Jens_Sthlm 27 Postad 18 Augusti , 2022 Powertrim/tilt på min Yamaha 70 hk (2-takt) läcker i änden på hydraulkolven. Jag vill därför packa om den med nya tätningar. Någon som har tipps på hur man öppnar kolven? Det finns ett verktyg att köpa men billigast jag har hittat är 1100kr. Innan jag tvingas köpa det verktyget, någon som har tipps på vad jag kan försöka med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 18 Augusti , 2022 Jag känner igen priset för ett liknande verktyg VPs trimkolvar. Tyvärr har jag inte renoverat mina kolvar än men när gogglade lite hittade jag något sådant här, https://www.amazon.se/Hydraulisk-cylinder-liten-justerbar-skruvnyckel/dp/B08SLVZ8ZD/ref=asc_df_B08SLVZ8ZD/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476556235399&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=7783713968973538832&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062359&hvtargid=pla-1184164108749&psc=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 21 Augusti , 2022 (redigerade) Hmm får mig att fundera på om inte en sådan här skulle fungera? https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/vinkelslipar/stiftnyckel-justerbar-2000018579?gbraid=0AAAAADowiYh8rHR2y1ivjcY_FHyoNzPZi&gclid=Cj0KCQjwr4eYBhDrARIsANPywChIf4q_9jdLtNi0IesQuMenzSXLzprMaZrfv4yeWj51HB254p58dwMaAk-vEALw_wcB kanske skulle gå att modda den lite för att passa? Redigerad 21 Augusti , 2022 av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklasss 16 Postad 6 September , 2022 Efter att ha bytt ett 30 tal sånna tätningar så kan jag säga att 1 av 10 lossnar genom att skruva upp de med verktyg. Jag har yamahas originalverktyg och det suger fullständigt. "piggarna" är för små och glider ändå bara upp och skadar hålen. Så i de flesta fall slutar det med ett dorn/huggmesel som jag knackar runt så den börjar skruva ur sig. Men då är locket förstört och man måste även byta det, brukar kosta mellan 300-1000 kr. Verktygen Cam72 tipsade om fungerar helt ok ibland. värt att testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 7 September , 2022 9 timmar sedan skrev Niklasss: Efter att ha bytt ett 30 tal sånna tätningar så kan jag säga att 1 av 10 lossnar genom att skruva upp de med verktyg. Jag har yamahas originalverktyg och det suger fullständigt. "piggarna" är för små och glider ändå bara upp och skadar hålen. Så i de flesta fall slutar det med ett dorn/huggmesel som jag knackar runt så den börjar skruva ur sig. Men då är locket förstört och man måste även byta det, brukar kosta mellan 300-1000 kr. Verktygen Cam72 tipsade om fungerar helt ok ibland. värt att testa. Tack för att du delger din erfarenhet! Var köper du nytt lock? Jag har pratat med Yamaha center och marinshopen, ingen av dem säljer locket löst utan man behöver köpa hela satsen för strax över 10.000kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dyknicke 4 Postad 7 September , 2022 (redigerade) Byggde ett eget verktyg som fungerar perfekt. Köpte en skiftnyckel modell lite större och borrade hål i spetsarna där jag monterade fast bultar som passar i hålen på cylindern. /mvh Niclas Redigerad 7 September , 2022 av Dyknicke 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 7 September , 2022 2022-08-21 vid 22:32 skrev Cam72: Hmm får mig att fundera på om inte en sådan här skulle fungera? https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/vinkelslipar/stiftnyckel-justerbar-2000018579?gbraid=0AAAAADowiYh8rHR2y1ivjcY_FHyoNzPZi&gclid=Cj0KCQjwr4eYBhDrARIsANPywChIf4q_9jdLtNi0IesQuMenzSXLzprMaZrfv4yeWj51HB254p58dwMaAk-vEALw_wcB kanske skulle gå att modda den lite för att passa? Passformen var perfekt med det verktyget men när jag till lite kraft skrynklade handtaget bara ihop sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 7 September , 2022 4 timmar sedan skrev Dyknicke: Byggde ett eget verktyg som fungerar perfekt. Köpte en skiftnyckel modell lite större och borrade hål i spetsarna där jag monterade fast bultar som passar i hålen på cylindern. /mvh Niclas Smart! Det ska jag testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklasss 16 Postad 8 September , 2022 2022-09-07 vid 08:42 skrev Jens_Sthlm: Tack för att du delger din erfarenhet! Var köper du nytt lock? Jag har pratat med Yamaha center och marinshopen, ingen av dem säljer locket löst utan man behöver köpa hela satsen för strax över 10.000kr. Marinshopen har löst 90% av alla de lock jag köpt. Om du ger de motornummer så ska de kunna ta fram det. Annars gå in på boats.net och leta fram rätt motor och del, googla sedan på artikelnumret på nätet om det finns att köpa på eBay eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 9 September , 2022 Lastade upp båten på trailer och åkte till yamahacenter i Danderyd. De letade fram rätt verktyg och 20 sekunder senare var locket öppnat. De ville inte ha något betalt, det kallar jag service. Packade om cylindern själv och nu fungerar det perfekt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklasss 16 Postad 11 September , 2022 2022-09-09 vid 16:24 skrev Jens_Sthlm: Lastade upp båten på trailer och åkte till yamahacenter i Danderyd. De letade fram rätt verktyg och 20 sekunder senare var locket öppnat. De ville inte ha något betalt, det kallar jag service. Packade om cylindern själv och nu fungerar det perfekt. Vad bra att det löste sig! Bra service från grabbarna på Yamahacenter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser