Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Stormfocken

Vatten i cylindern

Rekommendera Poster

9 minuter sedan skrev Hybro:

Till TS. 

 

Detta är väl en dieselmotor. Med mekanisk dieselpump.

 

Då gäller det bara att få startmotorn att jobba. 

 

Enklast om det är krångel med tändningslås mm, så är det väl

bara att lägga 12 V spänning på solenoidens anslutning för den lilla kabeln från tändnigslåset. 

 

En skruvmejsel mellan stora kabelskon och lilla kabelskon på startmotorn, så som i 

gangsterfilmer. Känd teknik.

 

Då hoppar motorn igång, såvida batteriet är laddat och grova kabeln mellan pluspol och startmotorn solenoid är i bra skick. 

Likaså kabeln mellan batteriets minuspol och motorblocket. 

 

Säkerställ dock först att du inte har vatten nån cylinder. 

På den tiden det begav sig och behovet fanns använde jag en större skruvmejsel och byglade över solenojden. Fungerade alltid när det bara klickade vid startförsök. Dåliga kontaktytor i solenojden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ledtrådar.... Jo, jo. 

 

Men fortfarande genom att mäta spänning över batteripolerna ger inget resultat som visar hur stor ström t ex en startmotor förbrukar, eller hur stor ström ett batteri lämnar vidbelastning. 

 

Till det behövs en schunt, serieresistans att mäta spänning över. 

 

Eller ännu smidigare, med en tångamperemeter. 

Jula har en till bra pris, alldeles för bra pris. Kan inte mäta likström, DC. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

exel319 

Besöker du Ravis eller Amneholmarna? 

 

Min Cumulus heter Aurora. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Hybro:

exel319 

Besöker du Ravis eller Amneholmarna? 

 

Min Cumulus heter Aurora. 

 

 

Ligger vid Åsundaön. Vi har träffats ett antal ggr 🤗

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har fått en massa goda råd här, och jag skulle rekommendera att du går igenom det lite systematiskt när det gäller startmotor problemet.

- koppla bort solpaneler, ( den råddar alla volt mätningar)

- se till att batteriet är fulladdat ( låt det stå 3 timmar utan laddning och mät spänning över polerna )

- mät spänningen över polerna när någon startar motorn

- mät spänningen vid startmotorn

 

Ofta när det gäller startmotor problem så är det antingen en lös ledning någonstans, eller ett dåligt batteri. Men startmotorer går ju förstås sönder ibland. 

 

(Vid mitt senaste startmotor problem var det minusledningen tii motorn som verkade sitta bra, men var ändå så pass lös att den inte förde tillräckligt mycket ström vid start. )

Redigerad av Grumpy
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ledning på lösen😋

 

Vart ligger båten nu? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej alla och stort tack för alla tips! 

I morse ner till hamnen för att dubbelkolla batteriet, säkringarna och tändningslåset. Batteriet på 14,1 volt enligt regulatorn och den enkla voltmetern visade 12 volt. Joxade med säkringen, bytte och slipade lite på kontakterna till den. Då kom solenoidklickandet igång igen. Fingrade på tändningslåset, verkade ok. Tryckte till och rörde lite på alla kablar på motorn jag kunde se och komma åt. Men oavsett, startmotorn drar inte men dessutom märker jag att lamporna i ruffen lyser svagt om de ens tänds. Radion funkar inte men högtalarna bonkar till lite tyst när man slår av och på den. Mmh, hur som, måste hem och laga mat till barnen och lämna bilen till sambon - får fortsätta ikväll. Går till bilen med voltmetern i hand då någon i hamnen frågar "elproblem?" Jag ger en kort sammanfattning och han säger "Men kolla huvudströmbrytaren". Jag vänder och går och kollar den. Där var felet. Jag kopplar förbi den, öppnar bottenventilen och - trumvirvel - startar motorn! Som går som en klocka!

 

Blev så glad att jag ropade "yes" högt ut över hamnen! Och nu blir det mer segla av i sommar!!!!

 

Stort tack igen alla som kommit med tips och råd! Och som trodde på elfel, snarare än haveri av startmotor, cylinder mm!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Blev så glad att jag ropade "yes" högt ut över hamnen!""

Kan bra förstå det 😀 Man blir ju ibland ganska olycklig med båtproblem.

Bra att du meddelade var felet var, skulle själv aldrig ha gissat det. Men nu vet jag att huvudströmbrytaren också kan bråka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Grumpy:

Du har fått en massa goda råd här, och jag skulle rekommendera att du går igenom det lite systematiskt när det gäller startmotor problemet.

- koppla bort solpaneler, ( den råddar alla volt mätningar)

- se till att batteriet är fulladdat ( låt det stå 3 timmar utan laddning och mät spänning över polerna )

- mät spänningen över polerna när någon startar motorn

- mät spänningen vid startmotorn

 

Glad att TS löste sitt problem men härledningen hade ju varit ganska enkel om ovanstående systematiska felsökning hade genomförts så hade felet med huvudbrytaren hittats ganska fort. 

En sak till. En solpanelsregulator är ingen bra mätare att kolla hur laddade batterierna är. Ofta tror den att batterierna är fulladdade utan att de är det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, nästa gång mer fokus på elen. Tänkte tidigt på vatten i cylindern och fastnade i att det var problemet. Sedan tog det ett par tanke/fråge/läsnings/pröva-och-testavändor innan det landande i spänningsfallsfrågor (elproblem). Men tack gode gud - japp, det gick iväg en liten bön också - att det löste sig! Sitter fortfarande mycket nöjd med att ha en båt som startar! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...