Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Niklas-ES

Tankmätare, Visar fullt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag har precis köpt båt, och håller på och försöker lära mig denna. tidigare ägaren hade ärvt den och visste i princip ingenting. Har märkt 2 viktiga saker som jag skulle vilja ha funktion på, tankmätaren och temp mätaren.

resten är inte lika relevant för tillfället. har börjat titta lite på just tankmätaren och det helt omöjligt att begripa för mig, kablar till förbannelse vid panelerna. Men, efter att läst lite tidigare trådar så har jag gjort rent och satt nya anslutningar mot givaren osv. Dock visar det fortfarande fullt, men trycker jag in en knapp bredvid så går den ner till halvtank typ. nu har jag ingen aning om detta är rätt då jag inte vet hur mycket diesel det vart i sedan innan, men det visar åtminstone inte fullt eller tomt. 
min fråga är, vad kan tanken vara med att koppla denna mot en knapp? Kan jag prova koppla den på annat vis? Undrar om den visar rätt när knappen trycks in. Kan ju alltid prova tanka lite och se om det blir skillnad.

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltså en sån fjäderbelastad knapp, som endast fungerar om man håller in den. 

mätaren är kopplad till den på något vis. Trycker man inte in den, visar den fullt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Det är alltså en sån fjäderbelastad knapp, som endast fungerar om man håller in den. 

mätaren är kopplad till den på något vis. Trycker man inte in den, visar den fullt

2 tankar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det stämmer. Två tankar

också nyfiken hur det funkar med mätningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Ja, det stämmer. Två tankar

också nyfiken hur det funkar med mätningen

Den ena tanken är väl full och den andra halvfull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade varit det bästa. Har dock bara hittat en givare på ena tanken, jag kanske gjorde ren den som fungerade, (som visar halv) trodde bara jag hade en.

för att krångla till det ytterligare har jag en tank för vatten fram, men likande givare, kan ju vara den som är inkopplad och är full, eller halv 😩

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök följa alla ledningar från givare, via strömbrytarpanel, till mätare. Då får du nog svaret vilken tank det gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Skall försöka, inte helt lätt dock när allt hamnar i en omärkt panel med plintar och säkringar inne i toan, sedan byter kabelfärger osv till ett enormt kablage till panelerna.

dock så kom jag på att jag har fyra fjäderknappar.

3 stående till vänster om tankmätaren. Kan ju vara tankarna och vattentank, sedan en till höger om tankmätaren,  vette gudarna vad den gör för nytta

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kollat lite igen, gjort den också bytt skor på andra givaren. 
kopplat bort färskvattengivaren.

visar samma fullt på ena och halv på andra

försökte öppna tanklocken på däck, ena ser man ingen diesel. den andra ser man diesel i höjt med där ”påfyllningsröret” slutar. 
vad som referens. Kan ju vara helt olika på olika båtar. Men vad skulle man tro en tank är på om den ligger jämns med påfyllningsröret i en tank? Dålig bild, men diesel är vid slutet av röret.

leker lite med tanken att kanske det är fulltank, den andra är halv därav att jag inte ser dieseln.

4FDDCC3F-1B2C-460F-926B-049CC9393D5B.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Niklas-ES:

leker lite med tanken att kanske det är fulltank, den andra är halv därav att jag inte ser dieseln.

Den tanken hade ju jag redan i måndags kl 23:22  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett enkelt sätt att kolla vilken givare som visas på instrumentet är att kortsluta givaren, alltså att koppla ihop givarens kontakter. Då ska instrumentet visa tom tank. Och om man inte ansluter något så visar den full tank - eller mer än så.

Detta förutsätter Europeisk standard på givaren (0-180 Ohm), men instrumentet du har antyder att så är fallet. Om du har US standard, blir resultatet det omvända när du kortsluter resp. tar bort kontakterna från givaren men du ser fortfarande vilken givare instrumentet mäter från.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, ja, du gjorde ju det Rascal, men jag tror eller trodde inte jag kunde ha sådan tur :)

tack, abc. Det skall jag testa. 
som det är nu, visar överfull när man startar tändningen.

trycker in:

knapp 1: visar halvtank

knapp 2: full (med inte överfull, utan går ner lite. Vilket får mig att hoppas att det finns liv på den)

knapp 3: överfull,( dvs händer ingenting, får att tro att det är färskvattengivaren som jag kopplat ur)

men skall testa kortsluta, då får jag svar snabbt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...