Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
JohanFredriksson

Ny motor

Rekommendera Poster

Hej på er! Tänkte någon kanske kan hjälpa mig att reda ut lite fråge tecken. Jag har en MB 10 som sjunger på sista versen, tänkte jag skulle byta ut den mot en ny motor. Här kommer 10000:- frågan.... Vilken motor ska jag byta till? Märke? Ny eller begagnad? Jag vill dock ha en diesel. //Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bengt Mattsson

Vad har du för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi har precis bytt motor eftersom MD1:an skar ihop :) Jag tycker att du ska ha klart för dig om du vill höja värdet på båten för att så småningom sälja den eller om du bara vill ha en motor du kan lita på. Om det är det förra spelar det inte stor roll vilket märke du väljer så länge det går att få tag på service och reservdelar utan att segla båten runt halva jordklotet. En ny motor fungerar, punkt. Om du kan tänka dig en begagnad är det allra billigaste att skaffa en likadan som den du byter ut, för då passar motorbädden, drev/axel och propeller etc. Byter du till en annan motor så ta gärna i lite när det gäller styrka. Räkna på c:a 5 hästkrafter per deplacerat ton. Vår båt deplacerar 3,6 ton och vi har bytt MD1:an (10 hk) mot en Nannidiesel på 21 hk och det var precis vad som behövdes. Trots mer än dubbla effekten väger nya motorn 60 kg mindre och drar mellan 1 och 1½ l/h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nanni dieslar ligger bra till i pris och går väldigt fint. Skulle jag köpa en ny diesel till en segelbåt skulle det helt klart bli en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mullemek

Hej jag monterade en ny 16hk vetus i min H-35 under vintern. Och den har funkat perfekt. Jag tror inte att någon av dom mer kända märkena är några dåliga motorer. Utan valet bör någ mer handla om pris och hur motorn passar mot gammla motorbäddenkylvatten intag och liknande installationsgrejor. När det gäller Ivecon så är det igentligen en Lommbardini. Och den bygger på en betydligt nyare teknik för bränslesystemet, Enhetsinsprutare som drivs av kamaxeln. Detta tillsammans med att kamaxeln drivs av en kamrem gör att åtminstone jag inte såg den som ett alternativ. Kamremmen behöver säkert bytas vart 4 år även vid låg driftstid på motorn. Detta för att kamremmen åldrats och dessutom utsätts för betydligt högre påkänningar än på en vanlig motor pga enhetsinsprutarna. Dom andra motorerna på marknaden bygger på gammal beprövad teknik. Så söker du inte det lättaste du kan få i dieselmotorväg så köp en med gammal hederlig insprutnings pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! mkt intressant läsning. vad har du för drev till din vetus? Köpte du nytt eller använde du det gamla. var köpte du motorn? MVH JOhan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mullemek

Hej Jag har inte drev utan rak axel och köpte motorn komplett med backslag. Men dom har motorer anpassade för drev också. Motorn köptes direkt från Vetus importören via en bekants bilfirma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...