RookieHenrik 0 Postad 5 Augusti , 2022 Hej! Behöver hjälp från erfaren båtkunnig. När jag tittade ner på propeller axel och den gummitätning på bilden så såg jag att det droppade 1 per 10 sekunder när jag gick i hård sjö mot vågorna. Upplevde att det lugnade sig när jag bytte kurs och blev glesare och ibland helt fritt från droppar. Är det normalt eller något jag behöver undersöka? Det ser ut att sitta en smörjnippel på toppen, är det så och hur ofta skall det smörjas och hur mycket i så fall? Har en MD7A med rak axel. Tacksam för hjälp! Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 5 Augusti , 2022 Du har troligen en tätning med packboxar/simmeringar. Inte talgfläta. Dessa skall hållas infettade, men inte fettas in så mycket som tätning med talgfläta. Det är en lite svår balansgång, kanske, men någon gång var 50:e timme. Men främst reagerar jag på den svullna, slitna och tillsynes murkna gummislangen och de rostiga slangklämmorna ! Brister något här har du ett stort hål rakt in från sjön. Det skulle jag oroa mig mer för än att det droppar från tätningen (som i och för sig inte är helt ok att det gör). Kanske det är dags för en ny (komplett) tätning 🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RookieHenrik 0 Postad 5 Augusti , 2022 Hej Ingemar. Tack för snabbt svar! Har inte upplevt den dålig men skall kolla betydligt noggrannare, du menar att den skall vara mer slimmad i profilen då? Vad heter den typen av tätning om jag skall köpa och då måste jag lyfta båten om jag förstår dig rätt? Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 588 Postad 5 Augusti , 2022 Precis som IngemarE så reagerade jag oxå på att slang snutten ser lite väl bullig ut, så även jag skulle nog rekommendera dig att byta ut den vid nästa upptagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RookieHenrik 0 Postad 6 Augusti , 2022 Hej Boanjohan, Tack för din input och förstår att det behöver ses över. Vågar jag köra något med den eller är det väldigt riskfyllt? Skall kolla skick på gummit. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser