Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
loy

Ryds 568 gt Regnläns

Rekommendera Poster

Har förstått att flera kan ha haft samma problem som jag. Att båten ligger framåtlutad så regnvattnen stannar kvar. Om jag dock ställer mig i aktern blir det rätt lutning. Men där vill jag ju inte stå under regnperioder. Någon som har en förklaring och ännu hellre, en lösning på problemet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt, hade en 568 gt och länsen för fungerade felfritt. Har du ett tungt ankare i ankarboxen? Är kranen helt öppen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget ankare i ankarboxen. Ja, kranen är öppen. När jag står i aktern eller kör båten (så att det blir rätt lutning) då försvinner vattnet ut som det ska. Har en 90 hk mercury på den. 
Jag har fundering på om det kan vara vatten i mellanskrovet, då jag inte öppnat dyvikan sedan jag köpte båten förra sommaren (eftersom jag inte ens visste att det fanns en sån funktion.) Men blir effekten verkligen att båten blir framtung av det? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde i så fall bli baktung. Lutar båten snett? Igensatt rör? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att du har läckage i infästning av pulpit eller knapar som gör att du får in vatten som fyller upp  ev. flyttank i fören?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Freez:

Borde i så fall bli baktung. Lutar båten snett? Igensatt rör? 

Ingen sid-lutning. Och som sagt, vattnet rinner ut i aktern som det ska när jag står där - alltså inget rör som är igensatt (vilket inte hade spelat någon roll för själva grundproblemet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev No_jah:

Kan det vara så att du har läckage i infästning av pulpit eller knapar som gör att du får in vatten som fyller upp  ev. flyttank i fören?

Osannolikt. Jag har haft kontakt med båtägaren som köpte båten fabriksny 2005. Detta problem har varit från början. Jag önskar det fanns någon Ryds-expert som kunde bekräfta att det är ett konstruktionsfel på just den här årsmodellen. Och/eller om svaret ligger i att motorn helt enkelt är för lätt. 

Och om det går att hitta någon lösning. Kreativa förslag mottages tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har båten fast bränsletank, och är det isåfall någon skillnad om tanken är full eller tom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev No_jah:

Har båten fast bränsletank, och är det isåfall någon skillnad om tanken är full eller tom.

Ja, fast tank.

Nej, spelar ingen roll, problemet kvarstår. Däremot kanske inte lika mycket vikt i aktern behövs för att få rätt lutning om båten har tom tank. (Men det vet jag inte.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en Yamaha F80 på aktern. Vikten kanske påverkar, det skiljer nog ca 30 kg. Hur eller hur jag hade aldrig några problem med regnlänsen och jag tror inte det är något konstruktionsfel. Annars är det en väldigt trevlig båt du köpt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...