Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Hansonnet

Yanmar 240 HK 4 cyl

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en fundering..

Efter motorbyte som vi gjort efter konstens alla regler har jag vibrationer i båten på tomgång (800 varv) och på 1600-1900 varv.

1000-1500 varv går den väldigt fin, och över 2000 varv går det okey, något vibrerar det.

Motorn är injusterad med hjälp av tolk och detta gjordes noggrant.

 

Vad kan det vara som orsakar viberationerna, motaget ? eller något annat ?

Tacksam för svar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en 4cyl går inte lika vibrationsfritt som --6 cyl  akterspegeln är den enligt installationsmanualen,tillräckligt tjock . stå på drevet gunga/tryck motorn ska inte rubbas i framkant.

rätt främre motorfästen?  tolken har motorn vridits till olika lägen ,för att kolla att motorkopplingen centrerar B  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det båten du frågade om för ett par år sedan om motorbyte på ?  Snokade lite i dina äldre inlägg för att få någon form av bakgrundsinfo.

Har du bytt de båda på 180hk totalt och byggt om till singelmontage, eller har du 2x Yanmar 4LHA-STE (gissar jag), dvs totalt nu hela 480hk ?

 

Vilka motortassar har du använt ?  Det är en hel vetenskap och jag rekommenderar starkt att använda Yanmars originaltassar. De är uträknade efter motorns resonanser, och vibrationerna på tomgång tycker jag tyder på att tassarna är för hårda/har för hög lägstafrekvens.

Gjorde det misstaget vid byte till en annan motor, och valde lite hårdare och lägre standardtassar från Sleipner istället för Yanmars modellanpassade då dessa var - som jag tyckte - rent groteskt stora. Men det vibrerade helt galet på tomgång, och året efter åkte motorn ur igen, motorbädden byggdes om och avsedda märkestassar monterades. Sedan var det lugnt.

 

Viktigt är också att motorbädden är stum och avväxlad till rätt delar av skrovet. Om du har byggt om till singelmontage (framgår inte) så sitter ju motorn på annat ställe nu t ex.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev IngemarE:

Är det båten du frågade om för ett par år sedan om motorbyte på ?  Snokade lite i dina äldre inlägg för att få någon form av bakgrundsinfo.

Har du bytt de båda på 180hk totalt och byggt om till singelmontage, eller har du 2x Yanmar 4LHA-STE (gissar jag), dvs totalt nu hela 480hk ?

 

Vilka motortassar har du använt ?  Det är en hel vetenskap och jag rekommenderar starkt att använda Yanmars originaltassar. De är uträknade efter motorns resonanser, och vibrationerna på tomgång tycker jag tyder på att tassarna är för hårda/har för hög lägstafrekvens.

Gjorde det misstaget vid byte till en annan motor, och valde lite hårdare och lägre standardtassar från Sleipner istället för Yanmars modellanpassade då dessa var - som jag tyckte - rent groteskt stora. Men det vibrerade helt galet på tomgång, och året efter åkte motorn ur igen, motorbädden byggdes om och avsedda märkestassar monterades. Sedan var det lugnt.

 

Viktigt är också att motorbädden är stum och avväxlad till rätt delar av skrovet. Om du har byggt om till singelmontage (framgår inte) så sitter ju motorn på annat ställe nu t ex.

Ja, detta är samma båt jag skrev om för 2 år sedan.

De 2 gamla motorerna är nu utbytt till en st 4LHA-STE, 240 HK.

Vi har monterat ur motor och drev ur annan båt där drev och motor funkade bra, en plastbåt.

Denna jag har är en stålbåt 8,5 Ton.

Vi använde original motortassar som motorn stod på tidigare.

De 2  främre nya motorfästerna är svetsade direkt i skrovets durk.

 

Har fått följande tips nu :

- axeln kan vara krokig

-gavitationsplattan linjerar inte med skrovets lägsta punkt

-att motor och axel ej linjerar

-Och nu ditt tips, att motortassarna , gummit kan vara gammalt och hårt.

 

Ja, vart ska man nu börja i för ende..? vart svårt det här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hansonnet:

De 2 gamla motorerna är nu utbytt till en st 4LHA-STE, 240 HK

 

9 timmar sedan skrev Hansonnet:

De 2  främre nya motorfästerna är svetsade direkt i skrovets durk.

En teori är att båten har en del egenresonanser, och med den nya motorplaceringen (i mitten) blir detta helt annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...