coderbob 35 Postad 27 Juli , 2022 Jag har lite svårt att se ner i hålet men det här verkar rätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Redit 2 Postad 27 Juli , 2022 JAG har aldrig sett en antennkontakt se ut sådär, det är långt ifrån PL259 som är vanliga till sånt. men visst, jag har inte sett allt ännu.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 27 Juli , 2022 (redigerade) 29 minuter sedan skrev coderbob: Jag har lite svårt att se ner i hålet men det här verkar rätt... Jag har inte sett den modellen förut, men har en liknande till min TV-antenn. Om du förtennar kabeln så delar inte kardelarna på sig, blir bättre kontakt, å andra sidan så kan det vara svårt att få ned kabeln i hålet i antennfoten. iallafall kanske du ändå skall ta en tång och vrida till kabeln så att det blir mindre spretig. Redigerad 27 Juli , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 27 Juli , 2022 Jag kan inte tänka mig att den där mittledaren kan få särskilt bra kontakt som den ser ut. Om du använder/tänker använda radion skulle jag rekommendera ny kabel och ny antenn. För under en tusenlapp får du grejer som mer än väl duger. En låg motorbåt kräver inga långa kabeldragningar så en kort bit kabel typ RG58 duger fint, och sen en enkel antenn till det. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 27 Juli , 2022 Håller med inläggen ovan. Har aldrig sett exakt den lösningen (trots att jag jobbat med radio, EMC och antenner i över 30 år), men på en antennkontakt - i synnerhet en på en sändare och med en sådan viktig funktion - skall skärm och mittledare vara klämda eller lödda. Och med klämda så menar jag med riktiga verktyg och kontakter avsedda för det, så att materialen i princip flyter ihop och bildar en gastät anslutning. Det är också inte minst viktigt i den marina miljön, som kommer gå hårt åt alla kontaktytor som inte är ordentligt "täta" genom bra pressning eller lödning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yachtolivia 13 Postad 27 Juli , 2022 30 år och aldrig hört talas om denna? Shakespeare V-Tronix YWX Whipflex. Reservdelar finns att beställa hos många leverantörer. TS, behåll antennen. Testad av många och dokumenterat bra antenn.https://www.marinsystem.se/sv/vhf-antenn-90cm-whipflex https://www.aquamaremarine.com/uk/product/shakespeare-v-tronix-whipflex-vhf-antenna/ osv, osv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 27 Juli , 2022 Kontakten heter tydligen ACC158. Men jag är skeptisk... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 27 Juli , 2022 7 minuter sedan skrev yachtolivia: 30 år och aldrig hört talas om denna? Shakespeare V-Tronix YWX Whipflex. Reservdelar finns att beställa hos många leverantörer. TS, behåll antennen. Testad av många och dokumenterat bra antenn.https://www.marinsystem.se/sv/vhf-antenn-90cm-whipflex https://www.aquamaremarine.com/uk/product/shakespeare-v-tronix-whipflex-vhf-antenna/ osv, osv. Jodå, hört talas om. Men inte sett exakt den kontakten i min hand, faktiskt. Principen däremot är väldigt vanlig i mediasammanhang, satellit-TV o.s.v. för "gör-det-självare". Men inte är den speciellt bra för det. Antennen är en vanlig GP-antenn och egentligen inte den saken handlar om. Det är kontakten. "Lödfri" som det skryts med är i dessa sammanhang inte något bra - rent elektriskt. Enda "bra" är att vem som helst kan montera den utan speciella verktyg, och det går ju hem hos köparen. Om den vore så bra även elektriskt så skulle ju alla tillverkare använda denna princip. Men de gör de inte, snarast är de väldigt få. Och jag tror jag vet varför 😛 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 27 Juli , 2022 Jag har en ny men jag kollar om den gamla funkar ok först. Den är nu på plats och radarantenn med stativ är bortplockad. Den rackarn var ganska tung... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 27 Juli , 2022 När jag rev ut ledningen till radarn hittade jag mycket smått och gott. Antennen går till en splitter som matar vhf-radio, vanlig radio och AIS mottagare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 28 Juli , 2022 15 timmar sedan skrev coderbob: När jag rev ut ledningen till radarn hittade jag mycket smått och gott. Antennen går till en splitter som matar vhf-radio, vanlig radio och AIS mottagare. Det råder delade meningar om splittrar, jag gillar dem inte. Det ser ju ut som om det kunde bildas en del oönskade magnetfält runt alla kablarna, som kan störa kompassen. -och så "sockerbitar"... inte heller någon favorit i mitt tyckande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 28 Juli , 2022 2 hours ago, Georg_Ohm said: Det råder delade meningar om splittrar, jag gillar dem inte Vad är nackdelen? Är det bättre med flera antenner? 2 hours ago, Georg_Ohm said: Det ser ju ut som om det kunde bildas en del oönskade magnetfält runt alla kablarna, som kan störa kompassen. gpsen intill kompassen är märkt med avstånd till kompass: 0.88 meter 😆 Men den är borta nu, radarn likaså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 28 Juli , 2022 12 minuter sedan skrev coderbob: Vad är nackdelen? Är det bättre med flera antenner? Om det är en bra splitter/duplexfilter och de olika apparaterna går på olika frekvensband kan det vara nästan lika bra som separata antenner. Då kommer respektive apparat inte att "se" den andra eftersom skarpa filter ser till att rätt frekvens från antennen hamnar på rätt port. Kör själv FM-radion på samma antenn som AIS-transceivern/transpondern med mycket bra resultat. Om det däremot - som i ditt fall - är två enheter som jobbar på samma frekvens varav den ena sänder, så kommer splittern bara begränsa och rädda mottagarenheten på denna frekvens (AIS-mottagaren i ditt fall) från att brännas sönder på sin antenningången när du sänder med VHF. I praktiken ser alltså AIS en sämre antenn vid mottagning i allmänhet, och när du sänder på VHF är den totalt stendöv. Ungefär som att du skall försöka lyssna efter någon som viskar 10m bort när en annan person skriker i ditt öra. Det går inte. Eftersom AIS-meddelandena repeteras så märker användaren inte så mycket av det, och därför inget som man behöver förklara något närmare i specifikationer o.s.v. Så ja, apparater som jobbar på samma frekvensband skall ha sina egna antenner, då ingen splitter (överkomlig för Svensson i alla fall) kan lösa det. Inte heller skall antennerna vara placerade för nära varandra. Men kan man acceptera att AIS inte fungerar under tiden man sänder och kanske allmänt har en aning sämre räckvidd - ja då finns ju "din" kompromiss. 22 minuter sedan skrev coderbob: gpsen intill kompassen är märkt med avstånd till kompass: 0.88 meter Det är i första hand inte GPS som stör kompassen och som @Georg_Ohm syftar på. Det är de magnetfält som uppstår kring alla ledare som bär ström. Minns kanske "tumregeln" från skolans fysiklektion, där man har handen i strömriktningen på ledaren och sedan representerar fingrarna och tummen det alstrade magnetfältets riktning: 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 28 Juli , 2022 10 minutes ago, IngemarE said: Det är i första hand inte GPS som stör kompassen Så långt var jag med men det står uttryckligen på gps-enheten, antar att det är dess ledningar det handlar det om då. Och vad det gäller splittern så verkar den vara gjord för exakt det den används till, se bild. Hittade även dokumentation för den gamla antennen... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 28 Juli , 2022 vhf-radion har en anslutning för gps, se kablar. Jag saknar dokumentation både för radion och gps-en i bild. Går det att knyta ihop så att jag får in positionen i radion tror Ni? gul och gul/grön går till radion. Etiketten för gpsen borde säga en del för den som har lite koll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 28 Juli , 2022 1 minut sedan skrev coderbob: Och vad det gäller splittern så verkar den vara gjord för exakt det den används till, se bild Jovisst, men därmed inte sagt att den är bra. En splitter är alltid en kompromiss, men kan man inte sätta upp mer än en antenn så är den ju bättre än att inte kunna ha någon AIS-mottagare alls. Det är mot den bakgrund man skall se produkten. Normalt för en splitter är också att man anger genomgångsdämpning på de olika portarna. Glomex har dock inga sådana uppgifter i databladet och är generellt väldigt sparsamma med att gå in på detaljer. Bara att man har en aktiv antennförstärkare (15dB) för att kompensera för förluster. Så kan du acceptera att AIS inte fungerar när du sänder på VHF så kör med det som det är. Men vill du ha maximala prestanda så är det (minst) två antenner som gäller. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 28 Juli , 2022 24 minutes ago, IngemarE said: Jovisst, men därmed inte sagt att den är bra. Made in China, måste vara superbra. Skämt åsido, tack för lektionen, jag lär mig massor av Er här i gruppen. Om jag nu har en AIS mottagare, kan jag få in data från den i plottern kanske? Se bild på gps-enhet ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 28 Juli , 2022 (redigerade) 4 timmar sedan skrev coderbob: Vad är nackdelen? Är det bättre med flera antenner? gpsen intill kompassen är märkt med avstånd till kompass: 0.88 meter 😆 Men den är borta nu, radarn likaså. Som sagt vi har kanske inte olika, och kanske inte samma uppfattning, alltså helt och hållet delvis... Erfarenhetsmässigt relaterar jag till en splitter i nuvarande båt, som fanns i när den köptes, den var avsedd att använda VHF-antennen även som antenn för rundradiom alltså FM-bandet på stereon. Jag fick betydligt bra mycket bättre radiomottagning på FM-radion med vara en en bit kabel i radions antennanslutning än med splittern och VHF-antennen. men klart, så rörde det ju sig om en kvalitetsprodukt Made in China.... och detta skedde ändå med Brudaremossen sändarmast helt synlig, den sänder väl dessutom med effekt i storleksordningen megawatt... 50, eller 100MW om jag minns rätt... Nu har jag en radarbåge, med radarn och TV-antenn i mitten och nästan på mitten en FM-antenn och längst ut på sb-sidan en VHF-antenn. Ett par meter därifrån längst fram på rufftaket sitter GPS-antennen, och nån meter bakom denna på sb-sidan sitter en kombinerad GPS och AIS-antenn. Anledningen till antennernas placering i mångt och mycket är båtens trånga kabelkanaler och att jag vill ha så korta antennkablar utan skarvar, som möjligt. GPS som kommunicerar med VHF... suck... jag har en VHF-radio med NMEA-0183 ingång och en Garmin, samt en Northstar GPS-mottagare/plotter med NMEA 0185 utgång, dessa är ihopkopplade efter konstens alla regler, radion med en av GPS-mottagarna den ena eller den andra, eller med båda GPS-mottagarna, jag har varit inne i en massa menyer både i radion och i GPS-mottagarna och fixat, ibland finner jag inte det som den ena tillverkaren menar att man skall ställa in i den anda tillverkarens produkt.... så VHF-radion får inte upp någon positionsangivelse i sin display... jag har gjort åtskilliga koppleriförsök, men nu har jag givit upp... Om du tittar på kompassens belysning, och dess klena sladdar, så är dom tvinnade, det är för att det positiva och negativa kablarnas magnetfält skall ta ut varandra... så rent teoretiskt skulle du ju kunna tvinna alla plus och minuskablar... 😘 Men det är ju betydligt enklare att flytta kablar samt att sanera de som inte längre behövs. Min pejlkompas gör en 180-gradersvolt varje gång man spolar på toaletten... det beror på att den sitter monterad på ett skott, och på baksidan av detta sitter en minusskena dit alla båtens minuskablar från förruffen och instrumentpanelen är samlade.... "tänkte inte på det, hej då!"... Redigerad 28 Juli , 2022 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 28 Juli , 2022 men har man sett...gps till vhf lirar och massor av farkoster på plottern från AIS mottagaren. 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 29 Juli , 2022 19 timmar sedan skrev coderbob: men har man sett...gps till vhf lirar och massor av farkoster på plottern från AIS mottagaren. 👍 Grattis! Jag hade däremot inga problem att koppla in min AIS-mottagare till båda plottrarna, och det fungerar! Precis som i din Garmin ser jag vraksymboler där kursen från andra båtar möter min kurs, men bara i den plottern, inte i den andra. Jag har försökt att lista ut vad gröna och röda fartygssymboler, med eller utan ring runt betyder… aktiva, inaktiva? Man jan ju filtrera bort ”ointressanta” fartyg, välja om man vill slippa tankers, fritidsbåtar etc… men jag har valt att se alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 29 Juli , 2022 Gröna är väl AIS-mål som inte närmar sig dig, medan röda är såna som närmar sig? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 29 Juli , 2022 2 hours ago, Georg_Ohm said: Jag har försökt att lista ut vad gröna och röda fartygssymboler, med eller utan ring runt betyder… aktiva, inaktiva? På dena plottern tror jag att handlar om farliga objekt, jag hade ställt in filtret på maxavstånd/tid. Men nu är det justerat till något mer rymligt. Jag hade nytta av AIS info och varningar på turen idag. Kul! Nu pluggar jag VHF-boken, certifikat nästa kanske, antar att jag inte får registrera och få ett mmsi utan att vara behörig... Elschemat till motorn var bra att ha, jag hade nog inte hittat kabelfelet annars... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser