Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
excel319

Väjningsregel

Rekommendera Poster

Just nu skrev patrikflink:

Exakt, vänta och bedömning av bilden i början av tråden så faller det ganska enkelt, vi pratar inte lång sträcka här. Påpekar igen, finns skylt så gäller regler. Lägger mig nu i båten och sover, god natt.

Förlåt, men fattar du verkligen inte vad som skrivs här? Färjan lämnar kaj utan förvarning, utan indikation, utan tidtabell. Som korsande båt har man alltså ingen aning om hur länge man ska vänta. Anser du att det är rimligt att ligga stilla och vänta i timmar?

Reglerna som eventuella skyltar handlar om gäller för övrigt linfärja under gång. Innan färjan avgår är det färjan som har ansvaret för att inget händer, enligt reglerna jag citerade tidigare i tråden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen älv, utan en typ muddrad kanal mellan fastland och en större bebodd ö. 

 

Screenshot_20220728_225032_com.eniro.nauticalar.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev patrikflink:

Buu vad dåligt... Men fruktansvärd rolig film (repmånad).

Vad jag menar är; det finns väl inga krav på att en linfärja skall vara skyltad på något speciellt sätt för att båtar skall väja för den..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Ingen älv, utan en typ muddrad kanal mellan fastland och en större bebodd ö. 

 

Screenshot_20220728_225032_com.eniro.nauticalar.jpg

Aha? Var det alltså inte den på Dalälven, nedströms Alvesta?

Jag kunde bara hitta att det finns två privata linfärjor i Sverige, och den ena var i en liten insjö i Östergötland. Finns knappast nån "uthamn" där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Var det alltså inte den på Dalälven, nedströms Alvesta?

Nu blev det väl fel..?

Dalälven i Alvesta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Nu blev det väl fel..?

Dalälven i Alvesta?

Haha, Avesta, förstås. :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Haha, Avesta, förstås. :D

 

Känns ändå rimligare 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Förlåt, men fattar du verkligen inte vad som skrivs här? Färjan lämnar kaj utan förvarning, utan indikation, utan tidtabell. Som korsande båt har man alltså ingen aning om hur länge man ska vänta. Anser du att det är rimligt att ligga stilla och vänta i timmar?

Reglerna som eventuella skyltar handlar om gäller för övrigt linfärja under gång. Innan färjan avgår är det färjan som har ansvaret för att inget händer, enligt reglerna jag citerade tidigare i tråden.

 

Godmorgon på dig.

Jodå, förstår vad du menar, men i detta fall så står det klart och tydligt på sjökort att det går en kabelfärja, även elkabel. Sitter garanterat skyltar gällande bägge (ankringsförbud och kabelfärja). 

 

Självklart så måste kaptenen som kör linjen vänta om det går en båt precis bakom/framför. Även om en båt är nära.

 

Som jag skrev så tror jag knappast att man måste ligga stilla i timmar här pga avstånd för just denna färja, vi pratar några minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Vad jag menar är; det finns väl inga krav på att en linfärja skall vara skyltad på något speciellt sätt för att båtar skall väja för den..?

Det ska inte sitta någon skylt på färjan, utan det jag menar är varning för oss som passerar, precis som brohöjder, ankringsförbud ect.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en skylt med 5 knop och en med linfärja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev patrikflink:

Det ska inte sitta någon skylt på färjan, utan det jag menar är varning för oss som passerar, precis som brohöjder, ankringsförbud ect.

Det finns väl inga krav på sådana skyltar (t ex brohöjder) heller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Som jag skrev så tror jag knappast att man måste ligga stilla i timmar här pga avstånd för just denna färja, vi pratar några minuter.

Hur tänker du då? Färjan har ju ingen tidtabell utan avgår vid behov. Hur ska man i en passerande båt kunna veta om färjan ska avgå om en minut eller om fyra timmar, menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev raol:

Nej, det enda rimliga är att korsande båtar håller låg fart, viss beredskap men sen att färjan ger fan i att köra om det finns korsande båtar inom "riskzonen".

Exakt!
Och den skyldigheten har färjan, som Raol tidigare påpekat, enligt 7.16 i reglerna. Och korsande trafik ska i sin tur, som Raol skriver, visa försiktighet enligt 7.17 (som även påtalats sv Volvo_Penta). 
 

Så om skepparn på linfärjan bara sträcker upp och kör utan hänsyn till övrig trafiks möjlighet att hinna stanna, så gör den skepparen fel. Finns ingen sådan explicit företrädesrätt. 

 

Som vanligt hjälper juridiken dock föga i praktiken när man sitter med en annan båt på fördäck eller man dinglar uppepå en linfärjevajer. Men skönt att veta att man inte gjort fel😃

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan passerade vi mellan Adelsö och Munsö, Mälaren, där det gick en linfärja mellan Sjöängen och Lilla Stenby. Det var nog ett trettiotal båtar i eller i närhet av linfärjans rutt när linfärjan, som då låg vid Lilla Stenby färjeläge, signalerade en (1) lång signal och någon minut senare påbörjade överfarten. De båtar som hann förbi vajern fortsatte sin färd, vi övriga avvaktade tills linfärjan var helt nära Sjöängens färjeläge innan vi gled vidare i solen.

 

Någonstans kanske det fanns en tidtabell, men linfärjans uppmärksamhetssignal berättade för oss sötvattenspirater att den skulle avgå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nån verkligen vill nosa i närheten av färjan, så sikta bakom, där är linan slak och ligger förhoppningsvis ära botten. 

Framför typ långrev, strax under ytan. D v s ej överseglingsbar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Hybro:

Om nån verkligen vill nosa i närheten av färjan, så sikta bakom, där är linan slak och ligger förhoppningsvis ära botten. 

Framför typ långrev, strax under ytan. D v s ej överseglingsbar. 

 

 

Vet du det i detta fallet? För färjan vid Bohus-Malmön anges ett säkerhetsavstånd på 200 m, vilket väl är fem eller sex färjelängder. Jag chansar inte alls där, utan ligger och snurrar utanför "linjen" tills färjan lagt till och bilar börjar köra av. Först då passerar jag "minlinjen"...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"ligger förhoppningsvis nära botten", får du givetvis tolka som du vill. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Om nån verkligen vill nosa i närheten av färjan, så sikta bakom, där är linan slak och ligger förhoppningsvis ära botten. 

Framför typ långrev, strax under ytan. D v s ej överseglingsbar. 

 

 

Utom om färjan bromsar, för då sträcks linan upp bakom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev kblomster:

Utom om färjan bromsar, för då sträcks linan upp bakom...

Det beror ju på om det är styrvajrar eller drivvajrar. Olika färjor har olika lösningar. Bara drivvajrar sträcks i det fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Hur tänker du då? Färjan har ju ingen tidtabell utan avgår vid behov. Hur ska man i en passerande båt kunna veta om färjan ska avgå om en minut eller om fyra timmar, menar du?

Jag ger mig, du har säkert rätt och jag har fel.

Trevlig helg.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Det finns väl inga krav på sådana skyltar (t ex brohöjder) heller? 

Trodde faktiskt att det var ett krav. Lite jobbigt för tex seglare om man inte vet höjden på bron. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev patrikflink:

Trodde faktiskt att det var ett krav. Lite jobbigt för tex seglare om man inte vet höjden på bron. 

Det brukar ju stå i sjökortet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Vet du det i detta fallet? För färjan vid Bohus-Malmön anges ett säkerhetsavstånd på 200 m, vilket väl är fem eller sex färjelängder. Jag chansar inte alls där, utan ligger och snurrar utanför "linjen" tills färjan lagt till och bilar börjar köra av. Först då passerar jag "minlinjen"...

 

Man ser annars den vajern väldigt bra på ekolodet, även om man är mer än 200 meter akter om färjan, eller ”bakom” är väl ett bättre ord då begreppen förom och akterom kan vara knepiga när det gäller färjor… som ligger stilla iallafall.

 

Ren självbevarelsedrift borde ju funka, men det gör det inte. Varje säsong brukar vi stanna till i Hamburgsund, om inte annat för glasskafeet. Och trots skyltar både på färjan, som på land, tre röda ljus, orangea saftblandare och massvis med blixtljus, så händer det incidenter var och varannan dag. Det jag senast observerade var en grupp med kajaker som var farligt nära vajern. Denna sträcks ovanför vattenytan när färjan startar och när den bromsar. Den kan lätt klyva en kajak eller annan mindre båt.

 

Jag brukar alltid kontrollera vad färjans, eller färjelägets bommar har för position innan jag passerar, jag brukar ju inte känna till tidtabellerna. Om bommarna pekar rakt upp och påkörning eller avkörning sker är det lugnt. Men om bommarna ligger nere så bör man ju se upp, då är färjan på gång! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man ser annars den vajern väldigt bra på ekolodet, även om man är mer än 200 meter akter om färjan

Aha! Jag har ju ett extremt bra ekolod på båten, men har bara passerat den färjan två gånger med det (samma tur), och båda gångerna var det ganska mycket vind och jag seglade, så ingen fokus alls på ekolodet där.

Får passa på att kolla nästa gång.


Sen vet jag inte om det hjälper just för att undvika att gå på vajern, för när ekolodet väl ser vajern är den ju i princip rakt under båten.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent principiellt skulle man kunna konstruera linfärjor så att linorna aldrig går över ett visst djup, genom att ha vajermekanismen djupt under vattnet, säg på 2.5 m djup, även under färd. Det kräver en anpassning av lastplatserna. Och det går förstås inte där djupet inte räcker till, men då behövs inte heller djupa vajrar.

image.png.428ae2e08cc6f930ec0cf5f60f690178.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Rent principiellt skulle man kunna konstruera linfärjor så att linorna aldrig går över ett visst djup, genom att ha vajermekanismen djupt under vattnet, säg på 2.5 m djup, även under färd. Det kräver en anpassning av lastplatserna. Och det går förstås inte där djupet inte räcker till, men då behövs inte heller djupa vajrar.

image.png.428ae2e08cc6f930ec0cf5f60f690178.png

Eller så kan folk hålla lite avstånd..? 
Känns lite som att försöka lösa ett problem för att det finns folk som saknar förmågan att tänka. Som darwinist tänker jag att det kan finnas fördel med att de som går för nära färjan blir av med sin båt så att säga 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Eller så kan folk hålla lite avstånd..? 
Känns lite som att försöka lösa ett problem för att det finns folk som saknar förmågan att tänka. Som darwinist tänker jag att det kan finnas fördel med att de som går för nära färjan blir av med sin båt så att säga 😁

Eftersom det tydligen händer vajerkollisioner nästan dagligen under sommaren, så tror jag inte önsketänkande hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

Eftersom det tydligen händer vajerkollisioner nästan dagligen under sommaren, så tror jag inte önsketänkande hjälper.

Precis; och jag tänker att de människorna som inte fattar det där med hur en linfärja funkar borde stanna på land, så det löser sig själv när de kört in med båten i en vajer som sabbar propeller, drev, roder och annat väsentligt, liksom.
Darwinism när den är som bäst 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Peter_K:

Precis; och jag tänker att de människorna som inte fattar det där med hur en linfärja funkar borde stanna på land, så det löser sig själv när de kört in med båten i en vajer som sabbar propeller, drev, roder och annat väsentligt, liksom.
Darwinism när den är som bäst 😁

Jag har nog mer medkänsla för folk som kan drabbas illa. Om den som framför båten har passagerare som skadas, är de ju inte ansvariga för att båten körde in i en vajer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft denna diskussion m.fl. på Sjöfartsverket. Färja har inte per definition företräde tvärs en farled. Men i vissa fall, ler. 

Ska kolla om jag hittar mailtråd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...