wille_vh 0 Postad 16 Augusti , 2022 Hej, Jag och min fru är intressenter på en Coronet 21 DC årsmodell 1973. Detta exemplar har de flesta originaldetaljerna kvar och ser fin ut på bilderna. Vi tänkte åka och kika på denna men det är vårt första motorbåtsköp. Vi har tänkt att ta med en med erfaren som kan hjälpa oss med vår egen besiktning. Ringde runt besiktningsmän, men de kollar inte särskilt på motorn menar de. Båtens specifikation är följande: Coronet DC21 ifrån 1973 Orginal badstege, ratt, stolar, lanternor, flaggstång m,m Jag är den femte ägaren på båten och jag har haft den sedan 2011 Motor:Volvo Penta 570 v8, 270hk årsmodell 1993 Drev:Volvo Penta 290 DP med powertrim Epoxibehandlat skrov, original gelcoat Då jag inte kan något om motorer (för tillfället) är detta mitt största huvudbry. Vad för checklista ska jag skicka till säljaren innan vi åker och kollar/provkör? Finns det någon ni kan dela med er alternativt skriva vilka saker vi bör fråga efter? Precis som flera motorkunniga jag pratat med sagt, är en Volvo Penta 570 v8, 270hk en "stenkrossarmotor" om den har skötts väl, kan alltså fungera lika bra som en modern motor om väl servad och konserverad. Att ej stirra sig blint på motorns årtal är inte viktigast. Så min fråga är helt enkelt om ni skulle kunna hjälpa mig lista punkter på vad jag ska kolla på/samt fråga efter gällande motorn. Om ni har övriga tips på vad vi bör kika på som typ torr akterspegel mottages detta gärna. Vänliga hälsningar, William Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Augusti , 2022 Har själv en Coronet men cabinversionen av 21:an. Fukt i däck, kolla så det inte sviktar. Akterspegeln var du inne på men kolla även balkar. En svaghet i akterspegeln är dyvikan, på min var hålet var inte plastat utan öppet trä. Läckage (regnvatten) från rutor. Krackeleringar i plasten framförallt i hörn Motorn: Söt eller sjövattenkyld? Är den sjövattenkyld stort minus på en 30 år gammal maskin. Avgasdelar när byttes dessa. Livslängd avgaslimpor runt 15 år knän runt 10 år beroende på salthalt i vattnet. Håller motorn tempen vid hård belastning? Orkar motorn att dra upp båten i plan med det antal personer som ni tänkt åka med Lite bökigt men ett kompprov är att föredra. Drev: Inget vatten i oljan, gäller även motorn. Håller trimfunktionen drevet i position utan att det sjunker. Bälgar när byttes dessa. Propellrarna oskadade Fungerar styrningen utan onormalt glapp och ska ej heller kärva. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser