coderbob 35 Postad 27 Juli , 2022 Båten är märkt LD9851. Vad är det för något och finns det poäng att behålla det? Funderar även på att ta bort den störtfula hemmagjorda bågen och återställa till original. Stativet (sorry, jag vet att det finns en korrekt benämning men har glömt helt) med navigations- och ankarljus satt uppepå pvc-plattan bakom radarn men fästet är kvar i kabintaket. Frågan är vad jag sätter radarantennen.... Idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 27 Juli , 2022 Det är inte en amerikansk båt importerad från USA då? De brukar ha regnummer a den typen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 27 Juli , 2022 Jag vet inte, men kan tänka mig att det är en norsk anropssignal för båten. Vår båt har SF4849, och anropssignalen tilldelas av PTS i samband med att båten registreras för radiotillstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 27 Juli , 2022 57 minuter sedan skrev coderbob: Båten är märkt LD9851. Vad är det för något och finns det poäng att behålla det? Funderar även på att ta bort den störtfula hemmagjorda bågen och återställa till original. Stativet (sorry, jag vet att det finns en korrekt benämning men har glömt helt) med navigations- och ankarljus satt uppepå pvc-plattan bakom radarn men fästet är kvar i kabintaket. Frågan är vad jag sätter radarantennen.... Idéer? 51 minuter sedan skrev raol: Jag vet inte, men kan tänka mig att det är en norsk anropssignal för båten. Vår båt har SF4849, och anropssignalen tilldelas av PTS i samband med att båten registreras för radiotillstånd. Det är ett norskt registreringsnummer, ty i Norge är alla båtar över en viss längd registrerade. Förr gick det bra att själv märka upp sin båt med självhäftande bokstäver och siffror, numera har jag sett att de norska båtarna har en speciell förfabricerad dekal utfärdad av någon myndighet i Norge vad den nu kan tänkas heta, "Småbåtsregistret" kanske? I USA regestrera man ju också sina båtar, iallafall i vissa delstater, dessa registreringar är uppbyggda på ett annat sätt, sedan är det ju svårt att tänka sig att en Tresfjord 29(?) är importerad från USA.... 🥴 Ja den där förskräckliga "vad-det-nu-är-förnågot" som håller upp radarn skall du ju byta ut. Den ser ut som om den tillverkats under en nybörjarkurs i tillämpad svetsning, med IG i betyg.... Möjligen kan du bygga om den till någon trappstegspall att ha i verkstaden... eller så... Det finns ju betydligt snyggare sådana master att köpa, men smakar det så kostar det ju en himla massa pengar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 27 Juli , 2022 Inte så farlig peng för i alla fall underdelen på ovanstående bild: https://vikingyachting.se/butik/navigation/radar/scanstrut-powertower-250-mm/ Man jag hade nog, ekonomisk som jag är (det heter inte "snål"), gått till en lokal "smed" som sysslar med rostfritt, ev, med det gamla stativet som utgångsmaterial, och bett dem svetsa ihop något efter egen ritning. Den nedre delen kan du kanske behålla (då passar de gamla fästena) och låta radarn stå lite lägre på en mindre platta (dvs utan plastbrickan den står på), sedan ha några lite snyggt sluttande rör snett bakåt/uppåt. Eller bara ett enda som går runt och upp, som på bilden ovan. Sedan polerat upp det själv hemma med lämpliga trissor på borrflugan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser