Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
haddok

vilken båt??

Rekommendera Poster

Hejsan alla glada.Har köpt en båt billigt och tror det är en ryds hajen.iI aktern finns ingen köl utan två pontoner. Funderar nu på hur högt motorn skall hänga.Tycker den sitter onödigt djupt ner.tacksam för förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Billy Astorsson

Hej! När man monterar en motor på en planande båt skall utombordarens eller drevets skädda ligga så att den rider på vattnet och stabiliserar båten vid planing. (inte helt lätt att förklara. hoppas den vackra illustrationen underlättar...) på en båt med vanligt V-skrov innebär detta att man helt enkelt sätter motorn så att skäddans underdel hamnar vid akterns lägsta punkt. På en ryds hajen tror jag inte att pontonerna lyfter båten så att någon del av skrovet svävar över vattnet vid planing. jag skulle tro att du kan sätta motorn så att skäddan hamnar som på illustrationen, dvs. i samma höjd som toppen på den ränna som bildas mellan pontonerna om man ser skrovet underifrån. hoppas det där inte blev allt för oförståeligt... Lycka till! //[bLÅ]Billy[/bLÅ]

post-0-1394234441,3033_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket..Jo jag fattar precis vad du menar, fast bekymmret är att om man skall höja upp motorn så måste fästet göras om.Blir nog svårt att få det bra.Fast det löser sig.Undrar även om det är en hajen som jag har.ser dom ut så i aktern?.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...