Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Elt

Honda BF50 - varvar inte fullt

Rekommendera Poster

Hej

Behöver Ditt tips om vad göra för att min Honda 50hk 2003 ska varva som den ska.

Den startar lätt, går fint på tomgång, och upp till 4000varv, efter det så börjar den lägga av. 

 

Bakgrund:

Har haft igensatta förgasare. Fixat det tillsammans med en motorkunnig kompis. De tre förgasarna rentvättade med nya munstycken och nålar, och injusterad.

Kör nu på alkylatbensin för att undvika beläggningar.

 

Tacksam för alla tips för att hitta vad som är fel!

 

Mvh

Erik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr saknas det rätt mycket info för att kunna hjälpa till. Vad menas med att "...så börjar den lägga av."? Orkar den inte mer, eller tappar den kraft? Om den inte orkar mer så är min första tanke hur din botten ser ut. Har det börjat växa? Har båten dubbelbotten så kan det finnas vatten i botten av båten som tynger ner den. Om den inte orkar mer, och den har gjort det tidigare, så är det sannolikt ett motorproblem. En motor behöver bränsle, syre och gnista. Får den rätt mängd bränsle? Kolla filter, har du rent bränsle, är bränslepumpen i skick etc etc. Syre - finns det ett luftfilter som behöver rengöras eller bytas? Gnista - har du stark gnista på stiften, har du rätt stift?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minutes ago, Alanningen said:

Tyvärr saknas det rätt mycket info för att kunna hjälpa till. Vad menas med att "...så börjar den lägga av."? Orkar den inte mer, eller tappar den kraft? Om den inte orkar mer så är min första tanke hur din botten ser ut. Har det börjat växa? Har båten dubbelbotten så kan det finnas vatten i botten av båten som tynger ner den. Om den inte orkar mer, och den har gjort det tidigare, så är det sannolikt ett motorproblem. En motor behöver bränsle, syre och gnista. Får den rätt mängd bränsle? Kolla filter, har du rent bränsle, är bränslepumpen i skick etc etc. Syre - finns det ett luftfilter som behöver rengöras eller bytas? Gnista - har du stark gnista på stiften, har du rätt stift?

Tack för alla tips om olika felkällor!

Lite mer info och delsvar:

Börjar lägga av: mitt intryck är att den inte får tillräckligt med bränsle, dvs börjar att inte tända, vid samma varvtal ca 4000. Om jag gasar mer så dör den, men den är igång om jag drar ner på gasen igen. Kan väl också vara att att den inte får syre kanske?

Gnista: jo rätt tändstift. Stark gnista? uppfattar att det är det - hur kollar man bäst? Om den går bra till ca 4000v, borde det inte vara något annat fel isåfall?

Bränslet: bränslepumpen nyligen bytt. Även  bränslefilter/burk. Rent bränsle - ja har alkylat, syns också på stiften som slipper sot.

Syre: luftfiltret bör vara OK också, kan kolla närmare när jag kommer till båten till helgen.

Vatten i båten: lite men inte mer (snarare mindre) än tidigare när den gått bra, liten båt Flipper 450.

En tanke: när munstyckena byttes, så fick jag samma till alla tre förgasare, kanske helt korrekt, men förstått att det det finns låg- och högfarts. Köpt delar hos Marinshopen Älvsjö, brukar bli rätt, men...

Kanske tjuvluft till förgasarna, inte riktigt tätt??? Vet inte om det skulle kunna ge dålig varvning?

 

Kan det här hjälpa till för att lokalisera felet bättre?

 

Hälsn

Erik

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 hours ago, Elt said:

Tack för alla tips om olika felkällor!

Lite mer info och delsvar:

Börjar lägga av: mitt intryck är att den inte får tillräckligt med bränsle, dvs börjar att inte tända, vid samma varvtal ca 4000. Om jag gasar mer så dör den, men den är igång om jag drar ner på gasen igen. Kan väl också vara att att den inte får syre kanske?

Gnista: jo rätt tändstift. Stark gnista? uppfattar att det är det - hur kollar man bäst? Om den går bra till ca 4000v, borde det inte vara något annat fel isåfall?

Bränslet: bränslepumpen nyligen bytt. Även  bränslefilter/burk. Rent bränsle - ja har alkylat, syns också på stiften som slipper sot.

Syre: luftfiltret bör vara OK också, kan kolla närmare när jag kommer till båten till helgen.

Vatten i båten: lite men inte mer (snarare mindre) än tidigare när den gått bra, liten båt Flipper 450.

En tanke: när munstyckena byttes, så fick jag samma till alla tre förgasare, kanske helt korrekt, men förstått att det det finns låg- och högfarts. Köpt delar hos Marinshopen Älvsjö, brukar bli rätt, men...

Kanske tjuvluft till förgasarna, inte riktigt tätt??? Vet inte om det skulle kunna ge dålig varvning?

 

Kan det här hjälpa till för att lokalisera felet bättre?

 

Hälsn

Erik

 

 

 

 

Gällande tändstiften så är det avståndet mellan elektroder jag tänker på. Har du stött till ett munstycke och avståndet är för litet kan det påverka effekten vid högre varv. Men som du säger så låter det definitivt som att det är blandningen med bränsle och luft som felar. Ett test till du kan göra innan en mekaniker får kliva in och hjälpa dig är att testa att ge full gas från 4-5 knop. Får motorn problem redan då, eller är det först vid ca 4000 varv? Får den problem med en gång så är det sannolikt bränsle/luft och får den problem först vid högre varv kan det vara tändningen. Jag är ingen mekaniker eller expert utan bara en hemmafixare som haft utombordare i snart 40 och jag går enbart på egen erfarenhet. Hoppas det löser sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! 
Har exakt samma problem.

Jag har en Honda BF50 också.

jag har haft den ute två gånger i år. 
Och senaste jag var ute så stannade motorn plötsligt efter en halvtimme körning tills havs. 
Jag försökte starta om den flera gånger men den gick inte igång, jag fick hjälp boxera båten och ca en 45 minuter senare när jag testade startade den så gick den igång, men så fort jag höjer varvtalet så dör den. 
jag har rengjort filter och även tanken. 
jag fick tips att köra i helt nytt bränsle (hade halvtank från förra året), det är min nästs försök. 

idag var jag vid båten och startade motorn, den går lite ojämn på tomgång men när jag höjer varvet talet till 3000 varv så dör den. 
 

Jag hoppas du har löst ditt problem och undrar hur du gjorde? 
tacksam för svar.

 

Mvh

AM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...