Tofriis 27 Postad 2 Augusti , 2022 Så då var det dags för nästa fråga från nybliven Penta-mekaniker 🤔 Efter byte av generator för drygt en månad sedan har nu senaste veckorna kilremmen börjat skriva. Oftast bara 3-5 minuter efter start, men så vull man ju ändå inte ha det. Bytte inte remmen vid byte av generator så köpte därför en ny igår. När jag nu kom upp till båten ser jag att remmen går betydligt djupare i generatorns drivhjul än i övriga (se bilder). Bottnar den? Är det fel dimension på generarorns drivhjul? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 27 Postad 2 Augusti , 2022 Kan tillägga att jag inte även ska spänna remmen ikväll, den sitter nog något för löst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 2 Augusti , 2022 Byte till likadan generator, hade givetvis inte behövt innebära byta av remskiva, om generatorn var av exakt samma typ som tidigare. Tydligen är den nya remskivan på bilden inte likadan i "remspåret", som de övriga. Det finns remskivor för A och B kilremmar. Dessa har olika vinklar. Fel rem till en remskiva gör, att bara en liten del av remmens kanter/sidor ligger mot spåret i remskivan. Och då slirar det nästan hur mycket du spänner. Remmen slits även mycket fortare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 2 Augusti , 2022 Svårt att säga utan att se hur djupt skåran i generatorns remskiva går. Det är ju en kilrem sålänge den inte bottnar är det ok. Remen ska såklart spännas. Är det samma AH på nya generatorn? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 2 Augusti , 2022 Om den nya remskiva är gjord för samma typ av rem som övriga, så finns remskivor för olika rembredd. Bilden kan visa på detta. Alltså att den nya remskivan för en bredare rem. Men remmen passar då tydligen till de två andra skivorna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 27 Postad 2 Augusti , 2022 Tack för svar! Får prova att spänna lite mer för att förhoppningsvis klara sista semesterveckan. Sedan kan jag få hjälp av firman jag köpte generatorn av att byta remskiva till den gamla. De verkade ha bra koll på läget och jobbar bara med motor-el, startmotorer och generatorer, men jag uppfattade av dem att det bara var diametern på remskivan som fanns två olika alternativ. Får ta tag i det lite senare som sagt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 27 Postad 2 Augusti , 2022 Nu spänt remmen så hårt som jag fått instruktioner om att göra och den slirar iaf inte nu, men tyvärr tror jag att remmen bottnar i skivan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 3 Augusti , 2022 Om du tror att remmen bottnar är det inte bra, remmen slits då. Även jag tror att ngt är galet ty på oljefiltret ligger det delar av din rem. Din rem slits onormalt, det skvallrar remdammet på filtret om. Jag har ingen uppfattning om hur länge du kan köra såhär, det får du förhandla med dig själv om men i min värld ser det ut att vara mycket "rem" på filtret. Lycka till. /Mathias 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 3 Augusti , 2022 Att det har varit något galet som @Strosselhuset skriver tror även jag. Men dammsug rent från damm nu när du spänt remmen och det slutat skrika/slira. Om det kommer nytt damm snabbt så håller jag med om att dagarna för remmen är räknade och att du sannolikt har fel remskiva. Men om det inte dammar längre så kan du i alla fall ta bort remskivekontrollen från den akuta "Att göra"-listan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 27 Postad 4 Augusti , 2022 Tack för alla tips! Nu rengjort från rester av rem, får se hur det går. Oavsett så blir det byte av remskiva efter sommaren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser