Vodgev 0 Postad 30 Juli , 2022 Hej! Jag har dåligt tryck i pentry och kranen på toan i min Glastron daycruicer, men full tryck i kranen uppe på däck och duschen på badbryggan. Stötvis kommer det liiite mera tryck, så det verkar inte ha med t.ex silar att göra. De två tappställena ligger inte på samma ledning (om det skulle vara stopp), utan det går etter rör från pumpen och sedan en T-koppling med en ledning mot badrum/dusch badbrygga åt ena sidan och en ledning mot tappställe på däck, VVB och pentry åt andra hållet. Jag ser inga större höjdskillnader eller skillnad i längd på ledningar. Gemensam nämnare är att pentry och badrum har både varmt och kallt vatten i blandare, vilket duschen på badbrygga och på däck inte har. VVB funkar inte på gångvärme för tillfället, sedan jag fick koppla motorvarmvattnet förbi den pga läcka, vad nu det skulle ha för betydelse. Några förslag? Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 31 Juli , 2022 Du har alltså kopplat bort vv-beredaren från motorns kylvatten, men inte kopplar bort varmvattnet från beredaren till kranarna? Och beredaren läcker? Sedan är det dåligt flöde med luft i de tappställena som även har varmvatten, men bra tryck i duschen som bara har kallt vatten? Är det rätt uppfattat? Om det är så skulle jag tro att den läckande vv-beredaren suger luft…. Pentrypumpar är väldigt dåliga på att pumpa luft, tack vara att det inte är några läckor på kallvattensidan får du iallafall fram litet flöde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vodgev 0 Postad 31 Juli , 2022 Hej! Har inte läcka i VVB vad gäller färskvatten, utan det jag menade var att det var läcka i nippeln där motorns vv går in, så därför har jag kopplat bort VVB från motorn. Annars stämmer det du skriver. /Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 31 Juli , 2022 2 timmar sedan skrev Vodgev: Hej! Har inte läcka i VVB vad gäller färskvatten, utan det jag menade var att det var läcka i nippeln där motorns vv går in, så därför har jag kopplat bort VVB från motorn. Annars stämmer det du skriver. /Roger Ok. Men både in och utgående färskvatten till/från vv-berdaren är fortfarande anslutet? Eftersom det är på de tappställena där du vanligtvis har varmvatten det strular är det ju lätt att tro att det läcker någonstans på varmvattensidan. Det kan ju stå luft kvar inne i vv-beredaren, har du spolat så mycket i vattenkranarna så att det överstiger vv-beredarens volym? Mellan ingående kallvatten och utgående varmvatten skall det ju finnas en shuntventil, ett skållningsskydd, som blandar in X% kallt vatten i utgående varmvatten, här kan det ju läcka. På vv-beredarens ingång brukar det finnas en slags ventil som man kan skruva på och öppna för att dränera beredaren, kolla att den är stängd och inte läcker. Annars när man får luft i kranarna är det någon läcka på pumpens sugsida, om det börjar bli tomt i tanken, eller någon otät slangkoppling. Klart att det kan ju även läcka in luft i pumpens pumpkammare på dess sugsida. Men om du har en vattenläcka nånstans så borde du ju se om det står färskvatten under durkarna…? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vodgev 0 Postad 31 Juli , 2022 Ok, skal kolla dessa punkter när jag är vid båten nästa gång - tack! Jag återkommer när jag kommit vidare! Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser