Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Gäst Hans Wirén

Suzuki DT85 lågvarvsproblem...

Rekommendera Poster

Gäst Hans Wirén

Hej igen alla duktiga Ni som kan det här med snurror... Inköpte en Uttern 5200 med tillhörande Suzuki DT85 -91 för ett tag sen. När vi sjösatte den och skulle åka ut uppstod ett problem vid låga varv. Motorn hade en tendens att storkna så fort man la i växel fram/back och tvärstoppar med ett tjut. Fick tips om att byta membram bl a. Gjorde detta samt byte av alla slangar, kopplingar,batteri,tändstift,montering av vattenmavskiljare til den fasta tanken, injustering av munstycken och lite till. Efter detta funkade faktiskt snurran som den skulle..ett par timmar!!! Sen var vi tillbaka på ruta nr 1!! Frågan är om felet ligger i förgasarna, om man ska lämna in motorn för en renovering av förgasarna med nytt reapairkit med packningar,nålar, säten etc etc. Felet MÅSTE ju bara ligga nånstans i förgasarna, eftersom snurran funkar PERFEKT hur länge som helst på varv över 900 rpm!! Finns det nån kunnig männsika som kan ge mej ett naggande gott tips om vad vi skall kolla..... TACK!!! Hans Wirén

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips: Pröva att ställa samma fråga här: http://www.iboats.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi Yamaha & Suzuki Outboard Troubles/Repair Beskriv vad dom bytts ut/åtgärdats och be om tänkbara förslag på lösning. Ja, 3 st förgasarrenoveringskit skulle nog bli min nästa åtgärd om jag hade den motorn. Sån här: http://store.brownspoint.com/detail.asp?product_id=13910-94400 Flottörer kanske är lika bra att byta också när du ändå är där och rotar och ställa in korrekt höjd på dessa? Ja, funkar det inte sen så... Allt under förutsättning att du kör på korrekta stift rätt gap (NGK B8HS, gap 0,8-0,9 mm) och CDI boxen gör sitt jobb som den ska (tändningen är IC styrd på en -91:a DT85). Och att du kör på ny bensin (95 bly fri skall inte vara några problem). Det finns CDI tester (testinstrument) som man kan kolla en CDI box med (en större Suzuki verkstad bör ha en sådan antar jag). Om jag inte minns fel skall det finnas en Trottle valve sensor (TVS) på en 1991:a som ger trottle positionsinformation till IC modulen. TVS:en sitter i så fall på mittenförgasaren. Det finns en procedur för att testa en sådan trottle valv sensor, man testar volten vid fullt stängd trottle (0,45-0,55 volt skall det vara då) och vid fullt öppen trottle (2,7 volt eller mer skall det vara då). Om den inte håller sig inom den specifikationen så bör man byta trottle valv sensor. Har reed valve, membranventil, kollats också så det är OK? Har själv haft en 91:a fast en DT65 (sålde den 2003). Om det funkar sen då har du nog en motor som inte behöver så värst mycket omsorg de närmsta åren annat än regelbunden service...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hans Wirén

Hej och tack för tipset Bossee.... Ja, som det ser ut nu får vi nog göra som du föreslår. Det får bli en totalrenovering av förgasarhärligheten. Går den inte som de ska sen....ja...då välter jag snurran i sjön....gör som du....köper en Yamaha istället.....dom verkr ju betydligt bättre änd detta exemplar.... Tack igen....ha de... Mvh hans Wirén

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gösen

Tomgångsskruven vågar man väl inte nämna efter en sån omfattande felsökning, har en likadan 96:a o den trilskades med konstiga tomgångsproblem justerade tomgången o det blev mycket bättre, en tripp senare var det tillbaka o då hade helt enkelt skruven vibrerat tillbaks. Skruva så du får lite varv lägg i framåt,justera sedan ner skruven under gång till ett för dig ok läge lägg i neutral o vips så bör du ha ett vettigt tomgångsvarv. Lycka till mvh Gösen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse

Hej! Har du kollat att inte förtändningen hakar upp sej, spaken som följer gasreglaget. Min uppför sej likadant som är en DT60. Har precis kommit in efter att ha plockat bort svänghjulet och smörjt upp alla rörliga delar. Alltså har jag inte hunnit pröva motorn än men det kan ju va ett tips kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hans Wirén

Hej gösen.... Jodå, tomgången är justerad enligt marinan där den var inlämnad för ett tag sen...enligt dom så var den ok....fast dom körde den INTE i vatten eller balja utan med spolmuff..men dom påstod att det har ingen betydelse för inställningen.......fan trot....tack för tipset i allafall..... Ha de...mvh Hans Wirén

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hans Wirén

Hej gösen.... Jodå, tomgången är justerad enligt marinan där den var inlämnad för ett tag sen...enligt dom så var den ok....fast dom körde den INTE i vatten eller balja utan med spolmuff..men dom påstod att det har ingen betydelse för inställningen.......fan trot....tack för tipset i allafall..... Ha de...mvh Hans Wirén

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hans Wirén

Hallo Lasse.. Näääeejjj...förtändning? Har ingen aning om hur den funkar...finns det sån på en sån här DT85? Förlåt en amatör. Det står att det är en IC-Ignition på motorn, och det finns tydligen en sorts elektronikbox som ska skörta den delen, och den var enligt marinan helt ok....men jodå...ska påpeka det för han på marinan igen...ska in med båten under veckan till honom... Tack för tipset!!! Ha de...mvh Hans Wirén

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter märkligt att inte återförsäljarmarinan gått igenom och provkört motorn innan man säljer den vidare?



Senast ändrad av Rolle85 | 20 september 2010 | 08:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...