Gå till innehåll
torsdag 10 april 2025
Adec530Spiggen

Mässingsskruv vid axeltätning utan spår

Rekommendera Poster

Nyköpt Albin 25a och jag tänkte fylla på fett i axeltätningen, men skruven saknar vettigt spår och mässingen ger efter. Hur får jag loss denna utan att få mässing ner i tärningen och var hittar jag en ny? 

 

Hur skulle fyller man på denna typen av tätning? Bara trycka ner lite fett i hålet? 

 

 

IMG_20220817_123248__01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o hej... 

 

Här har jag beskrivit hur det ser ut på min båt. 

 

Smala slangen fortsätter uppåt efter skrovet till en nivå ovan vattenlinjen ansluten till en liten upp och nedvänd liten petflaskas skruvkork med hål för slang i. 

Ingen botten i flaska,  som är till hälften fylld med vanlig motorolja. 

Min grova slang är kanske 10 mm för lång. Nu tillrätta. 

 

Och observera vart klammorna sitter och hur de är vända. Ingen vits att ha klammor mitt på grova slangen utan nåt att dra mot. 

 

- Du bör  med andra ord ha en längre grov slang. Slangen är till för att motor o backslag vibrerar,  det gör inte propellertrumman. 

Och fixa en slang och slangnippel i stället för skruven i hålet. 

 

 

Byt slangar och tätningar när båten inte ligger i vattnet. 

Köpte grova slangen på Hydroscand,  ska vara med väv o relativt mjuk. 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3617710#p3617710

 

Så inriktning av motor/backslag mot

propelleraxel och propellertrumma. 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4651858#p4651858

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4523813#p4523813

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2022-08-17 vid 13:07 skrev Hybro:

Smala slangen fortsätter uppåt efter skrovet till en nivå ovan vattenlinjen ansluten till en liten upp och nedvänd liten petflaskas skruvkork med hål för slang i. 

Ingen botten i flaska,  som är till hälften fylld med vanlig motorolja

Men nu är detta en helt annan installation än din och TS problem att skruven inte går att få loss.

Visst kan man bygga om, men att ändra det som funkat i 50 år är kanske inte första valet. Sedan skall nog TS tätning ha fett, inte olja.

 

Håller däremot med om att slangklämmorna kanske inte sitter optimalt. Har dock sett värre installationer,

 

TS: Med en Dremel och liten kapskiva skulle du möjligen kunna göra ett snyggt och bättre spår, tillräckligt för att få loss skruven. Sedan fyller du utrymmet med fett, men pressa inte i det då det i så fall riskerar att trycka ut läppen på tätningen.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok om så är fallet.. 

 

Men nog tycker jag tätningarna ser lika ut. 

 

Och att man dragit i en skruv i stället för en havererad slangnippel. 

 

Återstår att se... Om det finns likheter. 

 

Att dra i en smörjnippel o pumpa i fett,  bör oavsett bli helt fel,  om TS skulle få för sig detta. Trycker då ut eventuella packboxar. 

 

Over and out🤪

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2022-08-17 vid 13:07 skrev Hybro:

Hej o hej... 

 

Här har jag beskrivit hur det ser ut på min båt. 

 

Smala slangen fortsätter uppåt efter skrovet till en nivå ovan vattenlinjen ansluten till en liten upp och nedvänd liten petflaskas skruvkork med hål för slang i. 

Ingen botten i flaska,  som är till hälften fylld med vanlig motorolja. 

Min grova slang är kanske 10 mm för lång. Nu tillrätta. 

 

Och observera vart klammorna sitter och hur de är vända. Ingen vits att ha klammor mitt på grova slangen utan nåt att dra mot. 

 

- Du bör  med andra ord ha en längre grov slang. Slangen är till för att motor o backslag vibrerar,  det gör inte propellertrumman. 

Och fixa en slang och slangnippel i stället för skruven i hålet. 

 

 

Byt slangar och tätningar när båten inte ligger i vattnet. 

Köpte grova slangen på Hydroscand,  ska vara med väv o relativt mjuk. 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3617710#p3617710

 

Så inriktning av motor/backslag mot

propelleraxel och propellertrumma. 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4651858#p4651858

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4523813#p4523813

 

 

Jag delar din uppfattning om att under vintern plocka bort den avbrutna skruven med lämpligt verktyg och byta till röranslutning, slang och oljereservoar. Oljereservoaren skall monteras så att oljenivån i burken är högre än vattenytan när båten ligger i vattnet. Då blir det självtryck som hindrar vatten att tryckas upp i burken.

 

Jag hade likadan propelleraxeltätning på en tidigare båt. Bytte från nippel för fettspruta till röranslutning och kunde sedan glömma all oro över att det skulle börja läcka.

 

Som ett tillägg rekommenderar jag att passa på att byta packboxarna (två st motvända, en på var sida av hålet) när TS ända har isär delarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...