Freddeli 0 Postad 27 Juli , 2022 Hej! Har följt detta forum som gäst till och från i ungefär ett års tid medan jag letat efter en lämplig bad och utflyktsbåt till familjen. Efter idogt letande fann jag en båt av modell sternö 470 i mer eller mindre nyskick. Efter lite inledande problem med den medföljande motorn införskaffades en mercury xr 10 från nittiotalet och den verkar passa båten väl. Anledningen till denna tråd är att jag vet ganska lite om denna båtmodellen. Anledningen till att jag ändå slog till var att grannen hade en likadan med en 10hk på och att jag efter en provtur tyckte att den väl uppfyllde mina behov. Jag vet så mycket som att båten är tillverkad i Blekinge av ett företag som hette hallabro plast, ev hade företaget ett annat namn när denna båt tillverkades. Ett samtal till hallabro plast gav vid hand att båten troligen är tillverkad sent 90tal eller tidigt 2000 och är helt i plast sånär som i aktern. Vidare ska det sitta ett antal flyttankar i skrovet. Båten är inte helt plan under utan har lite köl med balast vilket gör den väldigt stabil. Den är lite rundad i aktern. Den gör med nuvarande mercury ca 14knop med 1 person, ca 12knop med två och ungefär 11knop med 3 vuxna. Vilket i min värld måste anses ganska bra för en båt på 4,7m med endast 10hk där bak. All information som går att få fram om båtmodellen är av intresse. Främst är jag nyfiken på vilken storlek på motor som eventuella andra ägare rekommenderar. Gick inte att få någon information om lämplig motorstorlek genom samtalet till hallabro plast. Den går bra i nuvarande utförande men det vore ju inte fel med lite mer kraft så motorn slipper gå på max hela tiden. Tack på förhand! Mvh Fredrik Håkansson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 27 Juli , 2022 1 timme sedan skrev Freddeli: Hej! Har följt detta forum som gäst till och från i ungefär ett års tid medan jag letat efter en lämplig bad och utflyktsbåt till familjen. Efter idogt letande fann jag en båt av modell sternö 470 i mer eller mindre nyskick. Efter lite inledande problem med den medföljande motorn införskaffades en mercury xr 10 från nittiotalet och den verkar passa båten väl. Anledningen till denna tråd är att jag vet ganska lite om denna båtmodellen. Anledningen till att jag ändå slog till var att grannen hade en likadan med en 10hk på och att jag efter en provtur tyckte att den väl uppfyllde mina behov. Jag vet så mycket som att båten är tillverkad i Blekinge av ett företag som hette hallabro plast, ev hade företaget ett annat namn när denna båt tillverkades. Ett samtal till hallabro plast gav vid hand att båten troligen är tillverkad sent 90tal eller tidigt 2000 och är helt i plast sånär som i aktern. Vidare ska det sitta ett antal flyttankar i skrovet. Båten är inte helt plan under utan har lite köl med balast vilket gör den väldigt stabil. Den är lite rundad i aktern. Den gör med nuvarande mercury ca 14knop med 1 person, ca 12knop med två och ungefär 11knop med 3 vuxna. Vilket i min värld måste anses ganska bra för en båt på 4,7m med endast 10hk där bak. All information som går att få fram om båtmodellen är av intresse. Främst är jag nyfiken på vilken storlek på motor som eventuella andra ägare rekommenderar. Gick inte att få någon information om lämplig motorstorlek genom samtalet till hallabro plast. Den går bra i nuvarande utförande men det vore ju inte fel med lite mer kraft så motorn slipper gå på max hela tiden. Tack på förhand! Mvh Fredrik Håkansson Om du drar ner lite på gasen så slipper motorn gå på max hela tiden. Då hinner du dessutom njuta av den fina båtturen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser