Kimengqvist 0 Postad 4 Augusti , 2022 Lite frågor kring instrumentpanel från en amatör/nybörjare på sjön. Köpt en Flipper 630 HT med Yamaha 115HK 4T, båda från 2003. Instrumentpanelen verkar dock inte så pålitlig. Se bifogad bild. Speedmätaren till höger visar ständigt full tank oavsett vad. Tankmätaren till vänster hoppar fram och tillbaka, inte speciellt stabil. När jag försöker slå på trippmätaren till höger så visas ingenting, helt tom. Har ni några tips på hur man enkelt kan justera dessa instrument? Eller är det svårt att sätta ditt ny instrumentpanel?🤔 Lite sugen på nåt modernare, kanske en mätare för värnen på motorn m.m… tyvärr inte så kunnig på el men med lite support kanske man vågar på sig i höst🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 Augusti , 2022 (redigerade) Det ända jag kan svara på är tankmätaren, den längst till vänster. Detta instrument får ju sin information från en givare med en flottör i tanken, givarna kan se litet olika ut, men det gemensamma är då att de har en flottör som (förhoppningsvis) flyter på ytan av vätskan i tanken. Till skillnad mot motsvarande bränslemätare i bilar, så är dessa rätt så "nervösa". Man kan väl generalisera och säga att ju mindre båten är desto mer fladder med visarnålen. Det beror ju på att vätskeytan i tanken flyttar sig när båten gungar, och/eller när du flyttar dig från den ena sidan till den andra. I bilar finns det någon slags stabilisator, som gör mätaren trögare, men jag har aldrig sett en sådan lösning i en båt. Men om nu visarnålen fladdrar när båten ligger helt stilla är det något fel. Om mätaren bara visar tom tank, eller liknande hela tiden, så kan det vara så att flottören läcker och inte riktigt vill flyta uppepå ytan, eller någon mekanisk tröghet i givaren. (Möjligen, kanske, eventuellt kan det ju vara så att bränslemätaren i det elektroniska kombinationsinstrumentet behöver programmeras, så den vet vad som är full resp. tom tank, det kan ju även vara så att trippmätaren på något vis behöver aktiveras i någon meny i instrumentet.. Men om displayen är helt död så är det ju naturligtvis fel på instrumentet eller kanske snarare på dess strömförsörjning. Men jag vet inget om detta, bara gissar, kanske du har en manual eller kan hitta någonting på Internet?) Redigerad 4 Augusti , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 4 Augusti , 2022 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Kimengqvist: Instrumentpanelen verkar dock inte så pålitlig. Se bifogad bild. Speedmätaren till höger visar ständigt full tank oavsett vad. Tankmätaren till vänster hoppar fram och tillbaka, inte speciellt stabil. När jag försöker slå på trippmätaren till höger så visas ingenting, helt tom. Har ni några tips på hur man enkelt kan justera dessa instrument? Eller är det svårt att sätta ditt ny instrumentpanel?🤔 Lite sugen på nåt modernare, kanske en mätare för värnen på motorn m.m… tyvärr inte så kunnig på el men med lite support kanske man vågar på sig i höst🙂 1. Inte säkert att Yamahainstrumentet är kopplat till tankgivare. 2.Googla upp manualerna för dina instrument eller testa med Mode-knapparna. Du skall ha motorinfo etc. där. Edit: Hittade denna bild för din varvräknare. Redigerad 4 Augusti , 2022 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 Augusti , 2022 1 timme sedan skrev Kane: 1. Inte säkert att Yamahainstrumentet är kopplat till tankgivare. 2.Googla upp manualerna för dina instrument eller testa med Mode-knapparna. Du skall ha motorinfo etc. där. Jag blev litet fundersam också, varför bemöda sig med två tankmätare isåfall..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 4 Augusti , 2022 Har din motor command link? (förmodligen tveksamt med tanke på åldern) Men om den har finns möjligheten att få upp all motordata i din befintliga plotter. (med en adapter till NMEA2000) Trippmätare har du in din Garmin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser