Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
raol

Antik landströmsladdare, mer info?

Rekommendera Poster

I vår båt, troligtvis byggd ca 1983-1984, sitter det en antik pjäs, längst in i ett utrymme som nås från diskbänksskåpet. Det är mer än en meter in, så den går inte att nå med mänskliga armar. Har tyvärr ingen bild, men det är en ljusgrå plåtlåda med en röd indikatorlampa och en klassisk porslinssäkring som man har i hemmet. Gissar att fronten är ca 35-40 cm bred och 25-30 cm hög.
Minns jag rätt står det 20 A på den, vilket lär vara maximal laddström.

När landströmmen kopplas in börjar den stega upp spänningen gradvis, och landar kring 14 V, kanske nån tiondel över, efter en halvminut eller minut.

Ambitionen är att göra om 12 V-systemet i båten totalt nästa år, men minst "stommen" (alla grova kablar mellan förbrukningsbatterierna, inmatningen till strömbrytarpanelen, startmotorn, startbatteriet, en eltoapump och landströmsladdaren), så frågan är om vi vinner nåt på att även byta ut landströmsladdaren mot en modern? Måste ju inte göras samtidigt, för anslutningarna kan ju bara flyttas över till en ny i ett senare skede, men det är ändå en sak att fundera på.

Så hur "smart" kan en sån pjäs tänkas vara? Är den hårdhänt mot batterierna, eller är det ok? Nån gissning angående märke, kanske en manual/produktbeskrivning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Så hur "smart" kan en sån pjäs tänkas vara? Är den hårdhänt mot batterierna, eller är det ok? Nån gissning angående märke, kanske en manual/produktbeskrivning?

Sannolikt är den ganska snäll, det brukar äldre laddare vara (så länge de inte är så gamla/enkla att de inte alls är stabiliserade utan bara består av en transformator och likriktare i plåtlåda).

 

Om du kommer åt så lossa pluskabeln ut från den (kan kanske nås på ett bättre ställe) och mät vad den ger för spänning ut obelastad. Om det fortfarande är 14V eller någon tiondel över är det "safe", om det då sticker till 15-16V eller mer har du en helt oreglerad laddare av typen jag beskrev ovan. Då bör den absolut bytas.

 

Men nya laddare som är "smarta" är ofta inte bättre - i en båt. "Smartheten" består nämligen i att i detalj analysera hur batteriet tar laddning, vilket främst sker genom att mäta hur mycket laddström det slukar i sig och hur länge. Det är jättesmart - om det nu bara hade varit ett batteri som satt på laddarens utgång. Men i våra båtar sitter ju så mycket annat, som helt sätter denna "smarthet" ur spel. Värst är när beteendet triggar igång "recond"-moder och annat som kan ge pulser på 16-17V (inte bara batteriet utan även marinelektronik kan fara väldigt illa då). Vissa har även detta på schema och kör en "recond" med vissa dagars mellanrum alldeles oavsett.

Och då är det bättre att ha just en simpel enkel konstantspänningsladdare som lägger ut sin spänning på en säker nivå (max c:a 14V men absolut inte mycket mer) och sedan får batteriet ta vad det vill ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev IngemarE:

Men nya laddare som är "smarta" är ofta inte bättre - i en båt. "Smartheten" består nämligen i att i detalj analysera hur batteriet tar laddning, vilket främst sker genom att mäta hur mycket laddström det slukar i sig och hur länge. Det är jättesmart - om det nu bara hade varit ett batteri som satt på laddarens utgång. Men i våra båtar sitter ju så mycket annat, som helt sätter denna "smarthet" ur spel.

 

Håller med! Men Victron har löst det problemet genom att många av deras laddare som denna kan prata med en "SmartShunt" eller "Battery Monitor", dvs något som mäter den ström som faktiskt går in i batteriet.

 

Vill man satsa på litiumbatterier längre fram så är nog detta ett måste om man inte vill ladda sönder dom. Men även för vanliga blybatterier kan det kanske vara värt att satsa på, fast om det blir ekonomi i det... ja det beror väl på, blybatterier kan man ju få rätt billigt idag och dom lär ju fungera ett bra tag även med en standardladdare. Det är väl rimligt att anta att andra tillverkare följer efter och erbjuder liknande lösningar framöver. Har själv dessa från Victron och de fungerar väldigt bra.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ABC:

 

Håller med! Men Victron har löst det problemet genom att många av deras laddare som denna kan prata med en "SmartShunt" eller "Battery Monitor", dvs något som mäter den ström som faktiskt går in i batteriet.

 

Vill man satsa på litiumbatterier längre fram så är nog detta ett måste om man inte vill ladda sönder dom. Men även för vanliga blybatterier kan det kanske vara värt att satsa på, fast om det blir ekonomi i det... ja det beror väl på, blybatterier kan man ju få rätt billigt idag och dom lär ju fungera ett bra tag även med en standardladdare. Det är väl rimligt att anta att andra tillverkare följer efter och erbjuder liknande lösningar framöver. Har själv dessa från Victron och de fungerar väldigt bra.

 

 

 

Vi har nyss skaffat en SmartShunt (inte inkopplad än pga jobbig och korkad originalkabeldragning som kräver mer tid att reda ut än jag haft hittills) och överväger att byta till LiFePO4-celler på ett par års sikt, så i det läget får det väl bli ett byte.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev ABC:

Vill man satsa på litiumbatterier längre fram så är nog detta ett måste om man inte vill ladda sönder dom.

Fördelen med Victron är ju att man kan ställa dem till spänningar och beteenden som är "safe" så de fungerar alldeles utmärkt och inte riskera att ladda sönder batterier av olika typ även om de inte har kommunikation med t ex batterimonitor och därmed full koll. Helt enkelt att göra dem en aning "dummare". Nackdelen är en liten aning (men oftast inte mer) längre tid till fulladdning.

 

Jag väljer dock hellre en säker basfunktion som inte är beroende av andra enheters funktion och trådlös kommunikation m.m. för sin "säkerhet". Men med Victronprylarna är ju detta upp till var och en - går ju konfigurera om även från tid till annan om man skulle ändra sig 😉.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Sannolikt är den ganska snäll, det brukar äldre laddare vara (så länge de inte är så gamla/enkla att de inte alls är stabiliserade utan bara består av en transformator och likriktare i plåtlåda).

 

11 timmar sedan skrev raol:

ljusgrå plåtlåda med en röd indikatorlampa och en klassisk porslinssäkring som man har i hemmet. Gissar att fronten är ca 35-40 cm bred och 25-30 cm hög.

Tycker det verkar som om laddaren är av gammal ”fel” modell. Har mycket dåliga erfarenheter av såna 😢. Men mät som @IngemarE föreslår först.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Jag väljer dock hellre en säker basfunktion som inte är beroende av andra enheters funktion och trådlös kommunikation m.m. för sin "säkerhet". Men med Victronprylarna är ju detta upp till var och en - går ju konfigurera om även från tid till annan om man skulle ändra sig

Å andra sidan, om kommunikationen av någon anledning skulle gå ner så återgår dom till det andra laddare gör och mäter ström och spänning själva med dom nackdelar det nu innebär.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Om du kommer åt så lossa pluskabeln ut från den (kan kanske nås på ett bättre ställe) och mät vad den ger för spänning ut obelastad. Om det fortfarande är 14V eller någon tiondel över är det "safe", om det då sticker till 15-16V eller mer har du en helt oreglerad laddare av typen jag beskrev ovan. Då bör den absolut bytas.

Men om den aldrig går över ca 14.1-14.2 vid laddning när batterierna är inkopplade, vad spelar det då för roll vad den ger när inget är inkopplat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Men om den aldrig går över ca 14.1-14.2 vid laddning när batterierna är inkopplade, vad spelar det då för roll vad den ger när inget är inkopplat?

 

Det är egentligen inget problem, förutsatt att du mäter denna spänning när batterierna är absolut fulladdade och ingenting förbrukas i båten. Dvs samma sak som att laddaren är bortkopplad och inte går mot "någonting", fast vid det sistnämnda är enklare att vara säker på att inget förbrukas.

 

Problemet är som sagt att veta detta, och att inte spänningen sticker när belastningen - något i båten eller batterierna som slukar laddning - tas bort. För då börjar de koka.

 

Just att utseendet för tankarna åt gamla enkla ostabiliserade garageladdare gör att du bör kolla detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Det är egentligen inget problem, förutsatt att du mäter denna spänning när batterierna är absolut fulladdade och ingenting förbrukas i båten. Dvs samma sak som att laddaren är bortkopplad och inte går mot "någonting", fast vid det sistnämnda är enklare att vara säker på att inget förbrukas.

 

Problemet är som sagt att veta detta, och att inte spänningen sticker när belastningen - något i båten eller batterierna som slukar laddning - tas bort. För då börjar de koka.

 

Just att utseendet för tankarna åt gamla enkla ostabiliserade garageladdare gör att du bör kolla detta.

Senast jag hade landströmmen inkopplad var förrförra helgen. Då var det mest en mekhelg, och jag har, dagtid, aldrig på nån egentlig förbrukare i båten då. Panelen var strömsatt för att få liv i, bland annat, spänningsmätaren, men inget annat som drar mer än bråkdelar av ampere. Då var nålen som mest en gnutta över 14-strecket när laddaren hade varit inkopplad nästan två dygn.
Batterierna är för övrigt nästan alltid fulla eller nästan fulla. Vi förbrukar väldigt lite. Det är elektroniken under segling som drar. Två plottrar, en sporadiskt använd autopilot och en VHF som lyssnar på 16. 2-6 timmar med sånt. Mellan segelturerna går det en vecka med en mindre solpanel som bör ladda upp det mesta av det som förbrukades, utöver laddning från motorn ut ur och in i hamnen, plus ibland lite mer transportkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att denna antika laddare bör bytas. Det känns det på beskrivningen, som om det är en laddare av samma generation som den Signore Alessandro Giuseppe Antonio Anastasio Volta använde då han skulle sparka igång sin berömda "stapel"... eller kanske någon generation yngre... 😁

Just det där med en plåtlåda, och en "propp" sådan du kanske inte ens har hemma i "proppskåpet" längre... Det kan tänkas att jag sett sådana eller liknande tingestar i gamla fiskebåtar.

Om den nu inte ger mer än 14,0 volt överladdar den ju inte... men du skall mäta på den då den är bortkopplad från batteribanken, tycker jag.

Sedan kan man ju undra hur väl de där plåtlådorna med kontrollampor, stora som stoppljus, är skyddade mot fukt, salthaltig fukt (?).

Rätt så sannolikt finns det nog även "gälar" stansade i plåtlådan, avsedda för att den av transformatorn uppvärmda luften skall kunna ventileras ut, och hur bra luftgenomströmmning är det där i skåpet under diskbänken längst in?

Nej, anlita någon med armar av gorillalängd, och demontera denna, den kanske platsar bättre på något eltekniskt museum än i elskrotcontainern...

Ersätt den med en mindre smart laddare, ja alltså en smart laddare som är liten till formatet. Men som då redan skrivits kan dessa låta sig luras hur smarta dom än är, och kan ge utspänningar som kanske kan skada billiga bilstereor.... (jag har kopplat mina sådana till solcellsregulatorns stabiliserade utgång). Kanske en Ctek-kopia? Du har ju även solcellsladning, så det räcker väl med en 4A-laddare kan jag ju tycka. Och montera då inte den nya på samma ställe! sätt den lättåtkomligt så nära batteribanken som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den får allt leva kvar så länge vi har blybatterierna kvar.

 

Lampan på den är en röd lysdiod, ca 5-7 mm, om jag minns rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev raol:

Ambitionen är att göra om 12 V-systemet i båten totalt nästa år, men minst "stommen" (alla grova kablar mellan förbrukningsbatterierna, inmatningen till strömbrytarpanelen, startmotorn, startbatteriet, en eltoapump och landströmsladdaren), så frågan är om vi vinner nåt på att även byta ut landströmsladdaren mot en modern? Måste ju inte göras samtidigt, för anslutningarna kan ju bara flyttas över till en ny i ett senare skede, men det är ändå en sak att fundera på.

Så hur "smart" kan en sån pjäs tänkas vara? Är den hårdhänt mot batterierna, eller är det ok?

 

2 timmar sedan skrev raol:

Den får allt leva kvar så länge vi har blybatterierna kvar.

Ehhhh? Så varför frågar du när du ändå kommer ha den kvar?

(Det är en sak jag inte begriper med forum som detta. Många frågar men vill inte ta till sig svaren. Varför ska jag då ens bry mig om att svara? Fattar inte.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ChristerN:

 

Ehhhh? Så varför frågar du när du ändå kommer ha den kvar?

(Det är en sak jag inte begriper med forum som detta. Många frågar men vill inte ta till sig svaren. Varför ska jag då ens bry mig om att svara? Fattar inte.)

Frågan om att ha kvar den var inte enda frågan - du tar ju själv med de två avslutande frågorna i citatet. Jag skrev också att det inte nödvändigtvis sker samtidigt som att annat görs om.
Baserat på vad flera skrivit verkar det inte, utifrån observerat beteende hittills, som om den är direkt skadlig för batterierna, så då kan den ju vara kvar tills den måste bytas ut, dvs när vi byter batterityp.
Så visst har jag tagit till mig av svaren - det är ju svarens innebörd som gjorde att jag skrev just det om att ha den kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev IngemarE:

Sannolikt är den ganska snäll, det brukar äldre laddare vara (så länge de inte är så gamla/enkla att de inte alls är stabiliserade utan bara består av en transformator och likriktare i plåtlåda).

 

Om du kommer åt så lossa pluskabeln ut från den (kan kanske nås på ett bättre ställe) och mät vad den ger för spänning ut obelastad. Om det fortfarande är 14V eller någon tiondel över är det "safe", om det då sticker till 15-16V eller mer har du en helt oreglerad laddare av typen jag beskrev ovan. Då bör den absolut bytas.

