Brunnsviken 296 Postad 26 Juli , 2022 (redigerade) Nu när GeoSafe inom ett par år slutar funka eftersom den kör 3G, så tittar jag på lite olika alternativ. En sak som GeoSafe har men som jag har svårt att hitta (prisvärt) någon annanstans är möjligheten att koppla in magnetbrytare för dörrar och få SMS och trigga siren när den bryts, dvs NO/NC-ingångar och larm-utgång. Vid googling finns det diverse gateway-alternativ men de ligger ofta runt 2000 kr. Det är lite mycket bara för att för att få en dörrsensor. Känner någon till några andra alternativ som inte kräver att jag måste etsa kretskort? Färdiga eller bygga själv. Löda lite kan jag möjligen göra. Funderade på att bygga en från Pi Zero/Pico men 4G-HATs kostar en tusenlapp bara de. Behövs alltså något som serietillverkas. Konstigt att inte GeoSafe uppdateras i 4G-version egentligen. Enkel och prisvärd lösning jämfört med det mesta på marknaden. Men när jag frågade för ett år sen fanns inga planer på det. Redigerad 26 Juli , 2022 av Brunnsviken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 26 Juli , 2022 Geosafe kör på 2G. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 26 Juli , 2022 29 minuter sedan skrev Kane: Geosafe kör på 2G. Till och med det ja. Poängen kvarstår: jag letar efter något som använder LTE eftersom både 2G och 3G fasas ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 26 Juli , 2022 7 timmar sedan skrev Brunnsviken: Till och med det ja. Poängen kvarstår: jag letar efter något som använder LTE eftersom både 2G och 3G fasas ut. Så är det. Det kommer gå fortare med 3G då 2G är mer använt för IoT. Så några år får du i alla fall om du börjar med Geosafe. Det verkar gå trögt med billiga alternativ som använder 4G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 26 Juli , 2022 33 minuter sedan skrev Kane: Så är det. Det kommer gå fortare med 3G då 2G är mer använt för IoT. Så några år får du i alla fall om du börjar med Geosafe. Det verkar gå trögt med billiga alternativ som använder 4G. Jag tror jag hittade det mest prisvärda och flexibla alternativet för en dryg tusenlapp, Teltonika levererar som vanligt. Enda nackdelen(?) är att den är så flexibel att det krävs en hel del(?) konfiguration, men ingen programmering eller lödning. Här är den för framtida behov: TRB141 https://teltonika-networks.com/product/trb141/. Man kan utan problem bygga en GeoSafe-ersättare baserat på den, det enda som fattas är en app för att styra. På iOS kan man lösa det med Genvägar som skickar SMS, dvs precis samma sak som GeoSafes lusiga app gör. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser