olja?

God morgon herr Ohm

 

Du skriver inte hur mycket olja vi talar om, är det en liter är det två liter, eller är det någon ynka dl.

Att man har vevhusventilation från en sådan stor motor, är fullt normalt. Slangen den från ventilkåpan du talar om brukar jag rikta och lägga alldeles mot snabeln på insuget. Att du får kanske en dl som kommer ner i maskinrummet på botten är fullt normalt, en motor är ju egentligen att likställa med en tryckluftkompressor, någonstans måste lite tryck komma ut. Däremot, när du öppnar oljepåfyllningslocket på ventilkåpan och motorn är i arbetstemperatur, och du lägger handen över hålet så ska det inte vara tryck som från en hårfön på fullt skaft, utan det ska komma en stillsam kvällsbris, det ska ånga vid tomgång och motorn är varm, man ser när man titta ner i hålet på ventilkåpan en liten dimma som sakta rör sig fullt normalt. Det är denna dimma som leds ut i slangen, och därifrån kommer det lite olja och fäller ut i sumpen. Har du inget tryck i ventilkåpan så locket blåser iväg när du släpper det så är det ingen fara utan normalt. 

 

Vidare så har du mitt på blocket under värmeväxlaren retur röret från turbon går in, detta rör sitter instucket i en slang som sedan är påskjuten ett rör som leder in i blocket igen. Den lilla slangstumpen kan ju spricka och du kan få ett läckage däri. Sedan har du oljetryckslangarna som trycker upp till filtret på babordssida. De är också iskruvade under värmeväxlaren på styrbord, kolla så det ej läcker där.

 

Skulle tro att din lilla oljepöl du får i sumpen är fullt normal, och inget att oroa sig för. Här ser du på motorn de två rör som smörjer turbon, på bild två tryckslangarnas infästning i huset som du på andra sidan skruvar oljefiltret i.

När kolvringarna är nerslitna och du får tryck i ventilkåpan av det så det står som en kvast ur hålet, ja du Ohm det är många tusen timmars körtid det, däremot kan ju något gå sönder men det är en annan historia. En välskött motor av denna kalibern och som används på rätt sätt, stoppar för tusentals timmar.

DSC_0135.JPG

DSC_0127.JPG

DSC_0131.JPG

Redigerad av kossor
  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja slangen till vevhusventilationen och vevaxeltätningar har ju nämnts men kolla även locken till ventilerna som sitter på oljefilterhuset på styrbords sida.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

4 timmar sedan skrev kossor:

God morgon herr Ohm

 

Du skriver inte hur mycket olja vi talar om, är det en liter är det två liter, eller är det någon ynka dl.

Att man har vevhusventilation från en sådan stor motor, är fullt normalt. Slangen den från ventilkåpan du talar om brukar jag rikta och lägga alldeles mot snabeln på insuget. Att du får kanske en dl som kommer ner i maskinrummet på botten är fullt normalt, en motor är ju egentligen att likställa med en tryckluftkompressor, någonstans måste lite tryck komma ut. Däremot, när du öppnar oljepåfyllningslocket på ventilkåpan och motorn är i arbetstemperatur, och du lägger handen över hålet så ska det inte vara tryck som från en hårfön på fullt skaft, utan det ska komma en stillsam kvällsbris, det ska ånga vid tomgång och motorn är varm, man ser när man titta ner i hålet på ventilkåpan en liten dimma som sakta rör sig fullt normalt. Det är denna dimma som leds ut i slangen, och därifrån kommer det lite olja och fäller ut i sumpen. Har du inget tryck i ventilkåpan så locket blåser iväg när du släpper det så är det ingen fara utan normalt. 

 

Vidare så har du mitt på blocket under värmeväxlaren retur röret från turbon går in, detta rör sitter instucket i en slang som sedan är påskjuten ett rör som leder in i blocket igen. Den lilla slangstumpen kan ju spricka och du kan få ett läckage däri. Sedan har du oljetryckslangarna som trycker upp till filtret på babordssida. De är också iskruvade under värmeväxlaren på styrbord, kolla så det ej läcker där.

 

Skulle tro att din lilla oljepöl du får i sumpen är fullt normal, och inget att oroa sig för. Här ser du på motorn de två rör som smörjer turbon, på bild två tryckslangarnas infästning i huset som du på andra sidan skruvar oljefiltret i.

När kolvringarna är nerslitna och du får tryck i ventilkåpan av det så det står som en kvast ur hålet, ja du Ohm det är många tusen timmars körtid det, däremot kan ju något gå sönder men det är en annan historia. En välskött motor av denna kalibern och som används på rätt sätt, stoppar för tusentals timmar.

DSC_0135.JPG

 

 

Tack för svar!

tack för bilder!

 

Svårt att uppskatta oljemängden som läckt ut, särskilt då det även finns en liten del av Kattegatts elektrolyt under motorn. Men det är snarare dl än liter. Inte mer än att koncentrerad Abnet löser oljan.

Och det rör sig om olja och vatten, alltså inte ihopblandat som kaffe latte, som det blir när vatten vispas ned i oljan inuti motorn... Nu flyter det en liten del olja uppepå det redan inläckta vattnet.

 

Motorn har gått ca 860 timmar.

 

"Pluppen" på ventilkåpan, den där gummi- eller plasttutan med en förträngning för smalare slang, den lossnar pga att den blivit oelastisk eller av att jag petet till den när jag har varit i motorrummet och krupit runt, nu sitter den med en slangklämma. men jag känner inget tryck där.

Oljepåfyllningslocket har jag inte öppnat under gång, skall kolla det!

Men däremot har jag försiktigt öppnat påfyllningslocket på exp.kärlet, och det luktar glykol, inte avgaser.

 

Jag funderar på att tillfälligt leda ned vevhusventilationen i en plastdunk, och se vad som kommer ut där.

 

Möjligen jan jag skymta returröret från turbon, om jag kollar bakåt när jag sitter framför motorn, men om det läcker litet där räcker nog inte ens en orangutangs armar till. Jag har jnu varit och ryckt en del i både tur- och returröret till/från turbon, när den gamla demonterades och när den nya monterades. Det kan ju vara så att returen läcker litet... 

 

Snabeln på insuget... är det öppningen, intaget i luftfilterburken?

 

4 timmar sedan skrev Makro:

Ja slangen till vevhusventilationen och vevaxeltätningar har ju nämnts men kolla även locken till ventilerna som sitter på oljefilterhuset på styrbords sida.

Mitt oljefilter sitter på motorns bb-sida, strax bakom finfiltret och högtryckspumpen.

 

Ja jag får kolla vidare, kanske tillfällig symptomatisk lösning med en lågprofils länspump, och fler oljesugsdukar.

 

Jag har iallafall satt i en expanderdyvika i det aktersta skottets evakueringshål, så att den här olje/vattensörjan inte rinner framåt i båten. Som det är nu kan jag länsa ut, eller suga ut med grovdammsugare för att sedan hålla den i spilloljekärlet i hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-23 vid 13:28 skrev Georg_Ohm:

Mitt oljefilter sitter på motorns bb-sida, strax bakom finfiltret och högtryckspumpen.

 

Ja jag får kolla vidare, kanske tillfällig symptomatisk lösning med en lågprofils länspump, och fler oljesugsdukar.

 

Jag har iallafall satt i en expanderdyvika i det aktersta skottets evakueringshål, så att den här olje/vattensörjan inte rinner framåt i båten. Som det är nu kan jag länsa ut, eller suga ut med grovdammsugare för att sedan hålla den i spilloljekärlet i hamnen.

Det är dessa locken som jag syftar på, jag tror de sitter på samma ställe som de äldre motorerna men filtret är flyttat till BB-sida?
bild.png.94d22c3748023d51efce8bc776c127dd.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Themariner:

Har du kollat under laddluftkylaren om det kommer ut olja eller är kladdigt?

Egentligen inte så noga, jag kommer inte åt att titta inunder den, knappast heller med en spegel, kanske med ett endoskop. Har känt under den med handen, inget anm.värt men jag skall kolla igen.

Faktum är att jag lyfte på laddluftkylarens lock, tog ur insatsen och spolade den ren i vintras, men i övre delen är det väl bara kylvatten och då luft..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övre delen/locket är bara vatten och drän hålet under är direkt kopplat till där luften flödar igenom. Om tex turbon börjar bli sliten så kommer det lite olja med luften genom turbon och om det blir mycket så läcker det ut genom drän hålet. Om insatsen eller packningarna läcker så kommer det vatten och om det är både och blir det vatten o olje gägga. 

 

Om jag kommer ihåg rätt så är det inte helt ovanligt att de läcker vid vevaxeln men jag hade först kollat vevhus ventilationen och om luftburken läcker eller där är "stora" mängder olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så köpte jag en halvbillig inspektionskamera/endoskop.

Och hittade oljeläckan.

Det är rätt kladdigt vid returröret från turbon, vid skarven där det sitter en bit gummislang.

 

I min båt är det jättesvårt att komma åt på motorns båda sidor. Men jag kanske klarar av att byta slangen om jag skruvar loss expansionskärlet och insugningsröret till kompressorn..?

 

Så var det bara vattenläckan kvar att lokalisera, men nu hade det inte läckt in något vatten…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött att du fann läckan 🙂

🥇 till @kossor 

Sen borde någon borde uppfinna långa robotiserade ap-armar som är böjbara åt alla håll, som man trär på händerna.

 Det vore en frälsning för alla båtmekar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Så köpte jag en halvbillig inspektionskamera/endoskop.

Och hittade oljeläckan.

Det är rätt kladdigt vid returröret från turbon, vid skarven där det sitter en bit gummislang.

 

I min båt är det jättesvårt att komma åt på motorns båda sidor. Men jag kanske klarar av att byta slangen om jag skruvar loss expansionskärlet och insugningsröret till kompressorn..?

 

Så var det bara vattenläckan kvar att lokalisera, men nu hade det inte läckt in något vatten…

Är du säker på att läckan är där?  Kolla så det inte är vid turbon det läcker.  Följ röret med ett papper och kolla ev läckage undersida turbo.  

Om du plockar bort värmeväxlare på sidan borde du enkelt komma åt byta damasken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev kossor:

Är du säker på att läckan är där?  Kolla så det inte är vid turbon det läcker.  Följ röret med ett papper och kolla ev läckage undersida turbo.  

Om du plockar bort värmeväxlare på sidan borde du enkelt komma åt byta damasken.

Ja det har jag kontrollerat. Ingen läcka uppe vid turbon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-24 vid 14:07 skrev Makro:

Det är dessa locken som jag syftar på, jag tror de sitter på samma ställe som de äldre motorerna men filtret är flyttat till BB-sida?
bild.png.94d22c3748023d51efce8bc776c127dd.png

Idag har jag skruvat och felsökt.

Jag tog bort luftfiltret, samt röret mellan kompressorn och turbon, bara för att komma åt att skruva.

Värmeväxlaren sitter kvar, för att demontera den måsta man kanske skruva loss kompressorn?

Oljerören till turbon är inspekterade, kom precis åt att dra slangklämmorna med en liten spärrnyckel och sjuans hylsa.

Det låg en del färsk olja uppepå flänsen mot oljetråget. Likaså på konsolen som oljekylaren är monterad på. Det är väl oljepumpen som sitter inunder den!? 
Möjligen kanske det läcker vid locket som @Makro har ringar in på bilden ovan, men jag vet inte, kan inte se, inspektionskamerans display är dessvärre inte så ljusstark, svårt att se i solljus.

