Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst Marcus

B20 kylproblem vid tomgång/lågfart

Rekommendera Poster

Gäst Marcus

Hittade inlägg från -04 där man hade samma problem som jag. Motorn kyler ej, enligt mät., på tomgång. Har bytt termostat, kollat impeller, separerat kylvattanenintaget från 100-drevet/avgaser. Jag kommer inte på något mer. jag har inte bytt impellern, den som satt på plats såg ny ut. Någon som har en lösning innan jag kontaktar säljaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla oljekylaren, den har en massa små kanaler som gärna vill täta. Spola rent och rensa med en svetstråd eller liknande...detta är ett vanligt fel på VP-motorer med sjövatten kylning. Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök systematiskt! Avgör först om det e sjövatten eller färskvatten systemet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljekylaren kändes sval när motorn var varm. Jag har sjövatten kylning, den har gått i saltsjön, men sedan en vecka i Mälaren. Motorn verkar kyla när jag kör i marschfart. Då motorn har stått ett tag, kan det vara så enkelt som att köra några timmar och att smuts/salt/rost i så fall avlägsnas av sig själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle börja med att spola ur och kolla så den inte suger tjuvluft nån stans... Men sen skulle jag nog ta och byta impeller trots att den ser ny ut, det är inte alltid att det ser ut som den är trasig... Lycka till!! // Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att oljekylaren känns sval innebär inte att det ej kan vara dåligt genomlöp i vatten kanalerna i oljekylaren. Lossa den och rensa samt spola ur den, enkel att ta bort.. Håller fortfarande en tia på detta.... Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Boise

Att impellern ser ny ut hjälper inte gummit stelnar efter ett tag ändå. Börja med att byta impeller..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst robban

Tyvärr kan motorn vara sönderrostad, min hade rosthål i kyllimpan, så när motorn gick på lågvarv rannvatttnet ut där! på högvarv räcker flödet för att ge tryck genom motorn också!! Prova med att provtrycka kylsystemet- koppla på en cykelslang på röret mellan avgaskrök och termostathus, pumpa sedan upp tryck med en cykelpump-pyser luften ut har du läck någonstans. evfår du plugga/klämma av slangen till impellerpumpen så det inte läcker ut därbakvägen Lycka Till Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
var sitter kylvatten intaget på din båt? på min sitter det som en svan hals där avgaserna kommer ut allderles bakom intaget (SE BILD) vilket leder till att när båten står still på tomgång så blir motorn varmare än normalt pga luft bubblorna som blir bakom intaget! men om jag puttrar fram i låt oss säga 2 knop så hamnar avgas bubblorna längre bak samt att kyl vattnet både trycks och sugs upp problem fritt vilket leder till bättre kyl effekt! 

post-7658-1394234447,1786_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plocka isär vattenpumpen och kolla hur gummibussningarna ser ut.......prova att byta ut dom. Jag hade kylproblem med min B20 och jag bytte både lager och gummibussningarna. Lagerna köpte jag hos Sverull för 50kr st och bussningarn hos en marinfirma för 50kr st. Jag kan även rekomendera att du sätter dit ett sjövattenfilter....om du nu inte redan har ett. /Patrik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...