Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Gelis

Sot i värmeväxlaren

Rekommendera Poster

Har ett delikat problem eller fenomen med min VolvoPenta V6 (Modifierad AQ 175a) Får sot periodvis i värmeväxlaren, blir som svart skum på "kylar"locket och ner till vattenytan i växlaren

Följande har gjorts

Topparna har varit av tidigare pga andra problem, då magnafluxades och täthetstestades dessa, allt ok

Komp.prov ok

Provtryckning av interna kylsystemet, ingen tryckförändring efter 8 timmar, ok

Leakdown-test inget bubbel i värmeväxlaren, ok

Heller ingen varmgång.

Testat med indikeringsvätska för förbränningsgaser i kylarvätskan. Här blir det en svag indikering, går inte att lita på då färgförändringen är så pass svag

 

Tycker mig veta att jag kan det här med motorer fullt ut, men här börjar jag klia mig i huvudet.

Visst topplockspackning men allt pekar emot detta utom då väldigt svag kemisk indikering. I min värld borde inte provtrycket ligga kvar efter 8 tim i kylsystemet även om man har en extrem liten läcka i topppackningen, ej heller borde leakdown-test visa ok resultat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänkte jag skulle uppdatera mitt inlägg.

 

Rev av topparna igen och lämnade in dessa för planslipning. Men innan jag lämnade in topparna så kollade jag efter sprickor, denna gång med penetrerande färg och sedan med ett vitt pulver. Gjorde detta på både toppar och block. 

Inget fel, vad jag kunde se. Så topparna åkte till verkstaden. den en toppen var lite oplan.

Ihop med skiten igen, provkörde inte då vi redan var framme i slutet av November.

Startade istället i våras på landbacken och ingen sot i växlaren och motortempen håller sig runt 84° tomgång och obelastad.

Bra tänkte jag.

 

Sjösättning och en testrepa, gick bra i början men sedan börjar tempen öka igen ca 92°. 

Tillbaka till bryggan och kollade vattnet (efter den svalnat) i växlaren, inget sot.

Kollade med indikeringsvätska igen och en svag indikering av avgaser. 

 

Nu kan jag säga att jag börjar tröttna på motorn. Den är gammal -84 och har nästa 1200 timmar. Nu har den visserlige tjänat väl och ganska  problemfritt i 20 år men dom två senaste åren icke.

Men tyvärr är AQ175a (GM229 3.8L)en jäkla udda fågel, föregångaren till GM262 4.3L.

I princip inget passar att flytta över om man skulle skaffa ett 4.3L longblock.

 

Men nu har jag gjort något som jag svurit att aldrig göra med en motor, för jag har ansett att det är skit, bluff och båg.

Jag hade en flaska på hyllan med headgasket seal av märket BlueDevil (skickat efter från USA för år sedan) 

Tänkte kan ju inte gå mer åt helv... så i med skiten.

 

Men här får jag nog revidera mig lite.

Nu har jag kört ett par timmar med moderat belastning, inga avgaser i växlaren tempen ligger runt 82° lite svalare alltså. Det klarade den alltså inte innan.
Eldprovet blir nu när jag hårdbelastar.

Men en så länge verkar det ju faktiskt funka.

 

 

 

 

 

Redigerad av Gelis
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...