Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
coderbob

LED i navigationslanternor

Rekommendera Poster

Glödlampan i min akterlanterna är trasig. Den här LED lampan är inte enormt mycket dyrare än att köpa glödlampor och jag gissar att de kanske håller betydligt längre.

 

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/belysning-inredning/led-smd-dioder/batsystem-ba15d-2-polig-led-2330

 

Motorn är i regel alltid igång när navigationsljusen är på så det belastar inte batteriet på samma sätt som en segelbåt. Vilken ersättningslampa skulle Ni valt?

16593483251573063307194705539298.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom en lanterna av den typen du har endast är godkänd och har garanterade kulörer och lysvinklar med en glödlampa hade jag valt en glödlampa. 

  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang, hållbarheter så är det nog inte alls säkert att en LED-lampa håller längre än en glödlampa, när böt du senast ut glödlampan?

 

Och de kan ju dessutom ge upphov till störningar på radio osv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Eftersom en lanterna av den typen du har endast är godkänd och har garanterade kulörer och lysvinklar med en glödlampa hade jag valt en glödlampa. 

Det är ju också en en anledning att hålla sig till glödlampa, även om jag aldrig hört talas om att någon skulle blivit bötfälld eller liknande för att dom har haft fel lampa i en lanterna, och särskilt när det gäller en vit lanterna. När det gäller bb och sb-lanternorna så kan det kanske bli lite lustiga färger med fel ljuskälla. Men det viktigaste är ju trots allt att man syns när det är mörkt.

 

Men det kanske snarare är en försäkringsfråga med godkända lanternor? Men om man har en begagnad båt så har man ju egentligen ingen aning ifall lanternorna är godkända eller inte, för bara för att man har glödlampor i lanternorna så betyder det ju inte att det är rätt glödlampor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev No_jah:

Men det kanske snarare är en försäkringsfråga med godkända lanternor? Men om man har en begagnad båt så har man ju egentligen ingen aning ifall lanternorna är godkända eller inte, för bara för att man har glödlampor i lanternorna så betyder det ju inte att det är rätt glödlampor?

 

Det är väl ändå båtägarens ansvar att se till att det är rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Kane:

Det är väl ändå båtägarens ansvar att se till att det är rätt?

Ja, så är det ju.

Men det innebär ju i princip att man måste montera nya godkända lanternor om man inte vet vilken modell det är på lanternorna, eller har dokumentation på at lanternorna är certifierade. För alla existerande lanternor lär ju inte vara godkända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt är det att det inte verkar finnas en färdig produkt för detta. Det är i dag både vanligt och rätt enkelt att göra en diodlampa där lyselementen sitter längs en tunn tråd. Man skulle kunna göra en sån som funktionellt perfekt ersätter en glödtrådslampa.

Det finns såna diodlampor rent mekaniskt, men inte för 12 V och den sockel som är för lanternor.
Exempel här:
image.png.a5be9edd146f457925eeffc024ebef1a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Lite märkligt är det att det inte verkar finnas en färdig produkt för detta. Det är i dag både vanligt och rätt enkelt att göra en diodlampa där lyselementen sitter längs en tunn tråd. Man skulle kunna göra en sån som funktionellt perfekt ersätter en glödtrådslampa.

Det finns såna diodlampor rent mekaniskt, men inte för 12 V och den sockel som är för lanternor.
Exempel här:
image.png.a5be9edd146f457925eeffc024ebef1a.png

Jag kan se två tänkbara orsaker till detta. Dels är marknaden för liten för att tillverkarna ska vara intresserade och dels kvarstår problemet med att kulörerna på bb och sb lanternorna blir fel. Sb kan tex bli blå istället för grön om man sätter i en diod.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eld-:

Jag kan se två tänkbara orsaker till detta. Dels är marknaden för liten för att tillverkarna ska vara intresserade och dels kvarstår problemet med att kulörerna på bb och sb lanternorna blir fel. Sb kan tex bli blå istället för grön om man sätter i en diod.

Marknaden kan nog tvärt om vara ganska stor. Många vill behålla äldre lanternor, men samtidigt få bättre ljus och lägre strömförbrukning.
Färgerna löser man enkelt i dag. Det är inte så märkvärdigt att göra diodlampor med nästan perfekt spektrum, eller ett spektrum som matchar glödtrådslampor (som inte är perfekt, men kontinuerligt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Det är inte så märkvärdigt att göra diodlampor med nästan perfekt spektrum, eller ett spektrum som matchar glödtrådslampor (som inte är perfekt, men kontinuerligt)

Jo, detta är fortfarande ett dilemma. Just för att spektrat från en (vit) LED inte är kontinuerligt utan bara har några färger och att mätmetoden bygger på vad människan ser för färger när dessa (vanligen tre) blandas i hjärnan.

För eftersom hjärnan är rätt skum och "olinjär" kan även en LED med högt Ra-index (dvs bra allmän färgåtergivning) ändå bli väldigt skum i färgen via en färgad lins.

 

Håller dock med om att det inte alls skulle vara svårt rent tekniskt att göra/anpassa en vit LED-lampa så den lyser "rätt" efter ett färgat lanternglas, och med lanternlampsockel.

 

Men den marknaden är nog trots allt för liten och bedöms nog vara ganska kortvarig för att satsas på. I synnerhet som alla seriösa på området även skulle vilja certifiera sina lampor för olika armaturer, med allt vad det skulle kosta. Tror jag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev IngemarE:

Jo, detta är fortfarande ett dilemma. Just för att spektrat från en (vit) LED inte är kontinuerligt utan bara har några färger och att mätmetoden bygger på vad människan ser för färger när dessa (vanligen tre) blandas i hjärnan.

Jag håller inte med. Jag har sett ganska många uppmätta spektrum från bättre diodlampor, och då snackar vi inte enstaka toppar i rött, grönt och blått som förr, utan ett brett och fint spektrum, dock med en topp vid blått som avviker en hel del från en mer normalfördelad kurva. Nu ser inte glödlampor ut så, men det är bara att skifta det platta till en lutning åt mer rött och mindre blått, så är det en nästan exakt matchning. Minskar man den blåa komponenten och ökar den röda/gula, så kommer resultatet att bli en väldigt bra kopia av ljuset från en svagare glödlampa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får bli glödlampor, jag köper ett gäng och har som reserv. Det fanns mycket att tänka på även för en sån här "enkel" fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bra val   godkända lanternor brukar vara märkta med godkännande kan vara en väg till rätt lampa

köp inte förmånga  ,rapportera gärna när du byter en defekt lampa nästa gång  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit olydig och använder led. Visst blev det lite blåare ljus på styrbord sida men tror inte jag kommer få böter för det och tror inte att någon båt missförstår heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev FIATX19:

Jag har varit olydig och använder led. Visst blev det lite blåare ljus på styrbord sida men tror inte jag kommer få böter för det och tror inte att någon båt missförstår heller.

 

Ska man vara ärlig är det faktiskt bättre för de med röd-grön-färgblindhet om det gröna drar mer åt blått. Nyare trafikljus tror jag har mer blått i det gröna ljuset just för att göra skillnaden mellan rött och grönt tydligare, eller alls synlig, för de med den vanligaste varianten av färgblindhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också LED. Bytte armaturer för ca 5 år sedan och då fanns det bara ett märke som hade godkända LED lampor. Dyra javisst men det är ju till båten! 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ut glödtråd och satte i LED i min förra båt (segelbåt) pga elförbrukningen. Det gröna blev rätt så blått och det röda något rosa och med kraftigt försämrad styrka. Så inte helt lyckat, men som nämndes tidigare så gjorde jag bedömningen att folk nog ändå fattar vad det är de ser och att den svaga röda ändå var tillräckligt stark för fritidsbåt i skärgården (sthlm).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jag bytte ut glödtråd och satte i LED i min förra båt (segelbåt) pga elförbrukningen. Det gröna blev rätt så blått och det röda något rosa och med kraftigt försämrad styrka. Så inte helt lyckat, men som nämndes tidigare så gjorde jag bedömningen att folk nog ändå fattar vad det är de ser och att den svaga röda ändå var tillräckligt stark för fritidsbåt i skärgården (sthlm).

Ja så blev det för mig också, nu har jag godkända glödlampor i sb och bb-lanternorna, men har fortfarande ganska moderna led i topp och akterlanternorna, dom lyster starkt, men med en dragning åt det blåa. Anledningen till att dom sitter kvar, är att jag inte har några lanternglödlampor kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...