MrMe 179 Postad 28 Juli , 2022 Hej alla, Jag har precis köpt en 35 fots motorbåt med dubbla AQAD40b. Idag är motorer och förbrukning allt kopplat på en gemensam batteribank med 2x225Ah vilket inte är optimalt. Då motorerna måste glödas innan de startas går det åt mycket batterikraft för att få igång dem och det har hänt mer än en gång att jag fått igång den ena motorn men sedan inte haft tillräckligt med batteri för att veva igång den andra utan måste då vänta ett tag. Till saken hör att jag också har två stycken nästan nya Biltema AGM batterier på 120Ah styck som idag inte används. Därför har jag tänkt bygga om till tre separata batteribanker enligt följande: Bank 1: Befintliga 2x225 Ah för förbrukning Bank 2: Biltema AGM 120Ah för start Babord motor. Vid installation av ankarspel kommer detta att kopplas hit också. Bank 3: Biltema AGM 120Ah för start Styrbord motor. Vid installation av bogpropeller kommer denna kopplas hit också. Batteriladdaren från Victron har tre utgångar så där är inga problem. När det gäller generatorladdning tittar jag på att installera batteriisolator från Victron (Argofet) men här är min fundering: Kan jag koppla två generatorer till samma ingång så länge strömstyrkan inte överstiger batteriseparatorns kapacitet? Om det är möjligt skulle jag kunna köpa en "Victron Argofet 200-3 200a" medans om det inte är möjligt att ha två på samma skulle jag behöva köpa två stycken "Victron Argofet 100-3 100a" Ett alternativ till ovanstående skulle naturligtvis vara att ha bara två banker där de två AGM batterierna får serva båda maskinerna, men det känns tryggare att separera dem och med planer på såväl ankarspel som bogpropeller tror jag att det kan vara vettigt att dela upp dem i tre. Jag upplever också att instrumenten uppför sig lite lattjo och framför allt olika vilket jag kanske kan komma tillrätta med genom att separera de två motorerna elektriskt. /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 815 Postad 28 Juli , 2022 7 timmar sedan skrev MrMe: Hej alla, Jag har precis köpt en 35 fots motorbåt med dubbla AQAD40b. Idag är motorer och förbrukning allt kopplat på en gemensam batteribank med 2x225Ah vilket inte är optimalt. Då motorerna måste glödas innan de startas går det åt mycket batterikraft för att få igång dem och det har hänt mer än en gång att jag fått igång den ena motorn men sedan inte haft tillräckligt med batteri för att veva igång den andra utan måste då vänta ett tag. Till saken hör att jag också har två stycken nästan nya Biltema AGM batterier på 120Ah styck som idag inte används. Därför har jag tänkt bygga om till tre separata batteribanker enligt följande: Bank 1: Befintliga 2x225 Ah för förbrukning Bank 2: Biltema AGM 120Ah för start Babord motor. Vid installation av ankarspel kommer detta att kopplas hit också. Bank 3: Biltema AGM 120Ah för start Styrbord motor. Vid installation av bogpropeller kommer denna kopplas hit också. Batteriladdaren från Victron har tre utgångar så där är inga problem. När det gäller generatorladdning tittar jag på att installera batteriisolator från Victron (Argofet) men här är min fundering: Kan jag koppla två generatorer till samma ingång så länge strömstyrkan inte överstiger batteriseparatorns kapacitet? Om det är möjligt skulle jag kunna köpa en "Victron Argofet 200-3 200a" medans om det inte är möjligt att ha två på samma skulle jag behöva köpa två stycken "Victron Argofet 100-3 100a" Ett alternativ till ovanstående skulle naturligtvis vara att ha bara två banker där de två AGM batterierna får serva båda maskinerna, men det känns tryggare att separera dem och med planer på såväl ankarspel som bogpropeller tror jag att det kan vara vettigt att dela upp dem i tre. Jag upplever också att instrumenten uppför sig lite lattjo och framför allt olika vilket jag kanske kan komma tillrätta med genom att separera de två motorerna elektriskt. /Christian Hur ska det vara original i din båt (utan extra utrustning ankarspel ect)? Mina 4 kompisar som har båtar med dubbla maskiner har helt separata system till varje motor (dvs att ingen är beroende av varandra). Men självklart kan EN motor ge laddning till ankarspelets batteri och motor 2 ge laddning till tex bogpropellerbatteri. Du bör nog separera så du får fler banker som inte är beroende av varandra om jag personligen får ge ett råd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 179 Postad 29 Juli , 2022 12 timmar sedan skrev patrikflink: Hur ska det vara original i din båt (utan extra utrustning ankarspel ect)? Mina 4 kompisar som har båtar med dubbla maskiner har helt separata system till varje motor (dvs att ingen är beroende av varandra). Men självklart kan EN motor ge laddning till ankarspelets batteri och motor 2 ge laddning till tex bogpropellerbatteri. Du bör nog separera så du får fler banker som inte är beroende av varandra om jag personligen får ge ett råd. Hej, Hur det ska vara original vet jag inte då det är en väldigt ovanlig modell från 1984.... Tanken är, precis som du skriver, att separera i fler banker men jag vet inte om jag klarar mig med en batteriavskiljare eller om jag behöver en per motor (Victron Argofet) /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 29 Juli , 2022 59 minuter sedan skrev MrMe: Hej, Hur det ska vara original vet jag inte då det är en väldigt ovanlig modell från 1984.... Tanken är, precis som du skriver, att separera i fler banker men jag vet inte om jag klarar mig med en batteriavskiljare eller om jag behöver en per motor (Victron Argofet) /Christian Om du skall ha en isolerad bank för en motor behövs ingen avskiljare där. Sedan har du en avskiljare för motor 2's batteri och förbrukningsbanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 179 Postad 31 Juli , 2022 2022-07-29 vid 10:40 skrev Kane: Om du skall ha en isolerad bank för en motor behövs ingen avskiljare där. Sedan har du en avskiljare för motor 2's batteri och förbrukningsbanken. Hej, Det stämmer naturligtvis som du skriver, men om jag vill dra full nytta av båda motorernas generatorer så behöver väl jag någonting som fördelar laddströmmen - t.ex. en batteriavskiljare? Om inte så kommer ena motorns generator enbart användas till att ladda upp det startbatteriet vilket verkar "ineffektivt"? Så grundfrågan kvarstår: Kan jag koppla in två generatorer till en batteriavskiljare eller behöver jag två? /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 31 Juli , 2022 Det har redan skrivits… men så här hade jag gjort: Bb motor har ett eget startbatteri, laddas av egen generator. Detta är även kopplat till ankarspel. Sb motor har ett eget startbatteri, laddas av egen generator och driver även bogpropeller. Sedan har du en separat förbrukarbank. Samtliga batteriers minuspoler är förbundna med varandra. Från de båda startbatteriernas pluspoler kopplar du ett skiljerelä (alltså två stycken), exempelvis Biltemas, (som fungerar väldigt bra) till förbrukarbankens pluspol. Nu blir det så här: Bb motor (alltså dess generator) laddar sitt eget batteri och förbrukarbanken. Sb motor laddar sitt eget batteri och förbrukarbanken. Bb motor kan inte ladda sb motors batteri och vice versa. Likadant blir det med bb startmotor och sb startmotor som bara kan nyttja sina egna batterier. Om problem uppstår så har du med dig en(!) startkabel som du kan koppla ihop sb och bb batteriers pluspoler med. Om du skaffar dig solcellspaneler med tillhörande regulator, så kopplar du den enbart till förbrukarbatteriet. Det brukar sällan finnas någon anledning att ladda startbatteriet med hjälp av solen. Sedan har du en landströmsansluten laddare med tre utgångar, som du själv skriver kopplas var och en av dessa till varsitt batteri/batteribank. Sedan skaffar du dig en ”batteritankmätare” alltså en batterimonitor (om du inte redan har en sådan) som kopplas mellan förbrukarbatteriets och dess laddning och förbrukare. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 31 Juli , 2022 2 timmar sedan skrev MrMe: Så grundfrågan kvarstår: Kan jag koppla in två generatorer till en batteriavskiljare eller behöver jag två? /Christian Nej. Eller iallafall inte med de batteriskiljande dioder, laddningsfördelare jag känner till, dessa har en ingång från en generator, och två utgångar till var sitt batteri. Men som jag skrev högre upp, kan du har två skiljerelän från båda startbatterierna till förbrukarbatteriet. Då laddar båda generatorerna eller bara en av dem om den andra lägger av, förbrukarbatteriet. Dessa relän slår till och kopplar ihop batterierna när generatorspänningen överskrider 13,3 volt, och kopplar ifrån vid 12,8 volt, då finns det ingen risk att det flyter någon ström emellan batterierna/batteribankerna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 179 Postad 2 Augusti , 2022 2022-07-31 vid 15:19 skrev Georg_Ohm: Det har redan skrivits… men så här hade jag gjort: Bb motor har ett eget startbatteri, laddas av egen generator. Detta är även kopplat till ankarspel. Sb motor har ett eget startbatteri, laddas av egen generator och driver även bogpropeller. Sedan har du en separat förbrukarbank. Samtliga batteriers minuspoler är förbundna med varandra. Från de båda startbatteriernas pluspoler kopplar du ett skiljerelä (alltså två stycken), exempelvis Biltemas, (som fungerar väldigt bra) till förbrukarbankens pluspol. Nu blir det så här: Bb motor (alltså dess generator) laddar sitt eget batteri och förbrukarbanken. Sb motor laddar sitt eget batteri och förbrukarbanken. Bb motor kan inte ladda sb motors batteri och vice versa. Likadant blir det med bb startmotor och sb startmotor som bara kan nyttja sina egna batterier. Om problem uppstår så har du med dig en(!) startkabel som du kan koppla ihop sb och bb batteriers pluspoler med. Om du skaffar dig solcellspaneler med tillhörande regulator, så kopplar du den enbart till förbrukarbatteriet. Det brukar sällan finnas någon anledning att ladda startbatteriet med hjälp av solen. Sedan har du en landströmsansluten laddare med tre utgångar, som du själv skriver kopplas var och en av dessa till varsitt batteri/batteribank. Sedan skaffar du dig en ”batteritankmätare” alltså en batterimonitor (om du inte redan har en sådan) som kopplas mellan förbrukarbatteriets och dess laddning och förbrukare. Stort tack för utförligt och snillrikt svar - så får det bli! /Christian 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 2 Augusti , 2022 2 timmar sedan skrev MrMe: Stort tack för utförligt och snillrikt svar - så får det bli! /Christian Ja jag tror det blir den enklaste och mest överskådliga lösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser