Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Smugglerherren

40-fot under miljonen

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 
 

Har bestämt oss för att köp större båt. Har i dagsläget en fin Albin Ballad från -78 som börjar bli i trängsta laget. Nya båten bör inte vara äldre än 20år och med pålitlig motor som är lättåtkomlig - Balladen är hemsk att göra service på liggandes i ena stuvfacket. 
 

Båten kommer uteslutande användas till semestersegling ”flytande sommarstuga” så hög komfort är prio 1. Vi båda är långa och ståhöjd vid köket när man diskar är ett krav (195cm). 
 

Viktigt är att den ska kännas trygg och stabil, gärna initialstyv. Sambon blir lätt sjösjuk och orolig när det brassar på. Så det bör gå att reva segel med enkla medel (finns säker smarta lösningar med rullstor etc.) och självslående fock vore ett +, men inget krav. Är ju något man kan eftermontera precis som vi gjort på Balladen.
 

Såklart kul om man inte blir helt frånseglad av de vänner vi brukar segla med så ingen nackdel om den tar höjd bra men seglingsegenskaperna är inte det viktigaste.

 

Har tittat lite extra på Bavaria 39 cruiser och även Hanses 38-fotare. Några synpunkter på dessa båtar? Kanske något annat tips? Hur är de franska båtarna i samma prisklass kvalitetsmässigt/stabilitet?

 

max en miljon i budget, gärna mer åt 700 000 hållet.

Redigerad av Smugglerherren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Franska båtar är ungefär som Bavaria. De äldre franska är nog i snitt mera välseglande än de äldre Bavaria.

Men det är inte optimalt att först spana in några modeller och sen jaga just sådana. Det är mycket effektivare att söka på Blocket och kanske Boat24 och Yachtworld inom storleks- ålders- och prisintervall samt platser av intresse och sen kolla upp de som då är till salu inom de ramarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Seawolf:

Franska båtar är ungefär som Bavaria. De äldre franska är nog i snitt mera välseglande än de äldre Bavaria.

Men det är inte optimalt att först spana in några modeller och sen jaga just sådana. Det är mycket effektivare att söka på Blocket och kanske Boat24 och Yachtworld inom storleks- ålders- och prisintervall samt platser av intresse och sen kolla upp de som då är till salu inom de ramarna.

Tack för tipset, har redan satt upp bevakning på boat24, ska spana in yachtworld också! 
 

är det några speciella modeller efter år 2000 man ska se upp för? Har sett att flera bavaria match ska ha tappat kölen så den har jag koll på - men finns det flera båtar som är no-go?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria Match var ju byggd för tävlingsegling, så åkte du på en sten så kunde kölet lossa. Har inte hört om en match som skulle ha tappat "kölen av sig själv". För övrigt en rolig båt att segla.

 

Vanliga Bavaria 38 är en helt annan båt, stora utrymmen och stryktålig. Kan varmt rekommendera den, men tyvärr är det bara 185 cm vid diskhon. Tycker själv att Hanse, Bavaria, Benetau, etc som byggdes för 20 år sedan är alla överraskande lika, men Hanse kanske har mera ståhöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Grumpy:

Bavaria Match var ju byggd för tävlingsegling, så åkte du på en sten så kunde kölet lossa. Har inte hört om en match som skulle ha tappat "kölen av sig själv". För övrigt en rolig båt att segla.

Det var en Match 42:a som slet hela kölkonstuktionen genom botten, en dog. Lite oklart om det faktiskt var grundstötning eller bara utmattningsskador.

https://www.yachtingworld.com/news/keel-failure-shocking-facts-60006

De mer ”vanliga” semester-Bavariorna skall ha rejälare kölkonstruktion. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Verkar vara samma designer på i princip alla båtar efter typ 2005 (J&J / Judel/Vrojlik) så att de ser lika ut är nog inte så konstigt. (I ”lågprissegmentet” + Najad)

 

Frågan är snarare vilka av varven bygger på bästa sätt och valt konservativ dimensionering av köl/stabilaste (initialstyva) konstruktionerna?

 

på bästa sätt då menar jag att man undviker balsaträ som mellanlägg i sandwichkonstruktionen (rötskaderisk) gärna blyköl så man slipper rosten etc. Mest hållbart helt enkelt.

Redigerad av Smugglerherren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Peter_K said:

Det var en Match 42:a som slet hela kölkonstuktionen genom botten, en dog. Lite oklart om det faktiskt var grundstötning eller bara utmattningsskador.

https://www.yachtingworld.com/news/keel-failure-shocking-facts-60006

De mer ”vanliga” semester-Bavariorna skall ha rejälare kölkonstruktion. 
 

Man får nog aldrig med säkerhet veta vad som egentligen var orsaken, men det måste vara hemskt obehagligt att uppleva det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Peter_K said:

Det var en Match 42:a som slet hela kölkonstuktionen genom botten, en dog. Lite oklart om det faktiskt var grundstötning eller bara utmattningsskador.

https://www.yachtingworld.com/news/keel-failure-shocking-facts-60006

De mer ”vanliga” semester-Bavariorna skall ha rejälare kölkonstruktion. 
 

Från länken så är det här helt otroligt:

"Equally shocking is the story of a charter boat that lost her keel after hitting rocks in the Isles of Scilly, but went on to complete three charters and more than 100 miles of cruising before anyone noticed that the 37-footer had no keel."

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...