Mercury60 0 Postad 7 Augusti , 2022 (redigerade) Hej. Var ute igår med min Ockelbo B16. Sitter en Mercury 60HK tvåtakt från -98. 3-cylindrig. Med 6 tunga gubbar orkade båten knappt plana och gick bara i 10-12 knop som snabbast, inte konstigt med tanke på lasten. Efter ca 500m dog motorn. Kan starta den igen men den är svårstartad, i några sekunder låter den normalt på tomgång men sen rusar motorn och dör snabbt igen. Vad tror ni gått sönder? Topplockspackning? Värmenöp? Den knackar inte utan låter friskt maskinellt, bara låter väldigt illa i gången. Tacksam för svar och ideer Redigerad 7 Augusti , 2022 av Mercury60 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad 7 Augusti , 2022 Att den rusar upp i varv innanden stannar pekar mot bränslebrist.. Gå igenom bränslesystemet hela vägen från tanken till förg.... Perra 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 7 Augusti , 2022 34 minuter sedan skrev snoy: Att den rusar upp i varv innanden stannar pekar mot bränslebrist.. Gå igenom bränslesystemet hela vägen från tanken till förg.... Perra Om man rycker soppaslangen på tomgång brukar varvet efter ett tag gå upp innan den dör, men det låter lite märkligt att det skulle kunna beskrivas som en rusning. Att pressa motorn på det sätt TS beskriver kan snabbt leda till skador som inte lönar sig att reparera. Det är nog OK att puttra med 1500 varv, men inte så mycket mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury60 0 Postad 7 Augusti , 2022 Hej, det var bränslekopplingen till motorn som drog tjuvluft. Går som en klocka nu igen tack för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad 7 Augusti , 2022 gott så.. perra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser