Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
RookieHenrik

Drop från propeller axel

Rekommendera Poster

Hej! 

Behöver hjälp från erfaren båtkunnig.

När jag tittade ner på propeller axel och den gummitätning på bilden så såg jag att det droppade 1 per 10 sekunder när jag gick i hård sjö mot vågorna.  Upplevde att det lugnade sig när jag bytte kurs och blev glesare och ibland helt fritt från droppar. 

Är det normalt eller något jag behöver undersöka? 

Det ser ut att sitta en smörjnippel på toppen, är det så och hur ofta skall det smörjas och hur mycket i så fall?

Har en MD7A med rak axel. 

Tacksam för hjälp!

Mvh Henrik  

20220801_164922.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har troligen en tätning med packboxar/simmeringar. Inte talgfläta. Dessa skall hållas infettade, men inte fettas in så mycket som tätning med talgfläta. Det är en lite svår balansgång, kanske, men någon gång var 50:e timme.

Men främst reagerar jag på den svullna, slitna och tillsynes murkna gummislangen och de rostiga slangklämmorna !  Brister något här har du ett stort hål rakt in från sjön. Det skulle jag oroa mig mer för än att det droppar från tätningen (som i och för sig inte är helt ok att det gör).

Kanske det är dags för en ny (komplett) tätning 🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Ingemar. 

Tack för snabbt svar!

Har inte upplevt den dålig men skall kolla betydligt noggrannare, du menar att den skall vara mer slimmad i profilen då? Vad heter den typen av tätning om jag skall köpa och då måste jag  lyfta båten om jag förstår dig rätt? 

Mvh Henrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som IngemarE så reagerade jag oxå på att slang snutten ser lite väl bullig ut, så även jag skulle nog rekommendera dig att byta ut den vid nästa upptagning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Boanjohan,

Tack för din input och förstår att det behöver ses över.  Vågar jag köra något med den eller är det väldigt riskfyllt? Skall kolla skick på gummit. 

Mvh Henrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...