 

Men nya laddare som är "smarta" är ofta inte bättre - i en båt. "Smartheten" består nämligen i att i detalj analysera hur batteriet tar laddning, vilket främst sker genom att mäta hur mycket laddström det slukar i sig och hur länge. Det är jättesmart - om det nu bara hade varit ett batteri som satt på laddarens utgång. Men i våra båtar sitter ju så mycket annat, som helt sätter denna "smarthet" ur spel. Värst är när beteendet triggar igång "recond"-moder och annat som kan ge pulser på 16-17V (inte bara batteriet utan även marinelektronik kan fara väldigt illa då). Vissa har även detta på schema och kör en "recond" med vissa dagars mellanrum alldeles oavsett.

Och då är det bättre att ha just en simpel enkel konstantspänningsladdare som lägger ut sin spänning på en säker nivå (max c:a 14V men absolut inte mycket mer) och sedan får batteriet ta vad det vill ha.

Hej, Ingemar

Hoppas jag inte kapar tråden här....känner att frågorna ändå berikar grundfrågan.

Har funderat på att byta ut min gamla Mobitronic 925-012-a som ändå har IUOU styrning mot just någon av de nyare/större Victron. Tänkte att få en bättre övervakad laddning med exaktare spänningsstyrning mot idag men hade inte i tanken att en sådan kan peaka spänningen vid tex start/stop av en större förbrukare.

Har sett via Battman att när jag idag startar tex vattenpump eller kör eltoa så går mobitronicen upp från underhållsladdning till 14,4 eller så men så fort förbrukaren stängs av återgår den till typ 13,8. Fungerar det inte lika på en Victron? Eller startar den en ny laddcykel (tidsstyrd) vid en liknande peak. Funktionen att höja spänningen tillfälligt efter 7 dagar eller så kommer inte att slå in eftersom jag aldrig laddar så. Men däremot liggande med landström ansluten med förbrukare igång över tex natten. Vi pratar om AGM start och Gel förbrukning. Kanske är pengarna i sjön på ny laddare tills ev byte till LFP?

 

Hälsningar Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Triobatar:

Hoppas jag inte kapar tråden här....känner att frågorna ändå berikar grundfrågan.

Det är bättre att du skapar en ny tråd, då denna tråd handlar mer specifikt om TS gamla "plåtlåda" till laddare och frågor kring den. Inte om laddares beteende i allmänhet.

 

Sedan har moderna laddares beteende, spänningar m.m. avhandlats och diskuterats i en handfull trådar bara senaste månaderna. Hardu provat att söka på forumet ? 

 

Men hittar du inget så skapa en ny tråd om just ditt ämne och dina specifika förutsättningar och funderingar 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev IngemarE:

Det är bättre att du skapar en ny tråd, då denna tråd handlar mer specifikt om TS gamla "plåtlåda" till laddare och frågor kring den. Inte om laddares beteende i allmänhet.

 

Sedan har moderna laddares beteende, spänningar m.m. avhandlats och diskuterats i en handfull trådar bara senaste månaderna. Hardu provat att söka på forumet ? 

 

Men hittar du inget så skapa en ny tråd om just ditt ämne och dina specifika förutsättningar och funderingar 😉

Tack för hjälpen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

Den får allt leva kvar så länge vi har blybatterierna kvar.

 

Lampan på den är en röd lysdiod, ca 5-7 mm, om jag minns rätt.

Ojdå, då är den ju riktigt modern, lysdioderna började ju användas litet försiktigt i slutet av 1960-talet och slog igenom i början av 1970-talet. 5mm röda lysdioder var då de vanligaste, senare kom gula och gröna, samt 3 mm lysdioder, det var en sensation. Men man trodde länge att vita och blå lysdioder var nästintill omöjliga eller jättedyra att framställa... det var då det...

Men "plåtlådeladdare" består högst sannolikt av en trafo kopplat till en enkel likriktarbrygga.... Bör nog ändå bytas ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Ojdå, då är den ju riktigt modern, lysdioderna började ju användas litet försiktigt i slutet av 1960-talet och slog igenom i början av 1970-talet. 5mm röda lysdioder var då de vanligaste, senare kom gula och gröna, samt 3 mm lysdioder, det var en sensation. Men man trodde länge att vita och blå lysdioder var nästintill omöjliga eller jättedyra att framställa... det var då det...

Men "plåtlådeladdare" består högst sannolikt av en trafo kopplat till en enkel likriktarbrygga.... Bör nog ändå bytas ut!

Jo, men det är under inga omständigheter aktuellt förrän tidigast efter att jag haft tid, ork och råd att byta ut "stommen" i 12 V-systemet i båten. Det blir sannolikt först nästa år, i värsta fall nästa höst. Jag får ont i ryggen bara av att tänka på jobbet! Och sen ska även laddaren finansieras, så kanske blir det byte inför säsong 2024 om vi då också satsat på LiFePO4-celler och kastat ut blybatterierna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...