Men jag har torkat rent, sprayat på bromsskivespray som löser oljan, samt torkat rent igen, därefter provkört så att motorn är varm, men finner ingen läcka… 

 

Jag hittade även hålet på baksidan av luftfilterburken, där klena slangen till vevhusventilationen skall sitta, den har hängt lös, litet oljigt vid den uppe på motorn, men det spillet kan inte förklara centiliterna, kanske deciliter olja under motorn.

 

Jag kollade även fram på motorn, vevaxeln, stora remskivan. Här finns det en del oljekladd, men det ser inte färskt ut.

 

Så frågor:

Vad tror expertisen om detta? @Makro, @kossor, någon annan?

Om det är oljekylaren eller pumpen som läcker, hur demontera utan att lyfta ur motorn?

Hur demonterar jag värmeväxlaren, om det är så att jag behöver komma åt turbons oljerör och/eller oljekyl/oljepumpen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljekylaren sitter på ett ”block” med ovala oringstätningar emellan, sen är detta block skruvat med fyra, eller om det var sex M8 mot motorblocket och där sitter några oringar till, så det är ju möjligt att det kan bli läckage vid dessa tätningsytor.  
Blocket är fäste för oljekylaren samt ”adaptern” till oljefiltret och innehåller ventiler för kolvkylning och oljetrycket till motorn, ventilerna sitter bakom locken.

Äldre modeller har oljefiltret skruvat rakt på  ”blocket”.

Så har du gjort rent där får du försöka se om det går att spåra läckan med allt på plats eller skruva ner allt i vinter.

Jag kan inte svara på om det låter sig göras med kompressorn på plats?

 

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Oljekylaren sitter på ett ”block” med ovala oringstätningar emellan, sen är detta block skruvat med fyra, eller om det var sex M8 mot motorblocket och där sitter några oringar till, så det är ju möjligt att det kan bli läckage vid dessa tätningsytor.  
Blocket är fäste för oljekylaren samt ”adaptern” till oljefiltret och innehåller ventiler för kolvkylning och oljetrycket till motorn, ventilerna sitter bakom locken.

Äldre modeller har oljefiltret skruvat rakt på  ”blocket”.

Så har du gjort rent där får du försöka se om det går att spåra läckan med allt på plats eller skruva ner allt i vinter.

Jag kan inte svara på om det låter sig göras med kompressorn på plats?

 

Ok, tack för svaret, skall fylla på olja och köra mer och se om det har droppat mer olja.

Mitt oljefilter sitter på motorns andra sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl linda in hela motorn i hushållspapper och se var det fuktar... :)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F3D39525-170C-447F-ACF7-B8CE4235D68A.thumb.jpeg.aa778fe532c480d1ede458d942521d2f.jpeg
 

Så här ser oljekylaren ut.

 

Efter en del möda och visst besvär har jag då lyckats att demontera en massa komponenter på motorn för att kolla åt oljekylaren. Nu har oljekylaren, värmeväxlaren och kompressorn hamnat i verkstaden. Oljekylaren har jag tagit isär, det har som synes läckt vid ena gaveln. Likaså var gummiringarna på undersidan mot konsolen torra och hårda. Två av insexskruvarna drog jag av, dom är av mässing på ena sidan och stål i den andra, det var två av de sistnämnda jag drog av.

Även värmeväxlaren skall få sig en överhalning, samt en kontroll av kompressorn.

Sedan skall jag se om jag vågar blästra bort en del rost och sot på avgaskröken som också kommit in i värmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citronsyra funkar fint att göra rent insatserna i växlare och kylare med, du kan även lägga avgaskröken i citronsyra, fast blästern tar ju snabbare, men du kanske har något annat i kikaren? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Citronsyra funkar fint att göra rent insatserna i växlare och kylare med, du kan även lägga avgaskröken i citronsyra, fast blästern tar ju snabbare, men du kanske har något annat i kikaren? 

Nu har jag ingen bild på kröken, men den skulle väl egentligen bytts ut. Bara det att VP tar bra betalat för sina slit- och reservdelar även om dom är av gjutjärn och inte av guld eller platina…

Det är en del rostbubblor på utsidan och en del inuti precis innanför anslutningarna. Jag har tillgång till både glasbläster och vanlig sandbläster.

 

Har iallafall fått ur de avdragna skruvarna i oljekylaren.

Värmeväxlaren har jag inte lycktas ta isär, trots att jag skruvat ur skruven i ena gaveln, tips mottages.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nu har jag ingen bild på kröken, men den skulle väl egentligen bytts ut. Bara det att VP tar bra betalat för sina slit- och reservdelar även om dom är av gjutjärn och inte av guld eller platina…

Det är en del rostbubblor på utsidan och en del inuti precis innanför anslutningarna. Jag har tillgång till både glasbläster och vanlig sandbläster.

 

Har iallafall fått ur de avdragna skruvarna i oljekylaren.

Värmeväxlaren har jag inte lycktas ta isär, trots att jag skruvat ur skruven i ena gaveln, tips mottages.

Vad du än gör vrid ej på locket, du har tre plåtar på insidan som tätar med gummilister, plåtarna är bara lödda och de är sköra. Deras uppgift är att särskilja kylvattnet i värmeväxlaren, en avbruten plåt brukar leda till varmgång. Runt locket sitter en gummitätning, som sitter inåt vill jag minnas, försök ta en mejsel och försiktigt vicka upp locket, är nog gummitätningen som vulkat fast efter alla år.

 

Vad gäller kylknäet, ett gott råd byt det, en vanlig orsak till havererad turbo eller varmgång är ett slut knä. De reparationer du kan utsättas för när knäet ger upp kommer kosta flertalet gånger mer än vad knäet kostar. När du ändå har dessa grejer borta byt även de slangar som är anslutna i gaveln på kylaren, bara ett tips.

När jag rengjort dessa har jag gjort ett bad med kaustik soda och sänkt ner hela värmeväxlaren i badet ett par dygn, sedan skölja rent alla tuber med ljummet vatten, man kan ta en svetstråd och dra igenom tuberna med samtidigt som man sköljer.

 

                             Lycka till // Peter

DSC_0089.JPG

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev kossor:

Vad du än gör vrid ej på locket, du har tre plåtar på insidan som tätar med gummilister, plåtarna är bara lödda och de är sköra. Deras uppgift är att särskilja kylvattnet i värmeväxlaren, en avbruten plåt brukar leda till varmgång. Runt locket sitter en gummitätning, som sitter inåt vill jag minnas, försök ta en mejsel och försiktigt vicka upp locket, är nog gummitätningen som vulkat fast efter alla år.

 

Vad gäller kylknäet, ett gott råd byt det, en vanlig orsak till havererad turbo eller varmgång är ett slut knä. De reparationer du kan utsättas för när knäet ger upp kommer kosta flertalet gånger mer än vad knäet kostar. När du ändå har dessa grejer borta byt även de slangar som är anslutna i gaveln på kylaren, bara ett tips.

När jag rengjort dessa har jag gjort ett bad med kaustik soda och sänkt ner hela värmeväxlaren i badet ett par dygn, sedan skölja rent alla tuber med ljummet vatten, man kan ta en svetstråd och dra igenom tuberna med samtidigt som man sköljer.

 

                             Lycka till // Peter

 

Tack för tipsen!

Jag kände litet med en skruvmejsel men var rädd för att deformera kanten.

Kaustiksoda finns väl inte att köpa över disk längre? Det finn en ”propplösare” som är en ganska utspädd soda, men en sån får duga.

 

Avgaskröken är inte billig.

Men så finns denna från Marinexpress i Lysekil. Inte originaldel förstås.

Det finns en i rostfritt stål också. Undrar om det är värt merpriset att köpa en sådan..?

 

Expansionskärlet ser för tråkigt ut, ett nytt kostar över fyratusen, undrar hur man gör rent det? Jag har försökt en gång, jag hade i något medel men minns inte vilket.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du frågar vad jag anser om rostfritt, så anser jag följande. Det knä du nu har har säkert suttit där i 15 år, din motor är väl runt 25 år en bit på väg iaf. Om ett knä håller i 20 år till så är det nog den del som finns kvar av din motor med största sannolikhet, och du har säkert sålt båten för länge sedan. Med detta menar jag att merkostnaden för rostfritt inte motiverar livslängden på motorn. Köp du ett knä i gjutjärn det håller säkert 15 - 20 år. Och utslaget på livslängden är det inga stora pengar för knäet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nytt från Marinexpress för ett par år sedan, ser ingen större skillnad på den eller orginal men jag är ingen metallurg.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev kossor:

Om du frågar vad jag anser om rostfritt, så anser jag följande. Det knä du nu har har säkert suttit där i 15 år, din motor är väl runt 25 år en bit på väg iaf. Om ett knä håller i 20 år till så är det nog den del som finns kvar av din motor med största sannolikhet, och du har säkert sålt båten för länge sedan. Med detta menar jag att merkostnaden för rostfritt inte motiverar livslängden på motorn. Köp du ett knä i gjutjärn det håller säkert 15 - 20 år. Och utslaget på livslängden är det inga stora pengar för knäet.

Ok, jag tror nog att nuvarande knä* aldrig är utbytt, båten fanns i mindre salt vatten i Östersjön tidigare.

Så 21-22 år är nog mer trovärdigt. Jag har ännu inte lagt beställningen, lyder ditt råd och väljer avgaskröken i gjutjärn.

Många slangar är det, flera har olika böjar… jag skall se över dessa iallafall.

 

* Sedan har jag två andra knän från tidigt 1960-tal som minst sagt har varit problematiska, särskilt det ena, men vi skall kanske inte fördjupa oss i hypokondriska funderingar på just detta forum.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, jag tror nog att nuvarande knä* aldrig är utbytt, båten fanns i mindre salt vatten i Östersjön tidigare.

Så 21-22 år är nog mer trovärdigt. Jag har ännu inte lagt beställningen, lyder ditt råd och väljer avgaskröken i gjutjärn.

Många slangar är det, flera har olika böjar… jag skall se över dessa iallafall.

 

* Sedan har jag två andra knän från tidigt 1960-tal som minst sagt har varit problematiska, särskilt det ena, men vi skall kanske inte fördjupa oss i hypokondriska funderingar på just detta forum.

Ja detta är vad jag anser iaf finns säkert de som har andra funderingar, till syvendes och sist så är det ditt val, och det ska kännas bra för dig.

Angående knän så har väl sahlgrenska gott om reservdelar! Dessa är nog då gjorda i titan skulle jag tro och håller betydligt längre än gjutjärn😂👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev kossor:

Ja detta är vad jag anser iaf finns säkert de som har andra funderingar, till syvendes och sist så är det ditt val, och det ska kännas bra för dig.

Angående knän så har väl sahlgrenska gott om reservdelar! Dessa är nog då gjorda i titan skulle jag tro och håller betydligt längre än gjutjärn😂👍

Bra!

Har du något förslag var jag kan finna packningarna/ gummiringarna som finns mellan oljekylaren och distrubitionshuset?

Likväl funderar jag på hur jag sedan skall provtrycka oljekylaren utan specialverktyget.

 

SUs reservdelslager har jag ännu inte tillgång till, originaldelarna är inte tillräckligt slitna, sägs det… Diklofernak och Omeprazol är ju också en lösning…

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...