Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
lab

Båtidentifiering

Rekommendera Poster

Hej,

Skulle behöva lite hjälp med att identifiera vilken båt jag har.

Han jag köpte båten av för några år sedan hävdade att det är en Winga 25 men den ser inte riktigt ut som en sådan.

Vissa har hävdat att det är en Storbleka men det stämmer inte helt heller. Winga Family Four känns som det hetaste tipset jag fått.

Har inte lyckats hitta någon märkning i båten som bekriver vad det är.

Båten är 7,5m lång och 6,5m i vattenlinjen vilket stämmer exakt med måtten jag hittat på en Winga 25. En Storbleka ska enligt uppgift vara 7,2m lång.

Motorn ryms helt under golvet, så den har inte heller den "motorlåda" som en Storbleka brukar ha fast motorn är ju iofs utbytt.

Fönstren på ruffen fram påminner om de man hittar på en Storbleka, däremot så påminner fönstren på akterruffen mer om de man hittar på en Winga 25 då denna båt inte har något fönster bakåt. Grabbräckena ser ut som de man hittar på en Storbleka.

Har hittat info på nätet som tyder på att Winga Family Four och 25 är olika namn på samma båt o andra sidan har sett bilder på (storebror) Winga 30 som har lite olika varianter på fönster beroende av årsmodell (antar jag).

Någon som med säkerhet kan säga vad det är för båt?

IMG_0698.jpg

IMG_0701.jpg

IMG_0697.jpg

IMG_0689.jpg

IMG_0690.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en Winga 25. Dessa båtar byggdes i olika serier, ibland med olika namn Winga xx eller Family xx. Man kan se på olika individer att ”fönstren” i ruffen ser olika ut, det ligger en Winga 25 bredvid min båt just nu, den har endast ett fönster i förruffen. Medan en annan som ligger en bit bort har två. Den ena har aluminiumramar medan den andra har gummilister. Så detaljerna kan skilja mellan olika serier, olika årsmodeller och kanske mellan olika tillverkare.

Både Winga och Family fanns i (minst två) olika storlekar och olika modeller.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, Georg_Ohm said:

Så detaljerna kan skilja mellan olika serier, olika årsmodeller och kanske mellan olika tillverkare.

Både Winga och Family fanns i (minst två) olika storlekar och olika modeller.

Tackar så mycket för infon!

Då köpte jag antagligen det jag trodde att jag köpte då 😀

Blev lite konfunderad över vad du menar med "olika tillverkare"?

Enligt Wikipedia så är "Family Four" tidigare namnet på Winga 25 och "Family Six" tidigare namnet på Winga 30, men det är väl samma tillverkare (Winga Marin) oavsett namn? Eller var det ett annat företag som tillverkade de som hette Family?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan skrev lab:

Tackar så mycket för infon!

Då köpte jag antagligen det jag trodde att jag köpte då 😀

Blev lite konfunderad över vad du menar med "olika tillverkare"?

Enligt Wikipedia så är "Family Four" tidigare namnet på Winga 25 och "Family Six" tidigare namnet på Winga 30, men det är väl samma tillverkare (Winga Marin) oavsett namn? Eller var det ett annat företag som tillverkade de som hette Family?

Ja du har rätt, men det var rätt krångligt inom båtbyggarbrachen i stort då dessa båtar (och andra) byggdes, firmor konkade, återuppstod, bytte namn, såldes igen, gick ihop med andra för att sedan splittras i nya konstellationer…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 7/31/2022 at 7:10 PM, Georg_Ohm said:

Ja du har rätt, men det var rätt krångligt inom båtbyggarbrachen i stort då dessa båtar (och andra) byggdes, firmor konkade, återuppstod, bytte namn, såldes igen, gick ihop med andra för att sedan splittras i nya konstellationer…

Ja när jag letade runt efter ledtrådar på nätet hittade jag lite info här på siten som bekräftar det du säger om rörigheten och även skulle kunna förklara släktskapet mellan Blekorna och Winga 25.

Den som skrivit detta angående ADEC 700 tycks ha rört ihop årtalen eftersom Winga 25 kom på 70-talet och jag tror familjeblekan är kortare men intressant ändå:

https://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=1748&battypID=11

Den egentliga anledningen till att jag vill ha reda på vad det är för båt är att jag köpt en större båt nu och därför tänkt sälja denna så jag vill vara säker på att jag skriver rätt modell i annonsen men då känns nog Winga 25 rätt ändå.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man brukar inte se en ruta i framkant på ruffen på Winga 25, däremot brukar Storblekan ha denna ruta, dock brukar ju Storblekan även ha en ruta i akterkant på akterruffen.

Winga 25 brukar väl också ha en stor ruta i sidan på ruffen, men Storblekan har två små rutor i sidan på ruffen.

Så jag tycker nog det lutar nog mer åt att du har en storbleka, eller är det kanske en "StorWinga" eller "WingaBleka"

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev No_jah:

Man brukar inte se en ruta i framkant på ruffen på Winga 25, däremot brukar Storblekan ha denna ruta, dock brukar ju Storblekan även ha en ruta i akterkant på akterruffen.

Winga 25 brukar väl också ha en stor ruta i sidan på ruffen, men Storblekan har två små rutor i sidan på ruffen.

Så jag tycker nog det lutar nog mer åt att du har en storbleka, eller är det kanske en "StorWinga" eller "WingaBleka"

Jag jämförde bilden i denna tråd med ytterligare en Winga 25, eller det var en Family Four, kollade då förstäven, båten på bilden har en mer infallande stäv, Winga/FF har en mer rak förstäv, möjligen skiljer också krökningen i skrovet i fören sig åt, det känns som Wingan/FF är mer rund, medan båten på bilden är spetsigare... men nu blir jag också osäker... Wingan/FF har iallfall en liten rund öppningsbar ventil på bb-sida (båda sidorna?) vid toaletten, men sådana detaljer kan ju skilja sig år ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan liten detalj jag tänker på är att Doghouse brukar vara skruvat uppifrån på Winga 25,  men på Storblekan är det skruvat från sidorna.

Men det kanske även har att göra med tillverkningsår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser även att grabbräckena på både för och akterruff ser Storblekanaktiga ut med de plastade skenorna, snarare än att dom mer traditionella grabbräckena som Winga 25 använder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minutes ago, No_jah said:

Jag ser även att grabbräckena på både för och akterruff ser Storblekanaktiga ut med de plastade skenorna, snarare än att dom mer traditionella grabbräckena som Winga 25 använder.

Japp som jag skrev i inlägget så påminner fönstren på framruffen och grabbräckena om de man hittar på en Storbleka. Så hade båten varit 7,20m lång hade jag nog utgått från att det är en ovanlig årsmodell av en Storbleka som saknar fönstret bakåt på akterruffen, men jag har kontroll-mätt med laser och båten är 7,50m lång (som en Winga 25).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev lab:

Japp som jag skrev i inlägget så påminner fönstren på framruffen och grabbräckena om de man hittar på en Storbleka. Så hade båten varit 7,20m lång hade jag nog utgått från att det är en ovanlig årsmodell av en Storbleka som saknar fönstret bakåt på akterruffen, men jag har kontroll-mätt med laser och båten är 7,50m lång (som en Winga 25).

Ja, det verkar lurigt. Även luckan på fördäck brukar se annorlunda ut på Winga 25, mer integrerad i ruffen/däcket.

Men visst, det kanske är någon tidig prototyp av Winga 25.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...